GVH-ÖRT workshop a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról
Az Európai Bizottság decemberben tette közzé a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvhez készült útmutatóját (UCP Notice). A frissített útmutató magyar hatóság általi értelmezésének, vizsgálati szempontjainak megismerése érdekében tartott ÖRT workshopon a GVH elnöke Rigó Csaba Balázs az ipar, a fogyasztók és a szabályozók közös felelősségét hangsúlyozta. Dr. Zenisek Andrea a GVH Fogyasztóvédelmi irodájának vezetője a változásokról, valamint a 2022. május 28-tól hatályba lépő, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) új elemeiről tartott előadást az ÖRT tagságát és az MMSZ Zöld tagozatát képviselő szakemberek számára.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat érintő módosított útmutató olyan aktuális témákkal egészült ki, melyek a reklámipar minden szereplője számára kiemelten fontosak. A digitális reklámok – ideértve az adatvezérelt-, valamint az influenszer reklámokat is – szinte elengedhetetlen elemei a mai kor kommunikációs stratégiájának. E területekhez kapcsolódó szabályozási elemekkel egészül ki az új iránymutatás (Notice) és az Fttv. is.
A digitális térben elhelyezett reklámok mellett a zöld állítások is kiemelt szerepet kapnak, hiszen a társadalom környezetvédelemmel kapcsolatos figyelme és a fenntarthatóság iránti elkötelezettsége a hirdetők számára is fontos szempont a reklámüzenetek megfogalmazásakor. A reklámok készítése során azonban ügyelni kell arra, hogy azok a frissített szabályoknak is megfeleljenek. Ezen szempontok bemutatásával tartott részletes előadást az érdeklődők számára a GVH irodavezetője, Dr. Zenisek Andrea az ÖRT és az MMSZ Zöld tagozata által szervezett online workshopon.
Köszöntőjében Rigó Csaba Balázs a GVH elnöke kiemelte, hogy a GVH számára nem a bírságolás az elsődleges cél, sokkal fontosabb a megelőzés és a jogkövető magatartás segítése a fogyasztók védelme, valamint az érzékelhető, élvezhető tiszta versenypiaci helyzet megteremtése. A Hatóság több olyan útmutatót is készített az elmúlt években a reklámozó cégek számára, melyek a lényeges szempontok közérthető megfogalmazásával és a bemutatott példákkal együtt segítséget nyújtanak a vállalkozásoknak a jogkövető magatartásuk megvalósítására. „Kiemelt célunk, hogy a mondanivalónk közérthető nyelven jusson el a versenypiacon érdekelt vállalkozásokhoz”. – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs a GVH elnöke.
Az új UCP Notice a korábbi bírósági eseteket és a tagállami hatósági joggyakorlatot is rögzíti, melynek megalkotásában a GVH is aktívan részt vett. Az új fejezetek jelentős része a digitális térben alkalmazott kereskedelmi gyakorlatok köré csoportosul – a keresési találatok átláthatósága és rangsorolása, a felhasználói értékelések, az influenszer marketing, az adatvezérelt reklámozás, a videó-, mobil- és online játékok -, ezzel is demonstrálva a digitális platformok jelentőségét, térnyerését. Az új fejezetek mellett a zöld állításokhoz kapcsolódó fejezet aktualizálása is megtörtént a vállalkozások számára segítő, magyarázó példákkal kiegészítve, mindez magyar nyelven is elérhetően.
Az Fttv. új elemei pedig alapvetően a keresési eredmények átláthatóságához, a fogyasztói értékelésekhez és az automatizált viszonteladói jegyforgalmazáshoz, a kettős minőséghez, illetve az árfeltüntetési szabályokhoz kapcsolódnak – mutatott rá prezentációjában Zenisek Andrea a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője azokra a tényekre, amelyek a reklámszakma számára fontos, figyelembe veendő szempontként kell, hogy szolgáljanak. Az irodavezető aláhúzta, hogy a GVH az elmúlt években is törekedett az aktuális kommunikációs trendeket lekövető joggyakorlat kialakítására, melyek során a fenti kereskedelmi gyakorlatokat az Fttv. adott keretrendszerében értékelte. Ezt a szabályrendszert finomhangolta az uniós és a hazai jogalkotó akkor, amikor a digitális környezetre szabva nevesített egyes újabb jelenségeket.
Nagy megtiszteltetés volt, hogy a GVH elnökétől és munkatársától közvetlen információt kaptunk az megújult UCP útmutatóval és a hamarosan hatályba lépő törvénnyel kapcsolatban. Az útmutató jobb megismerése nagy segítséget jelent az ÖRT tagjainak, hiszen számukra a megfelelés (compliance) kiemelt fontos. Biztos vagyok abban, hogy a mai eseményen résztvevő több mint 60 szakember hasznos információkat kapott a UCP Notice, valamint a módosult Fttv-vel kapcsolatban. Nagyon jól sikerült az időzítés is, hiszen a május végén hatályba lépő új törvény előtti 3 hónap lehetőséget biztosít a megfelelő napi gyakorlat kialakításához, amelyben az ÖRT is segíti a tagjai munkáját – nyilatkozta Fazekas Ildikó az ÖRT igazgatója.
Nagyon fontos, hogy az ÖRT-nél mi is tisztában legyünk az útmutató és a törvény új elemeivel, melyeket be kell építenünk a napi gyakorlatunkba, legyen az akár az előzetes véleményezés, a konzultáció vagy akár a tagjaink körében nagyon népszerű tréning, amelyet az elmúlt két évben több mint 60 alkalommal, mintegy kétezer, a reklámkészítésben dolgozó szakember számára tartottunk meg. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlathoz kapcsolódó legfontosabb tudnivalók állandó és nélkülözhetetlen részét képezik az önszabályozás keretrendszerét képező általános reklámetikai tréningünknek, és amelyet folyamatosan bővítünk a jogszabályi változások miatt. Ezért is fontos volt számunkra, hogy ebben a kulcs fontosságú témakörben a workshop alkalmából elsőkézből, pontos információkat kaptunk a GVH elnökétől és vezető munkatársától – fogalmazott Gerendi Zsolt az ÖRT főtitkára.
Az MMSZ Zöld Tagozata számára nagy megtiszteltetés volt egy ilyen eseményen az ÖRT mellett szerepelni, kiváltképp, hogy a tavalyi megalakulásunk óta ez volt az első szakmai programunk. Nagy örömmel működünk együtt továbbra is az ÖRT-el a kommunikáció minden területén szakmai segítséget és információs támogatást nyújtó, közös GVH programok szervezésében – mondta Hermann Zsuzsanna, az MMSz Zöld Tagozatának elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat…
Tovább olvasom >A GVH 100 millió forint bírságot szabott ki a GymBeam táplálékkiegészítőket forgalmazó cégre
Megtévesztően kommunikált a GymBeam, ezért 100 millió forintos bírságot szabtak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >