Magazin: Gyengül a középkategória a mosószereknél
Kétpólusúvá vált a magyar mosószerpiac. A tömegtermékek forgalma stabil, ugyanakkor a termékbevezetések a prémiumkategóriára összpontosultak. Az öblítőmárkák akciókkal, összecsomagolásokkal jelentkeznek. A fertőtlenítésben és a fehérítésben a tisztítószerként is használható, univerzális termékek egyre keresettebbek. A sokféle mosási adalék közül egyedül a színgyűjtő kendők szegmense növekedett.
Magyarországon az alacsonyabb árfekvésű mosószerek szegmense jelentős, ami leginkább a fogyasztók árérzékenységének tulajdonítható. A prémiumszegmensben látható növekedést a termékbevezetések és a promóciók hatásának tulajdonítják a szakemberek.
– A középső szegmens veszített jelentőségéből a válság során. A prémiumszegmens viszont azért is növekedhetett, mivel a csökkenő családi bevételek mellett a fogyasztók nem szívesen kockáztatják az alacsonyabb minőségű termék kipróbálását, inkább biztosra mennek, a jól bevált, megbízható márkákat, mint például az Ariel, választják – foglalja össze a fő jellemzőket Karancsi Zsolt, a Procter&Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere.
Márkákban bíznak
a fogyasztók
Ugyanakkor a vásárlók a válság hatására több kereskedelmi csatornát is kipróbáltak, megtanulták, hogy a keresett márkát hol kaphatják meg a legkedvezőbb normál és akciós áron. Töretlen, sőt növekedett a láncok kiadványainak fontossága, sokszor a bennük található ajánlatok alapján dönti el a vásárló a bevásárlás fő helyszínét. E tekintetben különös jelentőséggel bírnak az olyan cikkek, például a mosópor, amelyeknél nagyobb az egyszeri nettó kiadás, s épp ezért sokszor szerepelnek óriásplakátokon, akciós újságok címlapjain, ezért harci termékeknek is nevezhetők.
– Válság ide vagy oda, a fogyasztó méltán várja el, hogy pénzéért olyan mosószert kapjon, amellyel tiszta lesz a ruhája, és amiben megbízhat. Ez azt jelenti, hogy nem teszi tönkre a textíliát, nem fakítja ki a színét, nem szürkíti el – magyarázza Hompót Emma, a Henkel márkamenedzsere. Ez is az oka, hogy a noname termékek iránt nem igazán nagy a kereslet. A gyártóknak ez nemcsak üzlet, hanem felelősség is. Ezért nemrégiben az ismert és megbízható magyar márka, a Biopon Takarékos elnevezésű termékét újította meg a Henkel. Az ár-érték arány alapján a fogyasztók biztonsággal és megelégedettséggel használják ezt az alsóbb árkategóriájú, de valódi márkaterméket. Ugyanakkor nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a mosás elsősorban női feladat, ők pedig a tiszta ruhához emocionálisan is kötődnek.
Ha a mosószeren spórolnak is a fogyasztók, egy kis kényeztetést megengednek maguknak az öblítőszerekkel. A jó illatú, puha ruha megéri a kiadást. Az öblítőről elmondható, hogy divattermék. Ezért a Henkel által gyártott Silan textilöblítők mindig a divatos illatokban kaphatóak – akár a kozmetikai termékeknél, úgy az öblítőknél is változnak a trendek. Most a természetes és gyengéd öblítők a divatosak. A Silan Sensitive Rose & Silk Extracts jó példa erre, mert lágy és diszkrét illata jól illik az érzékeny bőrűek elvárásaihoz.
Adalékok részfeladatokra
A Clorox mosási kérdésekben számos tanáccsal, edukációs marketinggel segíti a háziasszonyok munkáját. Ahogy a takarítás esetében, úgy ezen a területen is kiemelt témájuk a fertőtlenítés.
– Használat során a ruhákon kórokozók telepedhetnek meg, amelyek a szennyeskosárban is tovább szaporodhatnak. A Clorox Fehérítő használatával a foltok, a szennyeződés és a kórokozók is eltávolíthatók, így valóban tiszta ruhát ölthetünk magunkra – mondja Kürti Viktória, a DunaPro Brand Managere.
A Clorox Color-változatát a színes ruhákhoz ajánlják, ez a klórmentes folteltávolító ugyanis a mosásnál a mosószerhez adagolva hatékonyan megszünteti a makacs foltokat, miközben megőrzi a színeket.
– A mosási adalékok kategóriája az elmúlt években folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, a kategórián belül a színgyűjtő kendők szegmense az egyetlen, amely évek óta növekszik, mindez cégünk nagyfokú marketingtámogatásának köszönhető – emeli ki Tőrös Végh Eszter, a Spotless Hungary Kft. junior brand managere.
Termékeiket intenzív tv-, sajtó-, online és trade kampányokkal erősítik. Az új kategória felépítését 2005-ben kezdték, amikor Színfogó termékük megjelent a magyar piacon; azóta a piac folyamatosan bővül. Piacvezető szerepüket a kezdetektől fogva megőrizték. A kategóriában további növekedési lehetőségek rejlenek, hiszen sokan vannak, akik még nem próbálták ezt az innovatív terméket, mely a mosás során megköti a kioldódó szín- és koszrészecskéket, így megakadályozza, hogy a ruhák összefogják egymást.
– A színgyűjtő kendők kategóriája felső-közép, esetleg prémiumkategóriának mondható. Ha azonban belegondolunk, hogy egy mosás során akár 100 000 Ft értékű ruhanemű is kerülhet a mosódobba, akkor egy színfogóért 60 Ft igazán nem sok, hiszen sokkal nagyobb értékű kár keletkezhet, ha a ruhák összefogják egymást! – vezeti le a termék sikerének hátterét Tőrös Végh Eszter.
A saját márkás termékek is megjelentek a kategóriában. Eddig jelentős piacrészt nem sikerült elhódítaniuk, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy bizalmi termékről van szó, ezért a fogyasztók hűségesek. A Spotless marketingtevékenységével pedig következetesen, évről évre tovább erősíti a Színfogó márkát.
Adagolt újdonságok
A Procter&Gamble termékbevezetéseit tekintve az Ariel Active Gel kapszula piacra lépése a 2010/11-es időszak egyik legjelentősebb sikere a mosás területén. A termék egy év alatt jelentős piaci részesedést ért el, amit a kiváló mosóhatásnak és az erőteljes marketingtámogatásnak is köszönhet. Az Ariel Active Gel kapszulát a modern nők igényeihez fejlesztették ki, ugyanis, bár rendkívül kicsi, mégis olyan hatékony folyékony mosószert tartalmaz, amely kétszer koncentráltabb folteltávolító erővel rendelkezik, mint a folyékony Ariel mosószerek. Még a megfelelő adagolással sem kell bajlódni, nem szóródik szét, nem löttyen ki, hiszen pontosan akkora adag, amekkorára egy mosásnál éppen szükség van.
A Persil júniusban lépett piacra a Persil aktív tablettával a prémium, előre adagolt mosási szegmensben. A magas minőségű kényelmi terméket kimondottan korunk háziasszonyainak igényeire fejlesztették ki.
– A Persil aktív tabletta egy izgalmas, új termék, amely a Persil mosószerek kiváló mosóhatását kényelmesen használható tablettaformában nyújtja. A tabletták már 30 másodperc alatt feloldódnak, így hamarabb kezdenek hatni a mosás során – sorolja a termékelőnyöket Hompót Emma, a Henkel márkamenedzsere.
A termék két variánsa kerül a boltok polcaira. A kék-fehér színű, univerzális tabletta fehérítőszert tartalmaz, így a makacs foltokkal is megbirkózik. A szürkülésgátló adalék megakadályozza a szürke fátyol kialakulását a ruhán, ezzel is hozzájárul a ragyogó fehérséghez. A rózsaszín-fehér color tabletta pedig színélénkítő hatóanyagot tartalmaz, hogy a ruhák sokáig megőrizzék ragyogó színeiket. A termékbevezetést széles körű marketingtevékenység, így nagyszabású tv-kampány, médiamegjelenések, erőteljes instore aktivitás kíséri.
Őszi-téli tervek
Az év második felében néhány Coccolino illat megújul. A korábbi 750 ml-es Sensation variánsokat 1 literes kiszerelésre cserélik, valamint egyes illatok elérhetőek lesznek 2 literes kiszerelésben is. Emellett bevezetésre kerül egy új Coccolino variáns is, jázmin- és feketegardénia-, valamint pipacs- és barackillattal.
Az év második felében több új termékkel jelentkezik a Spotless is. Ilyen a 20-szor újrahasználható Színfogó kendő, amelynek segítségével még többet tehetnek a fogyasztók a környezetért, hiszen használatával kevesebb energiára és vízre van szükség, és kevesebb hulladék is keletkezik.
További újdonságuk a mosási adalékok kategóriájában egy egyedülálló, innovatív termék, a Dylon Fekete Színmegújító. Ez a rendkívül praktikus, használatra kész tasak egyetlen mosás során visszaállítja a kifakult fekete ruhák eredeti színét.
A folteltávolítók között is piacra lépnek új termékekkel. A Dylon Folt Doktorok 2 olyan változatban lesznek kaphatóak, amelyek hatékonyan távolítják el az igazán makacs foltokat, mint például a rozsda és a golyóstoll.
Megjelenik még az elsősorban kisgyermekes családok igényeire fejlesztett Dylon Fertőtlenítő és folteltávolító tasak, amelyet csak be kell helyezni a mosógépbe a ruhákkal együtt, hogy a tasakban lévő aktív hatóanyagok a mosás során feloldódva fejtsék ki fertőtlenítő és folteltávolító hatásukat.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megválasztották az Év Kerékpárosbarát Szolgáltatóját
Másodjára osztotta ki a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) az…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >