Gyorsabban, zöldebben, okosabban – Ez ma az FMCG-szállítmányozás minimuma

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2025. 08. 26. 21:57

Infláció, sofőrhiány, szigorodó szabályozás és zöld elvárások – ezek egyszerre alakítják át a hazai szállítmányozási piacot. A digitalizáció mára alapfeltétel, az ESG-megfelelés stratégiai kérdés, a megrendelők pedig rugalmas, valós idejű, testreszabott megoldásokat várnak. Öt meghatározó piaci szereplő osztja meg, miként reagál a jelen kihívásaira, és hogyan tervez versenyben maradni egy szűkülő, de egyre tudatosabb piacon.

A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.

A szállítmányozói szektorra közvetlen hatással vannak a szabályozási és geopolitikai változások is. A 2024 januárjától módosított Közúti Árutovábbítási Szerződés (KÁSZ) új jogi és adminisztratív elvárásokat hozott, az új CO₂-alapú útdíjszabályozás pedig a költségstruktúrát alakítja át. Az ESG-megfelelés és a CO₂-kvóták szigorodása immár nem csupán nagyvállalati cél, hanem operatív kötelezettség is. Ehhez társul az inflációs nyomás, a szakképzett gépjárművezetők hiánya, valamint a hiányos logisztikai infrastruktúra, amely különösen a kevésbé ellátott térségekben okoz nehézséget.

Flották a pályán – aerodinamikus vontatók és hűtős/dry-van pótkocsik: kiszámíthatóság és kapacitás a napi FMCG-fuvarokhoz

Digitális, zöld és rugalmas

Juhászné Seres Orsolya
szállítmányozási
osztályvezető
Trans-Sped

– A hazai szállítmányozási piac működését ma egyszerre formálják a technológiai fejlődés, a fenntarthatósági törekvések és a gyorsan változó ügyféligények – mutat rá Juhászné Seres Orsolya, a Trans-Sped szállítmányozási osztályvezetője és Mihályka Dávid logisztikai szakértő. A digitalizációs eszközök, mint a TMS rendszerek, a GPS-alapú nyomon követés és az elektronikus dokumentumkezelés, már nemcsak versenyelőnyt, hanem működési alapfeltételt jelentenek. Emellett folyamatosan nő a kereslet a környezetbarát megoldások iránt is – az intermodális szállítási formák, valamint a Trans-Sped saját fejlesztésű, csomagolásmentes ZERO szolgáltatása egyre fontosabb szerepet kap a fenntarthatóságot előtérbe helyező partnerek körében.

Mihályka Dávid
logisztikai szakértő
Trans-Sped

Az FMCG-szektor megrendelői részéről erősödik az igény a szűk időkapus kiszállításokra, a hőmérséklet-érzékeny áruk precíz kezelésére, valamint a „just-in-time” elvű működésre. Egyre elterjedtebb a B2C és B2B fulfillment szolgáltatások kereslete, a cross-docking megoldások, valamint nő a raktári robotizáció iránti érdeklődés is. A megbízók részéről már alapelvárás a valós idejű nyomon követhetőség és az adatalapú riportálás – a Trans-Sped ezekre a trendekre komplex megoldásokkal reagál.

A vállalat évek óta készít ESG-jelentéseket, és célként tűzte ki a fuvarozási tevékenység CO₂-kibocsátás csökkentését, az alternatív üzemanyagok arányának növelését, a megújuló energiaforrások egy szélesebb körben való alkalmazását, valamint a papírmentes működés teljes körű bevezetését. A közeljövő fejlesztési fókuszai között kiemelt szerepet kap a vasúti és közúti szállítás kombinációjának bővítése, valamint az ügyfélportál funkcióinak továbbfejlesztése, a még gyorsabb és kényelmesebb ügyfélélmény érdekében.

Szállítás Európába – akár egyetlen raklappal

Kiss Nikoletta
tulajdonos-ügyvezető
Palmsped Cargo

– Vegyes kilátások jellemzik jelenleg a szállítmányozási piacot – fogalmaz Kiss Nikoletta, a Palmsped Cargo Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Az üzemanyagárak ugyan enyhültek az elmúlt hónapokban, de a magas infláció és a továbbra is fennálló geopolitikai kockázatok bizonytalanságot keltenek. A hazai ipari termelés gyengélkedése szintén rányomja a bélyegét az ágazatra: kevesebb az áru, stagnálnak vagy csökkennek a szállítási volumenek, ami kiélezett versenyhelyzetet eredményez a fuvarpiacon. A cégeknek rugalmas kapacitásmenedzsmenttel, hatékonyabb működéssel és differenciált szolgáltatásokkal kell reagálniuk.

A Palmsped ebben a környezetben diverzifikált járműparkjára és az egyszerű, ügyfélbarát folyamatokra építi versenyelőnyét. Hisznek benne, hogy az ügyfélélmény már az ajánlatkérésnél kezdődik, ezért saját fuvardíjkalkulátor-rendszerük fejlesztésén dolgoznak. A cél, hogy spotfuvarokra is villámgyors és pontos ajánlatokat tudjanak adni – akár egy raklapos tételre is, Európa minden pontjára. A digitalizáció tehát a napi működés hatékonyságát is növeli.

A cég szoros kapcsolatot ápol az FMCG-szektor szereplőivel, akik részéről egyre gyakoribb az igény a hűtött áruszállításra, az időkapus kiszállításokra, valamint a csereraklapos megoldásokra. A Palmsped ezeket az elvárásokat célzott logisztikai ajánlatokkal és testreszabott szolgáltatásokkal elégíti ki.

Ugyanakkor a társadalmi felelősségvállalásra is kiemelt figyelmet fordítanak: a nyári hónapok minden egyes fuvarja után 1 eurót adományoztak a Magyar Élelmiszerbank Egyesület számára. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségük szimbolikus és gyakorlati szinten is megnyilvánul. Idén immár negyedik alkalommal szerveztek faültetési akciót, ezúttal egy partnerük telephelyén. Az ilyen jelképes kezdeményezések célja, hogy megerősítsék: a zöld logisztika nemcsak üzleti stratégia, hanem közös ügy is. A Palmsped célja, hogy a következő években a 30 legjelentősebb magyar tulajdonú szállítmányozó közé emelkedjen, és aktív formálója legyen a hazai fuvarozási trendeknek.

Intermodális váltás – közút + vasút kombinációja: alacsonyabb CO₂-lábnyom, stabilabb költség, jobb hálózati lefedettség

Egyedi logisztika, új elvárásokra szabva

Nyirő Richárd
ügyvezető igazgató
DSV Hungária

– Jelenleg a közúti szállítmányozási piacra elsősorban a sofőrhiány, a növekvő üzemanyagköltségek és útdíjak, valamint a folyamatosan változó szabályozási környezet gyakorolnak nyomást. Ilyen pl. az ICS2 és GB ENS bevezetése, ami operatív szempontból jelentős extra terhet ró a közúti szállítmányozókra. Az elmúlt időszak útdíj- és CO₂-alapú költségnövekedése szintén komoly hatással volt a piacra. Jövő júliustól pedig a 2,5 tonnánál nagyobb kisteherautókra is kötelező lesz a tachográf, tovább alakítva a versenyfeltételeket – mondja Nyirő Richárd, a DSV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Egyre nagyobb szerepet kapnak a fenntarthatóságot támogató megközelítések is, pl. a környezetbarát járműflották vagy a közúti és vasúti szállítást kombináló intermodális megoldások.

– A DSV EcoVadis Platinum minősítése, valamint a központi célkitűzéseink – pl. a Scope 1 és 2 kibocsátás 50%-os csökkentése 2030-ig – mutatják a stratégiai elköteleződésünket. Helyi szinten aktívan támogatjuk alvállalkozóinkat, hogy hozzáférjenek elektromos járművekhez, folyamatosan teszteljük az alternatív üzemanyagú járműveket. Feltüntetjük a CO₂-kibocsátás mértékét számláinkon, akár egyedi riportokat is tudunk készíteni, segítve őket saját fenntarthatósági céljaik átláthatóságában és elérésében. Egyre nagyobb szerepet kapnak az intermodális szállítási megoldások is, amellyel a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, akár kedvezőbb költségek mellett is – fogalmaz.

A megrendelők részéről új, összetettebb elvárások jelentek meg, különösen az FMCG-szektorban. A legfontosabb versenyelőny a gyorsaság, kiszámíthatóság és rugalmasság, a különféle értéknövelt szolgáltatások – amihez megbízható, integrált logisztikai háttérre van szükség. Nemcsak egy szolgáltatót, hanem proaktív, rugalmas stratégiai partnert keresnek a cégek. A logisztikai megoldások között szerepel pl. a myDSV platform, amely digitális integrációt kínál az ajánlatkéréstől a nyomon követésig, vagy az automatizált vámrobot, amely több relációban önállóan végzi a vámbejelentéseket, csökkentve az adminisztrációt és segítve a határidők betartását – igény szerint e-számlázás és elektronikus fuvarlevél mellett is.

Okosrendszer, hűtött kiszolgálás

Prazsák Gábor
élelmiszer-logisztikai
üzletágvezető
DACHSER Hungary

– Az élelmiszer-logisztika különösen érzékenyen reagál a szállítmányozási piac kihívásaira – emeli ki Prazsák Gábor, a DACHSER Hungary élelmiszer-logisztikai üzletágvezetője. – A munkaerőhiány, az árérzékenység és az alvállalkozói kapacitások csökkenése már évek óta meghatározza a piacot, de az infláció következtében szűkülő fogyasztás még tovább fokozta a nyomást. A DACHSER tapasztalata szerint az új tehergépjárművek magas ára nem épült be arányosan a szolgáltatási díjakba, így az iparág nehéz árversenybe kényszerült, amelyben a minőség fenntartása egyre komolyabb szakmai és pénzügyi feladat.

A szabályozási környezet jelentős változáson megy át: 2025 júliusától a 2,5 tonna feletti furgonokra is tachográfkötelezettség vonatkozik majd, ami a közúti áruterítés költségeit jelentősen megemelheti. A DACHSER ezért a költséghatékonyabb és fenntarthatóbb gyűjtőszállítmányozásban látja a megoldást – ez különösen a hőmérséklet-érzékeny FMCG-termékeknél válik egyre fontosabbá.

A cég digitális platformja egyetlen felületen biztosít árajánlatkérést, dokumentumkezelést, nyomon követést és CO₂-adatszolgáltatást is, támogatva ezzel az ügyfelek ESG-jelentési kötelezettségeit. A DACHSER emellett értéknövelt logisztikai szolgáltatásokat is nyújt: a temperált szállítás és hűtött disztribúció mellett vállalják pl. a display-összeállítást, a csomagolást, a mintavételezést és a raktári árukezelést is. Ezekre a szolgáltatásokra stabil kereslet mutatkozik, különösen az FMCG-szektorban, ahol a határidők és minőségi elvárások miatt nagy a megbízható szolgáltatók iránti igény.

A DACHSER-nél a fenntarthatósági célkitűzések nemcsak központi szinten jelennek meg. A vállalat már több európai városban alkalmaz fenntartható rendszert a szállítások utolsó szakaszán, DACHSER Emission-Free Delivery néven. A rövidebb útvonalak és a begyűjtő, valamint az elosztó szállítás esetében nagyjából egy évtizede közlekednek elektromos járművek a DACHSER színeiben, de napjainkban a hosszú távú, 500 kilométert meghaladó áruszállításban is növekvő mértékben használják az elektromos teherautókat. Magyarországon még az infrastrukturális fejlesztések szakaszában jár az átálláshoz szükséges folyamat, de a cél itthon is, ahogy a DACHSER hálózatának egészében, ugyanaz: a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a jövőálló megoldások elterjesztése. A cég tervei között szerepel az élelmiszer-logisztikai szolgáltatások országos lefedettségének növelése, ehhez elengedhetetlen a depóhálózat bővítése is.

Digitális fedélzet – telematika, TMS-kapcsolat és e-dokumentumok: pontos időkapuk, átlátható költségek, ESG-riportálható adatok

Fenntarthatóság, gyorsaság, átláthatóság

Varga Viktor
üzletfejlesztési igazgató
K&V Logistic Solutions

– A hazai szállítmányozási piacra jelenleg négy kulcstényező gyakorol hatást – sorolja Varga Viktor, a K&V Logistic Solu­tions üzletfejlesztési igazgatója. – Ezek: az infrastrukturális korlátok, a tartós munkaerőhiány, a digitalizáció előretörése és a fenntarthatósági elvárások erősödése. A szabályozói környezet is folyamatosan változik, a szektor állandó alkalmazkodásra kényszerül. Az útdíjrendszer CO₂-alapú átalakítása, az EU-s környezetvédelmi előírások szigorodása és a harmadik országbeli munkavállalók alkalmazására vonatkozó új szabályozások mind olyan tényezők, amelyek jelentős mértékben befolyásolják a logisztikai vállalatok mozgásterét, működési költségeit.

Az FMCG-szektor szereplői részéről alapelvárássá vált a gyors, rugalmas és transzparens áruszállítás – különösen igaz ez a hőmérséklet-szabályozott, just-in-time vagy kis volumenű, gyakori szállításokra. A K&V ezen igényeket gyűjtőfuvarozással, hűtött és temperált szállítási megoldásokkal, valamint értéknövelt szolgáltatásokkal elégíti ki. A csomagolás, címkézés, visszáruzás, átcsomagolás és raktározás mind olyan kiegészítő funkciók, amelyek különösen fontosak az FMCG partnerek számára.

A vállalat digitális fejlesztésekkel is támogatja a megrendelői igényeket: modern flottakövető rendszert, TMS-t és e-dokumentációt használ, lehetővé téve az útvonaloptimalizálást, az adminisztratív terhek csökkentését. Új, korszerű digitális platform bevezetését tervezik, amely még egyszerűbbé és gyorsabbá teszi az ajánlatkérést, a nyomon követést és az ügyfélkommunikációt.

Fenntarthatósági céljaik közé tartozik az ECO-driving képzések tartása, az alternatív hajtásláncok tesztelése, valamint a nemzetközi szinten is elismert ECOVADIS- és ISO 14001-minősítések megszerzése és fenntartása. A cég elkötelezett a környezettudatos működés mellett, ezt kommunikációs tevékenységében is hangsúlyozza: nemcsak szakmai rendezvényeken és online felületeken aktív, hanem tudatosan építi a fenntarthatósági eredmények láthatóságát is. A jövőben új szektorok – pl. az egészségipar – számára is testre szabott logisztikai szolgáltatásokat kíván kidolgozni, tovább bővítve üzleti portfólióját.

 

Erősödő intermodális szállítás

Vegyes képet mutatott 2024-ben a magyar vasúti és intermodális árufuvarozás teljesítménye. A vasúti szállítás költségei 10,3%-kal emelkedtek, miközben a bevételek csupán 2,2%-kal nőttek, ami nagymértékű jövedelmezőségromlást eredményezett. A fő költségtényezők az üzemeltetési és kocsivizsgálói díjak, a hálózat-hozzáférési költségek, valamint a nemzetközi fuvaroknál jelentkező árfolyam-ingadozások voltak.

Ezzel szemben az intermodális szállítás kiemelkedő eredményeket hozott: a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a hazai intermodális terminálokon kezelt forgalom volumene 122%-kal nőtt az előző évhez képest, ami figyelemre méltó teljesítmény az európai stagnálás közepette. A rakott konténerek száma 33,8%-kal, a félpótkocsis forgalom 21,3%-kal emelkedett, miközben az üres konténereké 3,4%-kal csökkent – utóbbi a hazai export erősödését és a környező országokba irányuló nemzetközi forgalom élénkülését tükrözi.

A bővüléshez hozzájárult az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer révén közútról vasútra terelt félpótkocsis forgalom, valamint új vidéki terminálok üzembe helyezése, amelyek hosszabb távon is ígéretes lehetőségeket kínálnak. A növekedés egyik mozgatórugója a gyárépítésekhez kapcsolódó kampányszerű szállítási igény, illetve az Észak-Szerbiába és Nyugat-Romániába induló új útvonalak voltak.

Kihívást jelentettek ugyanakkor a vasútépítési munkálatok, például a Budapest–Belgrád-vonal, a Gubacsi híd és a Kelenföld–Ferencváros közötti harmadik vágány építése. A nem megfelelően szervezett vágányzárak forgalmi zavarokat, torlódásokat, terminálok elszigetelődését okozták. Az MLSZKSZ hangsúlyozza, hogy az ideiglenes építmények – például kerülővágányok, átjárók vagy jelzőberendezések – alkalmazása mérsékelhetné ezeket a hatásokat.

– Az MLSZKSZ javasolja a vasúti pályaépítési munkálatok koordinációjának fejlesztését, a vágányzárak minimalizálását és az ideiglenes építmények alkalmazását a felújítások során – avat be Fülöp Zsolt Károly, az MLSZKSZ elnöke.

A tengeri konténerforgalom év eleji visszaesését követően a második negyedévben behozta lemaradását, a második félévben pedig kiegyensúlyozottan alakult. A közúti fuvarozásban a sofőrhiány, a visszaeső megbízások és a kisvállalkozások tömeges megszűnése hosszabb távon szintén fuvarozási nehézségeket vetít előre.

A logisztikai szektor sikere a következő években a vasúti infrastruktúra fejlesztésétől, az intermodális kapcsolatok bővítésétől és a szabályozási környezet javításától függ.

Kapcsolódó cikkeink