GVH: 1 éves az online Árfigyelő
Július 1-jén lesz egy éve, hogy élesedett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő rendszer, a platformot a versenyhivatal és a magyar kormánya azzal a céllal hozta létre, hogy az árak összehasonlíthatóságával fokozza a verseny intenzitását a kiskereskedelmi piacon, ezzel pedig hozzájáruljon az infláció letöréséhez – hívta fel a figyelmet a GVH pénteken az MTI-nek küldött közleményében.

A rendszer július elseje után – a kötelező akciózás kivezetését követően – is kordában tartja az árakat, folyamatosan védi a magyar családokat – írják a közleményben
Kiemelték, a KSH adatai alátámasztják, hogy az Árfigyelő beváltotta a hozzáfűzött reményeket, gyakorlatilag lenullázódott az élelmiszerek áremelkedése, a fogyasztók pénzt és időt spórolhattak.
Felidézték, hogy 2022 decemberében 44,8 százalékon tetőzött az élelmiszer-infláció. A Gazdasági Versenyhivatal több gyorsított ágazati vizsgáltot indított az élelmiszerpiacokon, illetve már 2022 őszén konzultációsorozatba kezdett a piaci zavarok mielőbbi kezelésére. Ezek alapján a GVH szakértői számos javaslatot tettek a jogalkotók és a piaci szereplők számára. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke javaslatot tett a kormánynak egy online árösszehasonlító rendszer kialakítására. A három hónapig tartó közös munka eredményeként 2023. július 1-én élesedett a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online Árfigyelő rendszer.
Hat kiskereskedelmi lánc, mintegy 1200 boltjában, összesen 62 termékkategóriába tartozó élelmiszerek árai között kereshettek a felhasználók a rendszerben, amelynek a fejlesztése az indulást követően sem állt meg, 2023. augusztus végén többfunkciós, szabadon összeállítható, megosztható bevásárlólistával bővült az Árfigyelő, majd szeptember végétől már térképes boltszűrő is a felhasználók rendelkezésére áll. A fejlesztések nemcsak a vásárlóknak jelentettek segítséget, hanem tovább fokozták a mikropiaci versenyt a kereskedelmi láncok boltjai között. A KSH adatai szerint 2023 augusztusára 20 százalék alá mérséklődött a havi alapon mért éves élelmiszer-infláció – sorolta a GVH közleményében.
Hangsúlyozták, a GVH által működtetett online Árfigyelő rendszer is hozzájárult ahhoz, hogy 2023 októberére sikerült elérni az egyszámjegyű inflációt, az élelmiszerek áremelkedése pedig 10 százalékra csökkent. A rendszer 2024 legelején újabb termékkategóriákkal bővült. Az új termékkategóriák bevezetésének hónapjában – 2024 januárjában – az éves alapon mért havi élelmiszer-infláció már 3,6 százalékra mérséklődött, márciusra pedig gyakorlatilag lenullázódott. Ezzel mintegy 8 éves „mélypontra” zuhant az élelmiszer-infláció, amely azóta sem haladta meg az 1 százalékot.
A kormány célzott intézkedéseinek, a jegybank lépéseinek, illetve a Gazdasági Versenyhivatal beavatkozásainak, piacélénkítő vizsgálatainak, valamint az online Árfigyelőnek köszönhetően kevesebb mint másfél év alatt – a mintegy 45 százalékos csúcshoz képest – megállt az élelmiszerek áremelkedése. A kormány arról döntött, hogy 2024. július 1-jétől kivezeti a kötelező akciózást. A www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online Árfigyelő rendszer – amely iránt élénk nemzetközi érdeklődés is tapasztalható – továbbra is segíti, védi a magyar családokat annak érdekében, hogy pénzt és időt spórolhassanak a mindennapos, illetve az ünnepi nagybevásárlásaik során – tájékoztatott a GVH.
Kapcsolódó cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített…
Tovább olvasom >Feketelistán a zöldre festés?
A greenwashing (magyarul: zöldre festés) során környezetbarátabbnak állítanak be egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >