GVH: terjed a jogsértő, rejtett befolyásolás az online kereskedelemben
Terjed a jogsértő, rejtett befolyásolás az online kereskedelemben, az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, úgynevezett sötét „mintázatú” módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben – hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) keddi közleményében miután részt vett az európai gyorsvizsgálatban.
A tájékoztatás szerint az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálaton mértre fel a „sötét mintázatok” jelenlétet az online kereskedelemben.
A vizsgálat Európa-szerte csaknem 400 online boltra terjedt ki a ruházati áruházaktól az elektronikai cikkekig. Három ismert manipulatív gyakorlatra összpontosítottak, a hamis visszaszámlálásokra, a többletvásárlásra sarkalló webes felületekre és az információ-elrejtésre.
A közleményben kiemelték, az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40 százaléka alkalmazta a három jogsértő technika valamelyikét. A fogyasztókat hamis visszaszámlálóval 42 áruház sürgette, 54 weboldal pedig a kereskedők érdekeit szolgáló választási lehetőségek – például drágább termékek vagy szállítási lehetőségek – felé terelte a vásárlókat a felület kialakításával, nyelvezetével. A felmérés szerint 70 webhely rejtett el fontos információkat, így el például a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről, továbbá 23 weboldal valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával. A vizsgálat kiterjedt a boltok applikációira is, 102-ből 27 esetben bukkant fel valamelyik „sötét mintázat” – részletezték a közleményben.
A GVH hangsúlyozta, az egyes tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett webáruházakkal a kifogásolható gyakorlatok megszüntetése érdekében, szükség esetén pedig eljárásokat indítanak a jogsértések mielőbbi felszámolására. Felidézik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben, ugyanis az európai akció során vizsgált kereskedői technikák idehaza sem ismeretlenek. Az információ-elrejtéssel kicsalt előfizetések ügyében milliárdos nagyságrendű hatósági bírságra is volt már példa Magyarországon.
A GVH emellett jelenleg is vizsgál online platformokat a fogyasztókat nyomás alá helyező, de az árat vagy készletet valójában nem befolyásoló, „kamu” visszaszámláló órák miatt – írják a közleményben. A nemzeti versenyhatóság legutóbb tavaly ősszel – egy mostanihoz hasonló gyorselemzést követően – a Magyarországon elérhető légitársaságokat figyelmeztette nyomatékosan arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken – tájékoztatott a GVH.
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >