GVH: az egész EU-ban gondok vannak a fogyasztói értékelésekkel
A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata, amelyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett.
A nemzeti versenyhatóság keddi közleményében jelezte: a 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég közzétette a közös fellépés eredményeit.
A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek, vagyis azokat biztosan olyan fogyasztók tették közzé, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást.
Mint közölték, 104 weboldal egyáltalán nem ad tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket. Csak 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő „apró betűkkel”, például a szerződési feltételeik között szerepeltette ezeket.
Az összegzés szerint 118 webhely nem adott információt arról, hogyan előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára. Azt 176 weboldal nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt, például anyagilag jutalmazott fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért írt véleményektől.
A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55 százaléka valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18 százalékkal kapcsolatban voltak fenntartásaik.
A GVH felidézte: tavaly ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a hazai ételkiszállító platformok fogyasztói értékelési rendszerének áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben.
A versenyhivatal rendszeres résztvevője az Európai Bizottság által koordinált fogyasztóvédelmi fellépéseknek, amelynek oka, hogy a magyar versenyhatóság tapasztalatait és eredményeit nemzetközi szinten is elismerik – hangsúlyozták a közleményben.
A GVH kiemelten kezeli a fogyasztóvédelmi panaszok kivizsgálását, és jelentősen hozzájárul a magyar fogyasztóvédelmi rendszer kiszámíthatóságához. A versenyhivatal képviselte az európai koronavírus-munkacsoportot a fogyasztóvédelmi hatóságok legnagyobb nemzetközi ernyőszervezetének világkonferenciáján, de kiterjedt kapcsolatrendszert ápol a hazai fogyasztóvédelmi és reklámszakmai szervezetekkel is. A GVH szakemberei emellett a fogyasztóvédelmi konferenciák rendszeres előadói a legaktuálisabb témákban – áll a közleményben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >