GVH: 1 éves az online Árfigyelő
Július 1-jén lesz egy éve, hogy élesedett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő rendszer, a platformot a versenyhivatal és a magyar kormánya azzal a céllal hozta létre, hogy az árak összehasonlíthatóságával fokozza a verseny intenzitását a kiskereskedelmi piacon, ezzel pedig hozzájáruljon az infláció letöréséhez – hívta fel a figyelmet a GVH pénteken az MTI-nek küldött közleményében.

A rendszer július elseje után – a kötelező akciózás kivezetését követően – is kordában tartja az árakat, folyamatosan védi a magyar családokat – írják a közleményben
Kiemelték, a KSH adatai alátámasztják, hogy az Árfigyelő beváltotta a hozzáfűzött reményeket, gyakorlatilag lenullázódott az élelmiszerek áremelkedése, a fogyasztók pénzt és időt spórolhattak.
Felidézték, hogy 2022 decemberében 44,8 százalékon tetőzött az élelmiszer-infláció. A Gazdasági Versenyhivatal több gyorsított ágazati vizsgáltot indított az élelmiszerpiacokon, illetve már 2022 őszén konzultációsorozatba kezdett a piaci zavarok mielőbbi kezelésére. Ezek alapján a GVH szakértői számos javaslatot tettek a jogalkotók és a piaci szereplők számára. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke javaslatot tett a kormánynak egy online árösszehasonlító rendszer kialakítására. A három hónapig tartó közös munka eredményeként 2023. július 1-én élesedett a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online Árfigyelő rendszer.
Hat kiskereskedelmi lánc, mintegy 1200 boltjában, összesen 62 termékkategóriába tartozó élelmiszerek árai között kereshettek a felhasználók a rendszerben, amelynek a fejlesztése az indulást követően sem állt meg, 2023. augusztus végén többfunkciós, szabadon összeállítható, megosztható bevásárlólistával bővült az Árfigyelő, majd szeptember végétől már térképes boltszűrő is a felhasználók rendelkezésére áll. A fejlesztések nemcsak a vásárlóknak jelentettek segítséget, hanem tovább fokozták a mikropiaci versenyt a kereskedelmi láncok boltjai között. A KSH adatai szerint 2023 augusztusára 20 százalék alá mérséklődött a havi alapon mért éves élelmiszer-infláció – sorolta a GVH közleményében.
Hangsúlyozták, a GVH által működtetett online Árfigyelő rendszer is hozzájárult ahhoz, hogy 2023 októberére sikerült elérni az egyszámjegyű inflációt, az élelmiszerek áremelkedése pedig 10 százalékra csökkent. A rendszer 2024 legelején újabb termékkategóriákkal bővült. Az új termékkategóriák bevezetésének hónapjában – 2024 januárjában – az éves alapon mért havi élelmiszer-infláció már 3,6 százalékra mérséklődött, márciusra pedig gyakorlatilag lenullázódott. Ezzel mintegy 8 éves „mélypontra” zuhant az élelmiszer-infláció, amely azóta sem haladta meg az 1 százalékot.
A kormány célzott intézkedéseinek, a jegybank lépéseinek, illetve a Gazdasági Versenyhivatal beavatkozásainak, piacélénkítő vizsgálatainak, valamint az online Árfigyelőnek köszönhetően kevesebb mint másfél év alatt – a mintegy 45 százalékos csúcshoz képest – megállt az élelmiszerek áremelkedése. A kormány arról döntött, hogy 2024. július 1-jétől kivezeti a kötelező akciózást. A www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online Árfigyelő rendszer – amely iránt élénk nemzetközi érdeklődés is tapasztalható – továbbra is segíti, védi a magyar családokat annak érdekében, hogy pénzt és időt spórolhassanak a mindennapos, illetve az ünnepi nagybevásárlásaik során – tájékoztatott a GVH.
Kapcsolódó cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >GVH: viszonteladói ármegkötés gyanúja miatt indítottak eljárást étrendkiegészítőket forgalmazó cég ellen
Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy vitaminokat és…
Tovább olvasom >KSH: júliusban a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,3, a júniusit 0,4 százalékkal haladták meg
Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >