Gyorsan változó trendek, digitalizációs kényszer az idegenforgalomban
Negyvenezerre tehető a hazai vendéglátóipari vállalkozások száma, közülük minden második nélkülözi a szoftverek használatát. Idén nyártól azonban a jogszabályok értelmében napi szinten kell forgalmi adatokat szolgáltatniuk, ami számukra is sürgetővé teszi a digitalizációt. Az ehhez szükséges informatikai megoldás, a tanácsadói segítség és az uniós forrás egyaránt rendelkezésre áll, a fejlesztéshez érdemes a Modern Vállalkozások Programjának tanácsadóinak díjmentes segítségét igénybe venni.

Koleszár Péter IKT tanácsadó
Érdemes külön venni a vírushelyzet miatt megjelenő megoldásokat az általános piaci trendektől, mondja Koleszár Péter, az elmúlt években számos hazai vállalkozás digitalizációjában részt vevő Modern Vállalkozások Programjának vezető IKT tanácsadója. Elsősorban a járvány eredménye a személyes közreműködést kiváltó érintésmentes technológiák elterjedése. Ez nem csak a házhozszállításra vonatkozik, a helyben fogyasztással kapcsolatban is megjelentek innovációk, elég akár a QR-kóddal beolvasható étlapokra gondolni. Az érintésmentesség a szálláshelyeknél is új megoldásokra ösztönözte a vállalkozásokat: a beléptetés, a szolgáltatások igénybevétele egyre inkább elterjedt, a szállodákban már a hangvezérelt működtetés is jelen van. Hasonlóképp a járvány hatása a készpénzmentes fizetés előretörése, ahogy a vendégek körében a telefonba, okosórába integrált megoldások népszerűbbek lettek. Felmérések szerint ma már a forgalom hetven százaléka digitálisan zajlik ebben a hagyományosan készpénzt preferáló szektorban is.
Ami a piac által diktált trendeket illeti, a szálláshelyfejlesztésben a zöld technológiák, vagyis a környezettudatosságot, energiatakarékosságot és fenntarthatóságot támogató megoldások az iránymutatók. Az okos infrastruktúra megoldásokat szintén érdemes kiemelni, de a humán erőforrás kivezetésével az automatizáció olyan területeken is megjelenhet, mint az ügyfélkiszolgálás, vagy akár a robotizált szobaszervíz.
Hétköznapibb példa ugyanakkor, de aki wifi-szolgáltatást kínál, annak már az adatbiztonsági fejlesztések is elkerülhetetlenek, és ebben a szálláshelyek mellett a váróhelyek, események, konferenciák is érintettek. Koleszár Péter a népszerű fejlesztések közé sorolja a chatbotokat is, ami az ügyfélkiszolgálás mellett a szolgáltatás-fejlesztésben is nagy segítséget nyújthatnak az adatelemzés segítségével. Ha például sokan érdeklődnek a kisállattal üdülés vagy a gyermekprogramok iránt, az előre jelezheti a fejlesztés irányát a szálláshely számára.
„Ezek a kiragadott példák mutatják, hogy a turizmus rendkívül gyorsan pörgő iparágát számtalan innovatív trend érinti, amelyekkel olykor nehéz lépést tartani. A Modern Vállalkozások Programjának tanácsadói a díjmentes audit során és az elkészülő, vállalkozásra szabott egyedi fejlesztési koncepcióban is átadják a trendekről szerzett ismereteiket a velük kapcsolatba lépő vállalkozásoknak”
– mondja Koleszár Péter.
A Modern Vállalkozások Programja
A Program célja a vállalkozások digitális fejlesztéseinek közvetlen támogatása és az IKT eszközök konkrét előnyeinek bemutatása. A díjmentes szolgáltatások közé tartozik a személyes, cégre szabott audit és tanácsadás, valamint az egyedi fejlesztési koncepció elkészítése. A Programba regisztráló cégek ezernél több informatikai szállító cég kedvezményes kínálatából válogathatnak. A Modern Vállalkozások Programja működése során több mint 23 000 vállalkozást ért el és segített a digitalizációban, fejlesztésben. A részletek elérhetőek a www.vallalkozzdigitalisan.hu oldalon.

Bagdi Sándor
A piaci trendek mellett most a jogszabályváltozások is fejlesztésre ösztönzik a turizmus-vendéglátásban működő vállalkozásokat, hívja fel a figyelmet Bagdi Sándor, az éttermi és szállodai informatikai rendszereket szállító UCS RKeepeR Kft. ügyvezetője. Július 1-jétől rendszeres forgalmi adatokat kell szolgáltatniuk a vállalkozásoknak a NTAK számára, miközben a szektorban a válságot megelőzően működő kb. negyvenezer vendéglátóhely fele semmilyen digitális megoldást nem alkalmazott a működéséhez.
Az MVP-vel több éve sikeresen együttműködő vállalkozás ügyvezetője is megerősíti, sokan keresnek pályázati forrást a megvalósításhoz. A Programban több szoftveres és hardveres megoldásával részt vevő informatikai beszállító, az üzleti piacán a dobogósok között szereplő vállalkozás ügyvezetője szerint – bár az iskolai büfétől a családi éttermen és az üzemi étkezdén át a kávézóláncig nincs két egyforma megbízójuk -, akár néhány héten, hónapon belül beüzemelhető egy digitális fejlesztés. Az ügyfélkiszolgálás mellett a gyártásirányítás, raktárkezelés, árubeszerzés, anyagmozgás és készletinformáció egyaránt támogatható digitalizációval. „Annak érzékeltetésére, hogy milyen feladatról van szó, egy komolyabb étteremlánc esetében csupán a készletezés és kiszolgálás erőteljesebb mértékű feladat, mint akár egy autógyáré” – mondja Bagdi Sándor, aki hozzáteszi: a fejlesztés költsége is projektenként változó, félmilliótól több tízmillióig terjedhet. Az átlagos összeg másfél és hárommillió forint körül van, a rendszer bevezetése pedig függ a személyre szabott megoldástól, hiszen nincs két egyforma rendszer a vendéglátásban.
Fejleszteni való minden vállalkozás esetében van, működésből fakadóan ez hol egy ügyfélnyilvántartó, hol egy komplett CRM rendszer – ezért egyedi, cégre szabott digitalizációs fejlesztést javaslunk, amihez díjmentes auditot, tanácsadást és segítséget nyújtunk, összegez a Modern Vállalkozások Programjának szakértője, Koleszár Péter.
(x)
Kapcsolódó cikkeink
Prága is a tömegturizmus csapdájában vergődik
Prága világhírű látnivalói minden évben turisták millióit vonzzák, de a…
Tovább olvasom >Siófok volt a legnépszerűbb belföldi, vidéki úti cél tavaly
Siófok ismét az ország legnépszerűbb vidéki úti célja lett a…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és természetvédelem egy nagyberuházásban
Az idén tavasszal nyíló Le Primore Hotel & Spa nemcsak…
Tovább olvasom >További cikkeink
A legnagyobb értékeinket pazaroljuk el – a Lidl így tesz ellene
Az idei Global Risk Report alapján 2035-re a negyedik legnagyobb…
Tovább olvasom >#egészenén – a különbségek is összekötnek minket
Tizenkét országban indított #egészenén címmel új kommunikációs kampányt a dm.…
Tovább olvasom >Fenntarthatóan a földtől az asztalig
Nem kisebb vállalást tett globálisan a Nestlé 2025-re, minthogy alapvető…
Tovább olvasom >