Gyászos karácsonyi szezon
Kifejezetten gyászosra sikeredett az idei karácsonyi szezon – állapították meg az Origo internetes portál által megkérdezett boltosok.
A karácsony előtti utolsó hétvégében bízó üzletek terveit a gazdasági-pénzügyi válságon túl mindenekelőtt az időjárás húzta keresztbe: a szokatlan hideg és az órákig ömlő hó miatt szombaton nehézkesen lehetett közlekedni, a helyzet pedig csak szerdán kezdett javulni. Nem tett jó a forgalomnak az sem, hogy két budapesti bevásárlóközpontban hétfőn délelőtt bombariadó volt, az egyik dél-budai bevásárlóközpontban pedig jó eséllyel az is rányomta a bélyegét a látogatószámra, hogy a novemberi nyitás után többször is szén-monoxid mérgezést kaptak az eladók, ezért ki kellett üríteni a létesítményt.
A hétvégén több nagy bevásárlóközpont is kifejezetten szellős volt, szinte sehol sem volt tumultus, a boltokban is kényelmesen lehetett válogatni. Jellemzően a nagy alapterületű hipermarketben voltak sokan, de tömegről még ezekben sem lehetett beszélni.
Az Origo a vásárlókat is megkérdezte. A nem reprezentatív felmérés szerint a voksolók 28,8 százaléka azt mondta, "le vagyok égve, nem veszek senkinek semmit". Több mint 13 százalék mondta azt, hogy hozza a tavalyi színvonalat, közel 6 százalék pedig nem vásárol, hanem készíti az ajándékot.
A korábbi években abban is bízhattak a kereskedők, hogy aki saját zsebből nem teheti meg, hogy sokat vásároljon, az méregdrága személyi, illetve áruvásárlási hitelből oldja meg a bevásárlást. A szavazás alapján az idén erről nincs szó, a "pénzem nincs elég, de hitelből pótolom" válasz mindössze 1,5 százalékos eredményt ért el szavazásunkon.
A fentieket alátámasztják a személyi- és áruhitelezési statisztikák is. Az emberek akkor költenek, ha van pénzük és akkor vesznek fel hitelt, ha úgy gondolják, hogy lesz pénzük azt visszafizetni, és úgy tűnik, most kevesen bizakodók. A megkérdezett magyarországi kereskedelmi bankok tapasztalata szerint már a tavalyi karácsonyi időszakban is visszaesett a korábban jól menő hitelezés, és az idei szezon sem lesz különösebben fényes – írja az Origo.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >