GVH: Gyakorlatilag lenullázodott az éves élelmiszer-infláció márciusban
Az éves alapon mért élelmiszerinfláció 0,7 százalék volt 2024 márciusában a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által csütörtök reggel közölt adatok szerint. Ennek megfelelően az elmúlt 12 hónapban gyakorlatilag stagnáltak az élelmiszerek árai, melyhez – a kormányzati és jegybanki intézkedések mellett – a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő is hozzájárult. A KSH adatközlése szerint márciusban az éves alapon mért infláció is tovább csökkent, 3,6 százalékra. A tovább csökkenő infláció és élelmiszer-infláció fontos szerepet játszik 2024-ben a gazdasági növekedés helyreállításában.
A pénteken közölt, legfrissebb KSH adatok rávilágítanak, hogy az élelmiszereket érintő éves összevetésben mért infláció hónapról hónapra csökken. A 2022. decemberi 44,8 százalékos csúcshoz képest, immáron 15. hónapja töretlenül csökken az élelmiszer-áremelkedés üteme a célzott kormányzati intézkedéseknek, a jegybank lépéseinek, illetve a Gazdasági Versenyhivatal aktív beavatkozásainak, versenyélénkítő vizsgálataink és javaslatainak, közte az online Árfigyelő rendszernek köszönhetően. A friss adatokból kiderül, hogy a 2024. márciusi, 0,7 százalékos havi élelmiszer-áremelkedés közel nyolc éve nem volt ilyen alacsony, utoljára 2016 áprilisában volt ezzel megegyező.
A KSH adatai arra is rávilágítanak, hogy az éves alapon mért infláció is tovább csökkent. A 14. hónapja tartó dezinflációs folyamat eredményeként 2024 márciusára 3,6 százalékra csökkent az éves alapon mért áremelkedés. Ennél utoljára 2021 februárjában volt alacsonyabb Magyarországon.
Jelentősen csökkentek az alapvető élelmiszerek árai. A friss KSH adatok szerint éves összevetésben az élelmiszerek közül a legjobban a liszt (20,3 százalékkal), a tojás (19,7 százalékkal), a száraztészta (13,1 százalékkal), a sajt (13 százalékkal), a tej (11 százalékkal) és a kenyér (10,5 százalékkal) árai csökkentek. Nőtt a cukor (30,9 százalékkal), a csokoládé és kakaó (11,6 százalékkal), a büféáruk (10,4 százalékkal), a sertéshús (9,1 százalékkal) és az alkoholmentes üdítőitalok (7,5 százalékkal) árai, éves összevetésben, de az elmúlt hónapokban ezen termékkategóriák esetében is csökkenő tendenciák figyelhetők meg.
A reálkeresetek emelkedése és a gazdasági növekedés helyreállítása szempontjából is kedvező folyamatokhoz a kormányzati és jegybanki intézkedések mellett hozzájárult a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett, www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető online Árfigyelő rendszer is. Az Árfigyelőben elérhető alapvető termékkategóriák többségében csökkentek az átlagárak, egyes termékek esetében 20-30-40 százalékkal. Ez igaz például a korábban ársapkás termékek majd mindegyikére; a finomliszt 43 százalékkal, a tojás több mint 30 százalékkal, a burgonya pedig több mint 60 százalékkal kerül kevesebbe átlagosan a korábbi ársapkás árához képest az online Árfigyelő rendszer aktuális, napi adatai alapján. A többi termékkategória esetében is hasonló csökkenések figyelhetőek meg.
A 2023. július elsejei indulás óta eltelt időszak kedvező tapasztalataira alapozva az Árfigyelő rendszer 2024. január 13-tól újabb 16 termékkategóriával bővült. Bekerültek az Árfigyelőbe a speciális étrendet követők által leggyakrabban fogyasztott laktóz-, tejfehérje- és gluténmentes termékek. Így már összesen 78 termékkategóriában – ami napi szinten közel 2000 különböző élelmiszerterméket jelent – hasonlíthatják össze a boltokra szűkített árakat a vásárlók. Az idei év során várható a termékkategóriák további bővítése is, a fogyasztói igényeknek megfelelően. Az online Árfigyelővel, tudatos tervezéssel – a bevásárlólista és a térképes boltszűrő funkciók használatával – több ezer forintot és sok időt lehet megspórolni a nagybevásárlások során.
Kapcsolódó cikkeink
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat…
Tovább olvasom >Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >A GVH 100 millió forint bírságot szabott ki a GymBeam táplálékkiegészítőket forgalmazó cégre
Megtévesztően kommunikált a GymBeam, ezért 100 millió forintos bírságot szabtak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >