Gyorsuló átrendeződés a figuráknál
A tavalyi év adataiból úgy tűnik, a szezonális édességek piacán a nugátosok térvesztése visszafordíthatatlan. A tejcsokoládék jobb ízén és a márkázottság erején kívül minden bizonnyal azért is, mert a fogyasztók nem elsősorban az ünnepek alatt húznak a nadrágszíjon, hanem a mindennapokban. Éppen ezért a nagy gyártók sem állnak le az innovációkkal és az eladásösztönző – főként bolti – támogatásokkal.Ahhoz, hogy bizonyos ünnepek megkapják a méltó körítést, sok esetben a fogyasztók szemléletváltozása is szükséges.
A jelek szerint ez a folyamat zajlik le mostanság a karácsony és a húsvét kapcsán, legalábbis a szezonális édességek tendenciáit figyelve. Az elmúlt években ugyanis felgyorsult a sokáig domináns pozícióban lévő, olcsó, márkátlan, nugátos termékek térvesztése. A gyártók márkázási erőfeszítései és az érzékelhető minőségi különbségek tehát ebben a kategóriában is meghozták az eredményüket.
Tavaly húsvétkor nagyon komoly veszteségeket szenvedtek a nugátok, és a gyártók jelzése szerint a valódi tejcsokoládék térnyerése 2007 decemberében is folytatódott. Ez, tekintetbe véve a tavalyi év nehézségeit, különösen figyelemreméltó, és jól tükrözi a minőségi termékekben, márkákban rejlő potenciált.
– Mintegy 10 százalékpontos elmozdulás volt mind húsvétkor, mind karácsonykor a tejcsokoládé irányába – számszerűsíti a trendet Miklós Panna, a Nestlé Hungária brand menedzsere. – A fő tendenciák tehát mindkét szezonban egy irányba mutatnak.
A két szezon között annyi különbséget megállapíthatunk, tette hozzá a szakember, hogy a figurák húsvétkor kettéválnak tojásra és nyúlra, míg karácsony környékén csak Mikulásról beszélünk. A változatosságra törekvés igényének köszönhetően decemberben így még mindig magasabb a hozzáadott értéket képviselő termékek (zacskók, csomagok és egyéb specialitások) aránya.
Nem az ünnepeken spórolnak
Az elmúlt két húsvéti szezonban a Nielsen adatai szerint a 2500 négyzetméter feletti hipermarketek uralták az eladásokat, változatlan, 56 százalékos részaránnyal. Évente néhány százalékot erősödött viszont a 401–2500 négyzetméter közötti kategória. Elsősorban a diszkontok, ahol alacsony áron, szezonális húzótermékként jelentek meg a valódi tejcsokoládéból készült figurák.
A trend idén húsvétkor is folytatódhat, bár néhány hónapja, 2007 decemberében újra a márkák attraktívabb felvonultatását, a bolti eladásösztönzés szélesebb tárházát lehetővé tévő hipermarketek irányába történt elmozdulás, tájékoztatja lapunkat Miklós Panna.
– Emellett az átlagárak is elég jelentősen, 14 százalékkal emelkedtek, ami úgyszintén a valódi csokoládé és a minőségi márkázott termékek felé való elmozdulásnak köszönhető – fűzte hozzá. – Véleményem szerint ez húsvétkor sem lesz máshogy, bár, ha a megszorító intézkedések egyáltalán érzékeltetik a hatásukat, akkor az inkább a húsvét lesz, mint a karácsony. Ilyenkor ugyanis eleve kevesebbet költenek az emberek. Alapvetően azonban, azt gondolom, nem az ünnepi időszakokban fogják szorosabbra húzni a nadrágszíjat.
Húsz százalék újdonság a Nestlénél
A Nestlé, mint mindig, idén is élen jár az innovációban. Portfóliójának ötöde ismét valódi újdonság. A Boci választéka töltött tojásokkal bővül, négyféle ízben. Nestlé márka alatt pedig egy robbanócukorral dúsított tojással jelennek meg.
– Ez persze csak néhány az új termékek közül, a teljes választék és a részletek megtalálhatók húsvéti katalógusunkban – jegyzi meg Miklós Panna. – Idén már a teljes választékunk márkázott. Ezen belül is a stratégiai édességmárkákra koncentrálunk a választék kifejlesztésekor. Illetve ezt a vonalat támogatják taylor made termékeink is, amelyekre egyre nagyobb kereslet mutatkozik.
A Nestlé Hungária idén egy új, látványosabb és könnyebben kezelhető POS-anyaggal próbálja elősegíteni az eladáshelyi ösztönzést, amely egyben kommunikációs felületként is szolgál a termékcsoportot érintő akciók népszerűsítéséhez.
Lesz Disney húsvétkor is
A Bonbonetti Kft. közkedvelt, ismert márkáit vonultatja fel húsvétkor is.
A Tibi márka főleg a gyerek célcsoportnak kínál magas minőségű termékskálát a húsvéti nyúl, tojás, ajándékcsomag, tojásdrazsé kategóriákban.
– Megújult a Tibi húsvéti nyúl és húsvéti tojás szortimentünk – árulja el Kerülő Beáta trade marketing specialista. – Új, vidám grafika mellett új receptúrával és ízzel is meglepjük vásárlóinkat. A 60 grammos Tibi nyúl, a 20 grammos és a 6×20 grammos Tibi tojás figurák man-darinízű tejcsokoládéval és ropogós crispyvel készülnek. A karácsonykor sikeresen bevezetett Disney márka húsvéti szortimentünkben is megjelenik, 55 grammos húsvéti nyúl és 15 grammos húsvéti tojás formájában.
Prémium desszert kategóriában a Cherry Queen, Bonbonetti és Bonbonita márkáik nyújtanak megfelelő választékot.
Mint minden szezonban, így idén húsvétkor is a Bonbonetti nagy hangsúlyt fektet a minőségi kihelyezésekre. Többféle másodlagos kihelyezéssel, displayjel készülnek.
– A nagy alapterületű boltokban Tibi szezontermékeinket egész palettán helyezzük ki, a Cherry Queen, Bonbonetti, Bonbonita desszertjeinket előre feltöltött ¼ palettán – mondja Kerülő Beáta. – Ezen kívül a Cherry Queen desszertek esetében a jól bevált, tálcás rendszerű, tavaszi grafikás displayeket is használjuk, amelyeket mind a kis, mind a nagy alapterületű boltokban kihelyezünk.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >