Guruló hűtőládák GPS-szel
Ma már nem csak az követhető egy irodában, a gép előtt ülve, hogy a cég gépjárművei merre járnak, mit csinálnak, de akár az is, hogy hány fok van a raktérben, esetleg nem maradt-e nyitva az ajtaja. A hűtött áruk logisztikája azonban nem csak a különleges eszközök és az infrastruktúra miatt sajátságos.Budapestről Melbourne-be eljuttatni valamit -70 ºC-on sokkal egyszerűbb, mint stabilan +25-ön. Lehet, hogy a készítmény a fűtött gépkocsiból kikerül a reptér téli hidegébe, onnan be a melegebb repülőbe, majd több ezer méter magasan a raktérben megint lehűl, az-után landol az ausztrál nyárban – magyarázza Rébiné Sokhegyi Marianna, a különleges futárküldeményekre szakosodott World Courier Kft. ügyvezető igazgatója.
Hűtőkocsik speciális megoldásokkal
Természetesen mindeközben adott hőmérsékleten kell tartani az árut, ami nem olcsó szolgáltatás. A különleges felépítmények beszerzési költsége akár duplája is lehet a hagyományosnak (amire még rájön a hűtőkészülék ára, attól függően, hogy milyen hőmérsékletről van szó), ami azt jelenti, hogy az egész jármű durva becslések szerint mintegy harminc százalékkal kerül többe, mint egy hagyományos felszereltségű teherautó. A raktárak esetében ez a különbség már körülbelül ötven százalék. Nem véletlen, hogy a legnagyobb kereskedők és gyártók saját hűtőházakat építenek – ritka a hűtött közraktározás.
Az erre használt járművek nem csak a hűtőkészülék miatt különlegesek. A szigetelésnek köszönhetően például a hűtés meghibásodása után is van még esély a biztonságos célba juttatásra. Gyakori, hogy a hűtő elektromos hálózatról is működtethető, így a berakodás előtti előhűtés idején vagy a kirakodásra várakozva nem kell járatni a motort. A raktérnek nem csak a fala, de a belső kialakítása is eltérhet a megszokottól. Az akasztós kocsiban rúdra fűzött kampókra akasztják a fél marhát, disznót, de a tojás szállítására is vannak speciális rekeszes megoldások. Használnak olyan válaszfalakat is, amelyekkel különböző hőmérsékletű részekre osztható a fuvartér.
Ha eljő a jeges
– Az elmúlt években már olyan GPS-alkalmazások jelentek meg, amelyekkel a raktér hőmérsékletének alakulása is követhető számítógépen – magyarázza Valkó Tamás, a szigetelt és hűtött felépítmé- nyekkel foglalkozó Thermosol Kft. ügyvezető igazgatója.
– Nemcsak azt követhetjük nyomon egy központból, hogy a sofőr megállt-e, hanem azt is, hogy kinyitotta-e vagy nyitva felejtette-e az ajtót.
Hogy a volánnál ki ül, az egyesek szerint mindegy: „a sofőrt nem érdekli, mi van mögötte”. Borsos Kata, a hűtöttáru-fuvarozással foglalkozó Reflex Kft. nemzetközi diszpécsereinek vezetője azonban máshogy látja:
– Az ilyen fuvarfeladatokhoz hozzáértő sofőr kell, aki akár még kisebb hibákat is ki tud javítani. Mindegyik áruhoz más hőmérséklet kell, különösen az olyan áruknál, mint amilyenek a gyógyszerek. Gyakran maguk a megbízók sincsenek tisztában a pontos szabályokkal; ezeket ilyenkor a szállítónak kell tudnia helyettük.
Meglátása szerint kevesen foglalkoznak Magyarországon ilyen szolgáltatással, mert nagy felelősséggel járó, igen speciális feladatról van szó, amelyért azonban „nem szeretnek” sokkal többet fizetni a megbízók.
– Valójában könnyű fagyasz-tott árukat szállító fuvarozót találni. Megbízhatót már annál nehezebb – foglalja össze a helyzetet Nemes Gábor, az elsősorban fagyasztott élelmiszerek nagykereskedelmével foglalkozó Matusz-Vad Kft. kereskedelmi vezetője.
Lánc, lánc, hűtőlánc
A Matusz-Vad Kft. a nagy retail láncok kivételével gyakorlatilag mindenkinek szállít, magánszemélyektől a hotelekig. Mintegy 670-féle termékük van a cukrászsüteményektől a pékárukig, köztük olyan különlegességek, mint a krokodil- vagy a kengurustake. Logisztikájuk hasonlóan épül fel, mint a hagyományos élelmiszerek esetében. Két nagy hűtőházukba a beszállítók hozzák az árut. A győri és a felsőtárkányi központból (ahol mintegy 18 ezer tonnányi készletet kezelnek) 18 saját fagyasztófelépítményes járművel terítik az árut az egész országban. Naponta indulnak járataik, de mindig konkrét megrendeléseket teljesítenek.
– A fagyasztott áruk lánca nem szakadhat meg – magyarázza Nemes Gábor. – Minden beérkező raklapon szúrópróbaszerűen mérjük a hőmérsékletet. A kimérést éjszaka végezzük saját autóinkba, amelyek eközben hálózatra vannak kapcsolva, és valamennyiük hőfüggönnyel van ellátva. Természetesen a járműveken belüli hőmérsékletet is folyamatosan ellenőrizzük.
Z. D.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >