”Ha ez így folytatódik, eltűnnek az akciók” – interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával
2025 tavaszán a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egyik legfontosabb szereplőjét, a Tescót vezető Pálinkás Zsoltot kérdezte a Pénzcentrum az ágazat kilátásairól, az árrésstoppal kapcsolatos kihívásokról, a bérezési nyomásról, a sajátmárkás termékek helyzetéről és a DRS-rendszer bevezetéséről.

Pálinkás Zsolt
Pálinkás szerint a gazdasági kilátások még mindig kétértelműek: ugyan megindult némi reálbérnövekedés, de a fogyasztás nem éledt újra látványosan. A hipermarketekbe ugyan visszatértek a vásárlók, de bizonytalanok, takarékosak, a fogyasztói bizalom még az ünnepi időszakban is negatív tartományban maradt.
A lakosság 40%-a hónapról hónapra él, megtakarítások nélkül, az alsóbb jövedelmi kategóriákban gyakorlatilag semmi változás nem történt a Covid óta. Az akciók szerepe számukra kulcsfontosságú.
Az árrésstop szerinte torzítja a piacot, részei eltűnnek az akciós termékeknek, különösen a márkatermékek körében. A promóciós mozgástér szűkül, így a hosszú távú verseny is veszélybe kerülhet. Az alapárak alacsonyabbak ugyan, de a versenyképesség, az innováció, az értéklánc működése csorbát szenved.
Pálinkás szerint jelenleg a legnagyobb hiánycikk a kiszámíthatóság. A magyar szabályozás nem egységes: míg Romániában minden szereplőre kiterjedt az árstop, Magyarországon csak a kiskereskedők kaptak terheket. Ez hosszú távon aláássa az értéklánc egyensúlyát.
Az interjú során kiderült, hogy a Tesco havonta körülbelül 1 milliárd forint veszteséget könyvel el az árrésstop miatt. Az akciós termékek visszavágása már elindult, ami a fejlesztéseket, áruházfelújításokat, bérfejlesztéseket is veszélyezteti.
A DRS-rendszert a Tesco kifejezetten támogatja. A visszaváltási kedv növekedett, a vevők jellemzően a visszakapott összeget az áruházban költik el. A rendszer bevezetése milliárdos beruházást jelentett, amit saját forrásból finanszíroztak, de működik, és hosszúbb távon is fontos fenntarthatósági lépés lehet.
A 18 éven aluliakra vonatkozó energiaital-tilalom bevezetésére már most készül a Tesco, a kasszáknál működő korhatárellenőrzési rendszerbe illesztve. A hatás termékcsoportról termékcsoportra változhat.
A munkaerőpiac egyre feszesebb, a bérnyomás nő. A Tesco 9% körüli béremelést hajtott végre, a cafeteria keretet 25%-kal növelte. A legnagyobb kihívás: hogyan tartsák fenn a versenyképességet stagnáló volumen mellett.
A sajátmárkás termékek népszerűsége stabilan magas, de a márkatermékek aránya is nőhet, ha a gazdasági környezet javul. Az árrésstop jelenleg torzítja ezt az egyensúlyi folyamatot.
Pálinkás szerint a legfontosabb lenne egy fokozatos, szakmai alapú kivezetés az állami beavatkozásokból. Csak kiszámítható környezetben lehet hosszú távra tervezni, fejleszteni, és fenntarthatóan működni.
Kapcsolódó cikkeink
Az Albert Heijn a világon elsőként hozta nyilvánosságra metánkibocsátását
Az Albert Heijn holland élelmiszerlánc történelmi lépést tett: 2024-es fenntarthatósági…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco-üzletben lehet szavazni
Országszerte 198 Tesco üzletben szavazhatnak a vásárlók elsősorban gyerekeket és…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >