Magazin: Ha kell egy kis energia
A kis szegmensek dinamizmusa jellemzi a cereáliák eladásait: a zabkásák már egy ideje tartó diadalmenete után az energia- és gyümölcsszeletek is két számjegyű növekedéssel robbantak be a piacra. Sikerük titka, hogy egyszerre képesek megfelelni mindhárom domináns trendnek: az egészségtudatosságnak, a természetességnek és a kényelemnek.
Jól mutatnak a cereáliapiac tavalyi számai, ugyanakkor fejlődésből az egyes termékfélék különböző mértékben részesedtek. Czepanecz Tamás, a Nestlé Hungária Kft. márkamenedzsere így jellemzi az egyes kategóriák 2018-as teljesítményét a rendelkezésre álló piackutatási adataik alapján:
– A tradicionális gabonapelyhek értékben ugyan növekedtek, de volumenben kis mértékben elmaradtak 2017-hez képest. A müzli kategória mind a két mérőszámban tudott fejlődni, a klasszikus gabonapehely- és müzliszeletekkel együtt. Rekordnövekedést értek el a piacra pár éve berobbanó energia- és gyümölcsszeletek.
A piacon mindazonáltal továbbra is a gabonapelyheké a legnagyobb szegmens. Az utána következő müzlik között egyre inkább előtérbe kerülnek a ropogós és granola típusú termékek, tudjuk meg Czepanecz Tamástól.
– A szeletes csoporton belül továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek a zabból készült termékek – állapítja meg. – A tavalyi év abszolút nyertesei viszont értékbeli növekedést tekintve a jellemzően magasabb árponton értékesített energiaszeletek voltak, de a gyümölcsszeletek is két számjegyű bővülést realizáltak az előző esztendőben.
Egészség, természetesség, kényelem
Csatornák tekintetében – a teljes FMCG-piachoz hasonlóan – folytatódik a diszkontok erősödése.
– Évek óta érezhető hipermarketek lassulása, ami a mi kategóriánkat is érinti – mondja Mészáros Balázs, a Cerbona Zrt. értékesítési és marketingvezetője. – Fontos számunkra a drogéria csatorna is, hisz élen járnak a funkcionális élelmiszer-kínálatukkal, éppen ezért nyitottak az újdonságokra. Márpedig a funkcionális élelmiszerek, a speciális szeletek dinamikusan nőnek továbbra is, illetve gluténmentes termékcsaládunk is kiemelkedő növekedést produkált.
Az új szegmensek kedvező fogadtatásának köszönhetően innovációkban gazdag a piac. A fő hívószavak az egészségtudatosság, természetesség és kényelem.
Az Úsovsko Hungary is ennek szellemében végzi termékfejlesztéseit. Vida Róbert, a kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondja:
– Próbálunk egyedit alkotni, mind ízvilágban, mind kiszerelésben és csomagolásvariációkban. Olyan termékinnovációkkal fogunk megjelenni a piacon, amelyek kielégítik vevőink mindennapi étkezési szokásait. Továbbra is nagyon fontos szempont számunkra, hogy termékeink „édesítőszer-mentesek” legyenek. Több tudományos kutatás szerint bizonyos édesítőszerek túlzott fogyasztása nem egészséges, így mi az édesítőszerek használatát zártuk ki teljesen. Olyan termékekkel fogunk megjelenni még ebben az évben, amelyek hozzáadott cukrot, valamint édesítőszert sem tartalmaznak. Ebben vagyunk mi egyediek.
A Glatz Hungarynél is a több szempontnak megfelelő szeletes cereáliák előtérbe kerülését konstatálják:
– Ezek a termékeink gluténmentesek is, így egyszerre elégíti ki az egészséges és a kényelmi kategóriát – jelzi Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary marketingmenedzsere, aki hozzáteszi. – Az aszályos időjárás sajnos, áremeléseket eredményez a cereáliák piacán, ez ebben az évben éreztetni fogja a hatását a müzli és müzliszeletek árában is.
A piac „sztárízei” továbbra is a kakaó, illetve csokoládé. Mellettük azonban számtalan új és merész ízkombináció jelenik meg.
– Az Emco müzlik ízesítése esetében évek óta sláger a hagyományos és csokoládés müzli, valamint a csokoládés és az eper-mandulás gluténmentes müzli, ami köles és hajdina felhasználásával készül – árulja el a Glatz Hungary marketingmenedzsere. – A mogyorószeletek legnépszerűbb változata a tőzegáfonyával és a kesudióval készült termék.
Dúsuló kásák
A legsikeresebb innovációk tehát egyszerre több igényre is választ tudnak adni. Ez a titka például a zabkásának, amelynek köszönhetően a GfK háztartáspanel-adatok alapján nőtt az úgynevezett kényelmi kiszerelések jelentősége a korábbi évekhez képest.
– Ez a kategória jelenleg az egyik leginnovatívabb is egyben – jelenti ki Czepanecz Tamás. – A hagyományos zabkásák mellett fokozatosan jelentek meg a különböző szuperkásák, majd ezek cukorcsökkentett variációi.
A kásák szegmentálódását a Dr. Oetkernél is érzékelik.
– A zabkásákon belül egyre népszerűbbek az úgynevezett szuperkásák – állapítja meg Kiss Dénes, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. marketingvezetője. – Ezek a változatok a hagyományos termékekhez képest hozzáadott vitaminokat, ásványi anyagokat vagy kevesebb cukrot tartalmaznak. Az eladási csatornák kapcsán érdemes kiemelni a hagyományos élelmiszerláncok mellett a drogérialáncokat is, amelyek szintén sikeresen forgalmaznak zabkásákat, így a Vitalist is.
A Dr. Oetker mára a cereália kategórián belül a hangsúlyt egyértelműen a piacvezető Vitalis zabkásákra helyezte.
– Az egyszerű elkészíthetőség, az egészséges összetevők, valamint a változatos ízek magyarázhatják sikerüket – mondja Kiss Dénes. – Ráadásul a többi cereáliával szemben a zabkásák melegen fogyaszthatók, így adva plusz energiát a lendületes napkezdéshez. Érdekes látni, hogy a Vitalis legnépszerűbb íze a csokoládés: vagyis a vásárlók nemcsak egészségesen, de élvezetesen is szeretnének táplálkozni.
Idén is számos újdonsággal bővül a Vitalis Zabkásák kínálata, tudjuk meg tőle. Ezek között lesznek szuperkásák, és olyanok is, amelyek az ínycsiklandó hagyományos ízek rajongóinak okoznak örömet.
– A Vitalis Zabkásák folyamatos tv-, rádió-, óriásplakát-kampánnyal népszerűsítik ezt a feltörekvő új termékkategóriát – jelzi a marketingvezető. – Az eladótérben látványos displaykkel vagyunk jelen. Úgy érezzük, még komoly fejlődési lehetőséget rejt magában ez a termékcsoport.
Minden igényt kielégítve
A Nestlé törekszik rá, hogy termékújdonságai minél több fogyasztói igényt kielégítsenek.
– A kényelem mellett a természetesség és az egészségtudatosság is olyan fogyasztói igény, amelyet igyekszik a piac kiszolgálni. A saját termékportfólión belül ennek jegyében folytattuk a receptúrák fejlesztését, és ez a jövőben is erőteljesen a középpontban marad – ígéri a márkamenedzser. – Ezenfelül 2019-ben várhatóak olyan új bevezetések, amelyek egyszerre próbálják ezeket az igényeket kiszolgálni.
Úgy gondolják, hogy üzeneteiket leginkább a televízión keresztül tudják a leghatékonyabban átadni a fogyasztók számára, de a kor szellemének megfelelően egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az online megjelenésekre. Ezenfelül nyereményjátékkal is készülnek a 2019-es évre.
– Ami a BTL-kommunikációt illeti, az elmúlt pár évben sok új és hatékony eszköz vált elérhetővé. Ugyanakkor nagyobb lett az eladáshelyi „zaj”, és jelentős áremelkedés volt tapasztalható ezen a piacon, ami összességében jelenleg kevésbé kedvez a trade marketing megoldásoknak – mond véleményt Czepanecz Tamás.
Sportos fejlesztések
A Cerbona Élelmiszergyártó Kft. 2018-ban értékben közel 8%-kal tudta növelni eladásait a cereáliák között, árulja el Mészáros Balázs. Nagymértékben növekedett a zabszeletek és a gluténmentes szeletek forgalma, valamint a Sport termékcsalád is várakozásokon felül teljesített.
– A Cerbona termékfejlesztésében nincs megállás – jelzi a cég értékesítési és marketingvezetője. – Beigazolódott várakozásunk, miszerint még tovább növekszik a kereslet a zab- és gluténmentes cereáliák, valamint a funkcionális termékek iránt.
A Cerbona ennek jegyében fejlesztette ki a Sport termékcsaládot, amelyben a proteines müzliszelettől a proteines zabkásán át egészen a professzionális sportolóknak szánt proteinszeletig mindenki megtalálja a neki szóló terméket. Bővítette gluténmentes termékcsaládját is, illetve a zabkásái között megjelent két ízben a hozzáadott cukor nélküli változat is.
– Nagy lehetőség számunkra, hogy egy új, crunchy müzlit gyártó sor tulajdonosai lettünk – mondja büszkén Mészáros Balázs. – Ennek a beruházásnak köszönhetően elmondhatjuk magunkról, hogy ma Magyarországon a legszélesebb portfólióval, és ehhez a megfelelő gyártósorokkal rendelkező, innovatív cereáliákat gyártó cég vagyunk.
– Az idei év első fele az új Sport termékcsaládunk támogatásáról fog szólni – árulja el Mészáros Balázs. – Országos kampány keretein belül szeretnénk eljuttatni minél több fogyasztóhoz az üzenetet, hogy a Cerbona már nemcsak a mindennapokban, hanem a sportolás alkalmával is kiváló, és minden ízében finom alternatíva.
Kásától a nassig
A cereáliapiac „sztárkategóriája” továbbra is a zabkása. Az Úsovsko Hungary Kft. Fit Reggeli Zabkásája a termék bevezetése óta töretlen sikerrel van jelen a piacon, ami főleg az ízvilágának és a praktikus csomagolásának köszönhető. Tavalyi évben bevezetett, egyadagos Fit Reggeli Rizskása termékük is hasonló sikereket hozott, tudjuk meg Vida Róberttől. Ezeknél a termékeknél sikerült olyan innovatív elemeket belevinni a termék összetételébe, mint a CHIA mag, GOJI bogyó vagy az Inulin, amelyek még egyészségesebbé tették a terméket. A cukortartalmat 30%-kal csökkentettük, és a Rizskása termékek még gluténmentesek is. Ezek az innovatív elemek összessége eredményezhette azt, hogy idén a Fit Zab- és Rizskása lett az „ÉV TERMÉKE” a fogyasztók döntése alapján – mondja az ügyvezető igazgató, aki hozzáteszi:
– A jövőben terveink között szerepelnek új zab és granola termékek is, így tovább bővítjük az „egészséges és finom” termékszortimentünket. Hamarosan a polcokra kerül egy teljesen új innovatív termékcsaládunk, a Fit Ropogós müzli szívecskék: egészséges ropogós müzli nass falatok szív formába préselve.
Erős és nagyon aktív értékesítési csapattal dolgoznak, húzza alá. Legfontosabb céljuk, hogy Fit termékeikkel az összes értékesítési helyen jelen legyenek.
– Az év első felében készülünk TV-megjelenésekkel, óriásplakát kampánnyal, kóstoltatásokkal, és megerősítjük Facebook- és Instagram-tevékenységünket is – jegyzi meg Vida Róbert.
Gondolva a lisztérzékenyekre
A Glatz Hungary az elmúlt évben jelentős növekedést ért el az Emco müzlitermékek eladásaiban, ami elsősorban a gluténmentes müzlik, a hagyományos és csokoládés termékek, valamint a szeletes termékek jó forgalmának köszönhető, informálja lapunkat Habuda-Salyámosy Rita.
– Úgy vesszük észre, hogy a kényelmi termékek egyre népszerűbbek, ez érzékelhető müzli-, mogyoró- és proteinszeleteink értékesítésében – mondja a marketingmenedzser. – Mogyoró- és proteinszeleteink egyben gluténmentesek is, kiegészülve a gluténmentes müzlikkel a lisztérzékenyek részére.
Az Emco legújabb fejlesztése a Crispy & Light müzlik. Ezek többféle gabonából készülnek, ropogósak. A mogyorós változat egyáltalán nem tartalmaz hozzáadott cukrot, a „super fruit” változat, azaz áfonyás & goji bogyós is csak minimális mértékben.
– Az egészséges reggeli kommunikálása során internetes reggelizős oldalakon támogatjuk az Emco müzliket és müzliszeleteket, valamint egészségáruházakban kóstoltatással, termékismertetővel és a vásárláshoz kapcsolt ajándékkal, praktikus fém müzlis dobozzal – foglalja össze Habuda-Salyámosy Rita.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >150 millió dollárból bővíti a Nestlé USA dél-karolinai üzemét
A projekt keretében a vállalat egy újabb gyártósort telepít az…
Tovább olvasom >Új világkonyhamárkákat vezetett be a Nestlé
Új, nemzetközi gasztronómiai márkákat vezetett be a Nestlé az USA-ban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >