Guruló hűtőládák GPS-szel
Ma már nem csak az követhető egy irodában, a gép előtt ülve, hogy a cég gépjárművei merre járnak, mit csinálnak, de akár az is, hogy hány fok van a raktérben, esetleg nem maradt-e nyitva az ajtaja. A hűtött áruk logisztikája azonban nem csak a különleges eszközök és az infrastruktúra miatt sajátságos.Budapestről Melbourne-be eljuttatni valamit -70 ºC-on sokkal egyszerűbb, mint stabilan +25-ön. Lehet, hogy a készítmény a fűtött gépkocsiból kikerül a reptér téli hidegébe, onnan be a melegebb repülőbe, majd több ezer méter magasan a raktérben megint lehűl, az-után landol az ausztrál nyárban – magyarázza Rébiné Sokhegyi Marianna, a különleges futárküldeményekre szakosodott World Courier Kft. ügyvezető igazgatója.
Hűtőkocsik speciális megoldásokkal
Természetesen mindeközben adott hőmérsékleten kell tartani az árut, ami nem olcsó szolgáltatás. A különleges felépítmények beszerzési költsége akár duplája is lehet a hagyományosnak (amire még rájön a hűtőkészülék ára, attól függően, hogy milyen hőmérsékletről van szó), ami azt jelenti, hogy az egész jármű durva becslések szerint mintegy harminc százalékkal kerül többe, mint egy hagyományos felszereltségű teherautó. A raktárak esetében ez a különbség már körülbelül ötven százalék. Nem véletlen, hogy a legnagyobb kereskedők és gyártók saját hűtőházakat építenek – ritka a hűtött közraktározás.
Az erre használt járművek nem csak a hűtőkészülék miatt különlegesek. A szigetelésnek köszönhetően például a hűtés meghibásodása után is van még esély a biztonságos célba juttatásra. Gyakori, hogy a hűtő elektromos hálózatról is működtethető, így a berakodás előtti előhűtés idején vagy a kirakodásra várakozva nem kell járatni a motort. A raktérnek nem csak a fala, de a belső kialakítása is eltérhet a megszokottól. Az akasztós kocsiban rúdra fűzött kampókra akasztják a fél marhát, disznót, de a tojás szállítására is vannak speciális rekeszes megoldások. Használnak olyan válaszfalakat is, amelyekkel különböző hőmérsékletű részekre osztható a fuvartér.
Ha eljő a jeges
– Az elmúlt években már olyan GPS-alkalmazások jelentek meg, amelyekkel a raktér hőmérsékletének alakulása is követhető számítógépen – magyarázza Valkó Tamás, a szigetelt és hűtött felépítmé- nyekkel foglalkozó Thermosol Kft. ügyvezető igazgatója.
– Nemcsak azt követhetjük nyomon egy központból, hogy a sofőr megállt-e, hanem azt is, hogy kinyitotta-e vagy nyitva felejtette-e az ajtót.
Hogy a volánnál ki ül, az egyesek szerint mindegy: „a sofőrt nem érdekli, mi van mögötte”. Borsos Kata, a hűtöttáru-fuvarozással foglalkozó Reflex Kft. nemzetközi diszpécsereinek vezetője azonban máshogy látja:
– Az ilyen fuvarfeladatokhoz hozzáértő sofőr kell, aki akár még kisebb hibákat is ki tud javítani. Mindegyik áruhoz más hőmérséklet kell, különösen az olyan áruknál, mint amilyenek a gyógyszerek. Gyakran maguk a megbízók sincsenek tisztában a pontos szabályokkal; ezeket ilyenkor a szállítónak kell tudnia helyettük.
Meglátása szerint kevesen foglalkoznak Magyarországon ilyen szolgáltatással, mert nagy felelősséggel járó, igen speciális feladatról van szó, amelyért azonban „nem szeretnek” sokkal többet fizetni a megbízók.
– Valójában könnyű fagyasz-tott árukat szállító fuvarozót találni. Megbízhatót már annál nehezebb – foglalja össze a helyzetet Nemes Gábor, az elsősorban fagyasztott élelmiszerek nagykereskedelmével foglalkozó Matusz-Vad Kft. kereskedelmi vezetője.
Lánc, lánc, hűtőlánc
A Matusz-Vad Kft. a nagy retail láncok kivételével gyakorlatilag mindenkinek szállít, magánszemélyektől a hotelekig. Mintegy 670-féle termékük van a cukrászsüteményektől a pékárukig, köztük olyan különlegességek, mint a krokodil- vagy a kengurustake. Logisztikájuk hasonlóan épül fel, mint a hagyományos élelmiszerek esetében. Két nagy hűtőházukba a beszállítók hozzák az árut. A győri és a felsőtárkányi központból (ahol mintegy 18 ezer tonnányi készletet kezelnek) 18 saját fagyasztófelépítményes járművel terítik az árut az egész országban. Naponta indulnak járataik, de mindig konkrét megrendeléseket teljesítenek.
– A fagyasztott áruk lánca nem szakadhat meg – magyarázza Nemes Gábor. – Minden beérkező raklapon szúrópróbaszerűen mérjük a hőmérsékletet. A kimérést éjszaka végezzük saját autóinkba, amelyek eközben hálózatra vannak kapcsolva, és valamennyiük hőfüggönnyel van ellátva. Természetesen a járműveken belüli hőmérsékletet is folyamatosan ellenőrizzük.
Z. D.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >