Gyorséttermi nagyüzem: tovább nőtt a McDonald’s és a Burger King árbevétele, de egyre többe kerül a hamburger
Sikeres pénzügyi évet zárt 2024-ben a két legnagyobb gyorsétteremlánc Magyarországon: a McDonald’s és a Burger King is kétszámjegyű árbevétel-növekedést könyvelhetett el, miközben nőtt a munkavállalói létszám és a bérek is emelkedtek. A kedvező üzleti mutatók ellenére az áremelkedések hatására sok fogyasztó ma már „luxusterméknek” tartja a gyorsételeket – mutat rá a Pénzcentrum cikke.
Árbevétel: erős növekedés, de lassuló ütemben
A McDonald’s 2024-ben 104,8 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 15,25%-os emelkedés a 2023-as 91 milliárdhoz képest. Ez a bővülés azonban lassabb, mint a 2022–2023 közötti 23,7%-os növekedés. Hasonló a trend a Burger Kingnél is: a 2023-as 56,2 milliárd után 2024-ben 64,3 milliárdot könyvelhettek el, 14,5%-os növekedéssel – ez azonban elmarad a megelőző év 39%-os ugrásától.
Nyereség: különösen a McDonald’s javított sokat
Az adózott eredmény alapján a McDonald’s jelentős ugrást produkált: 6,2 milliárdról 8,7 milliárdra nőtt a profit, ez 40,4%-os növekedés, jelentősen meghaladva a tavalyi 10,8%-os emelkedést. A Burger King esetében a profit 4,56 milliárdról 6 milliárdra nőtt, ami 31,4%-os növekedést jelent – ez szintén figyelemre méltó, de a 2023-as 57,4%-os eredményjavulás mögött marad.
Bővülő dolgozói létszám és emelkedő bérköltségek
A cégek nemcsak árbevételben, de humánerőforrásban is növekedtek: a McDonald’s 3149 főt foglalkoztatott átlagosan 2024-ben, ami 7,6%-os emelkedés a megelőző évi 2927-hez képest. A Burger Kingnél az átlaglétszám 1539-ről 1620 főre nőtt (+5,3%).
Ezzel együtt a bérköltségek is jelentősen megugrottak. A McDonald’s 15,7 milliárd helyett már 18,7 milliárd forintot fordított munkabérekre, ami 19,1%-os növekedés. A Burger Kingnél a bérek 21,8%-kal emelkedtek, 8,7 milliárdról 10,6 milliárdra.
Az átlagos bruttó fizetés így a McDonald’s-nál 496 900 forintra, a Burger Kingnél pedig 547 400 forintra nőtt – előbbi 10,9%-os, utóbbi 15,3%-os emelkedést jelent.
Emelkedő árak: a hamburger lassan luxuscikk
A növekedési számokat azonban beárnyékolja a folyamatos áremelkedés. Egy közepes menü ára Magyarországon 2022 elején még 1545 forint volt, 2024-re viszont már 2285 forint körül alakul – ez több mint 33%-os drágulás. Az emelkedés nem magyar sajátosság: az Egyesült Államokban 2014 óta számos gyorsétteremláncnál megduplázódtak az árak.
A vendéglátók kénytelenek beépíteni a növekvő alapanyag- és bérköltségeket az áraikba. A fogyasztók pedig mindezt egyre nehezebben viselik: egyes felmérések szerint sokan már luxusterméknek tekintik a gyorséttermi ételeket, és ritkábban fogyasztanak ilyen jellegű termékeket.
Kilátások: stabil üzlet, de kérdéses jövő
A gyorsétteremláncok pénzügyi mutatói alapján a szektor továbbra is stabil és jövedelmező, ugyanakkor a fogyasztói szokások változása – részben az árak miatt – hosszabb távon kihívásokat hozhat. A cégek válasza eddig a kínálat bővítése, a munkavállalók számának növelése és a minőség javítása volt. Kérdés, hogy a jövőben mennyire sikerül megőrizniük a növekedés ütemét úgy, hogy közben ne veszítsenek vásárlókat.
Kapcsolódó cikkeink
2027-ig megduplázza AI-befektetéseit a McDonald’s
A McDonald’s 2027-ig jelentősen növelni tervezi a mesterséges intelligenciába (AI)…
Tovább olvasom >Visszatér a Wendy’s: újra belépne a magyar piacra a legendás gyorsétteremlánc
Több mint két évtized után újra próbálkozna Magyarországon a világ…
Tovább olvasom >Végre nálunk is kapható lesz az Amerikában már népszerű Grimace Shake
Július 24-én Magyarországon is bemutatkozik a McDonald’s egyik legkülönlegesebb shake-je,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Globális élelmiszer-drágulást hozhat a pálmaolaj-krízis
A világ legnagyobb pálmaolaj-exportőrei, Indonézia és Malajzia a következő években…
Tovább olvasom >Véget ért a vámmentes Kánaán: Trump globális korlátozása felforgatja az e-kereskedelmet
Donald Trump felfüggesztette a 800 dollár alatti értékű nemzetközi csomagok…
Tovább olvasom >Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >