Gyerekcentrikusak bióban a magyarok
Legkedveltebb bioélelmiszerek Magyarországon a zöldség, gyümölcs és tojás, ahogy általában az EU-ban.Amíg azonban az unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport biováltozatát, addig nálunk 53-54 százalék. A legtöbb magyar saját egészsége érdekében vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel bioterméket. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 46 országban, köztük Magyarországon, internethasználók körében végzett globális kutatása.
Világszerte egyre többen kedvelik a biotermékeket, de magasnak tartják az áraikat. A nem vásárlók közül minden második válaszadó a drágasággal indokolja tartózkodását, mind Európában, mind Észak-Amerikában. Utána egyforma arányban (16-16) mondták, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve, hogy a bioélelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják. A többi magyarázatra 5 százalékkal kisebb arány jutott kontinensünkön.
A globális fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik.
Egészség és közérzet
A fogyasztók a bioélelmiszereket egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.
Minden második internethasználó európai megkérdezett (48 százalék) azért vesz biotermelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Ebből a szempontból legnagyobb aránnyal a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60) vezetnek. A magyar mutató (51) szintén meghaladja az európai átlagot.
Második leggyakrabban említett fő szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.
Földrészünkön a vizsgált tizenkilenc országban szintén átlag 16 százalék nevezte meg a biotermelés kedvező környezeti hatását, mint fogyasztásának fő motívumát. Az átlagot leginkább a környezettudatos négy skandináv ország válaszadóinak aránya haladja meg. Magyarország 9 százalékos mutatójával Lengyelország és Ausztria után következik, és egyetlen országot előz meg, Csehországot.
Az állatokkal való jobb bánásmódot legtöbben Hollandiában (19 százalék) tartják elsősorban szem előtt. A lista másik végén Magyarország áll 1 százalékkal, míg az európai középérték 8 százalék.
Mekkora arányban választanak kisebb-
nagyobb rendszerességgel bioélelmiszereket
a magyar megkérdezettek, illetve mekkora az
európai átlag?
Termék Magyarország 19 európai
ország átlaga
Zöldség 54 64
Gyümölcs 54 63
Tojás 51 63
Gyümölcslé 45 45
Baromfi 42 50
Hús 41 53
Tej 38 44
Tea 38 35
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >