Grillsajtok – már nem csak nyáron

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 04. 28. 04:03

Optimisták a grillpiac szereplői az idei szezon előtt. Mert bár a tavalyi nyár visszaesést hozott – a gazdasági nehézségeket először mindig az impulzuskategóriák érzik meg –, az év második felében több sikeres szezonális termékbevezetés jelezte, hogy a fogyasztók nem fordultak el a termékkörtől, és nyitottak a prémium minőségre, az izgalmas, egyedi fűszerezettségre. Így van talaja az innovációknak.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

A 2023-as visszaesés után a grillsajtok piaca 2024-ben újra növekedési pályára állt.

Rohony Miklós-Szarvasi Mozzarella

Rohony Miklós
export- és
marketingmenedzser
Szarvasi Mozzarella

– A növekedést több tényező is befolyásolta – elemez Rohony Miklós, a Szarvasi Mozzarella Kft. export és marketing managere. – Bár az infláció és az alapanyagárak változása kihívást jelentett, az árazási stratégia és a promóciós aktivitások segítettek a kereslet fenntartásában. Az időjárás is kedvezően alakult, ami hozzájárult a szezonális termékek iránti kereslet növekedéséhez. A profitabilitás stabil maradt, és az idei szezonra is pozitív várakozásaink vannak.

Bukovenszki Beáta Gallicoop

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop

Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője, a cég sajtértékesítésért felelős munkatársa, egy kicsit árnyaltabban látja a piacot. Szerinte a termékkör dinamikus növekedéséhez még nem adott minden feltétel. A tej és tejtermékek alapanyagárai továbbra is ingadozóak, ami közvetlenül érinti a grillsajt-előállítás költségeit. Bár az infláció üteme mérséklődött, az élelmiszerárak magas szinten maradtak, ami visszafogja a háztartások vásárlóerejét. Ez különösen igaz az olyan impulzívabb, szezonális termékekre, mint a grillsajt.

– A volumenek visszafogottabban növekednek, mivel a fogyasztók egy része tudatosabbá vált, és keresi az ár-érték arányos megoldásokat. Míg az alacsonyabb árkategóriás termékeknél az árérzékenység továbbra is erőteljesen érvényesül, a prémium grillsajtoknál már látható némi fellendülés – tájékoztatja lapunkat Bukovenszki Beáta. – Profitabilitás szempontjából a gyártóknak egyensúlyozniuk kell az áremelések és a promóciók között.

 

Az árazási stratégia és a promóciós aktivitások segítettek abban, hogy a grillsajt újból növekedési pályára álljon

Keresik az egyedit

Nem csupán külső tényezők befolyásolták az eladásokat.

Fábián Péter
brand manager
Savencia Fromage
& Dairy Hungary

– A vásárlók viselkedésben is érzékelhetők változások – hívja fel a figyelmet Fábián Péter, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – Azok az üzletek, amelyek grill témakihelyezéseket alkalmaztak, kiemelkedő eredményeket értek el. Minden értékesítési csatorna növekedést mutatott, különösen a diszkontok. A grillsajtok fontos kategória, mert sokféle lehetőséget kínálnak a grillezés változatossá tételére, emellett egész évben könnyen elkészíthetők.

Fogyasztói oldalról a kereslet kétarcú, állapítja meg Rohony Miklós: bizonyos réteg fogékony az újításokra, míg mások a jól bevált termékeket keresik.

– Szerencsés megcélozni az „új dolgokra vágyó” réteget is, hiszen ők azok, akik (még ha csak egyszer is, de) mindenképpen ki szeretnék próbálni az új ízeket – jegyzi meg a Szarvasi Mozzarella Kft. export és marketing managere. – Beszerzői oldalról is egyre nagyobb az igény és a kereslet az egyedi ízesítésű és különleges fűszerezésű grillsajtok iránt, éppen ezért tervezünk idén új termékekkel megjelenni a piacon.

Az Agrár Zrt.-nél jó szezonra számítanak, különösen, ha az időjárás kedvező lesz.

– A prémiumizáció lehet az egyik húzóerő (különleges ízesítések, prémium csomagolás, bio- vagy kézműves termékek), míg az árérzékeny szegmensben az akciók és multipack ajánlatok hozhatnak eredményt – tekint előre Bukovenszki Beáta. – A saját márkás grillsajtok térnyerése továbbra is érezhető, főként a diszkontláncokban, de a prémium gyártói márkák egyedi ízvilággal és minőségi kommunikációval még mindig meg tudják szólítani a fogyasztókat. Az árpromóciók továbbra is kulcsfontosságúak, de egyre inkább előtérbe kerülnek az élményalapú promóciók (pl. grillezési tippek, receptötletek, kóstoltatások). Az innovatív, karakteresebb ízek iránti kereslet nő.

Nagy Béla
cégvezető
Kőröstej

A karakteresebb, egyedibb fűszerezettségű grillsajtok iránti növekvő keresletet megerősíti Nagy Béla, a Kőröstej Kft. cégvezetője is:

– Immár hagyománynak számít, hogy a növekedés nagy részét az ízesített grillsajtjaink biztosítják – szerencsére évről évre egyre több fűszerezett változatot tartanak partnereink a polcaikon, hiszen nagy irántuk az érdeklődés. Örömteli számunkra az is, hogy a Hajdú márkát az összes kereskedelmi lánci partnerünk immár a szezonon kívül is forgalmazza, évről évre növekvő ízválasztékkal. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez az egyik olyan sajtszegmens, mely kivételnek számít abból a szempontból, hogy ragaszkodnak a fogyasztók a márkához. Bár a saját márkás termékek nagy részét is vállalatunk gyártja, forgalmunk több mint négyötödét továbbra is a Hajdú márka képviseli.

Tovább bővül az ízpaletta

A Kőröstej tonnában számolva talán minden korábbinál nagyobb fejlődést ért el a grillsajt-értékesítésében: márkatermékek tekintetében a nehéz évnek számító 2023-ban is mintegy 10%-os növekedést produkált. Nagy Béla úgy tapasztalja, hogy a fogyasztók imádják az új ízeket.

– Erre reagálva a 2025-ös szezonban, gondos válogatást követően, szárított paradicsomos-bazsalikomos és a tandoori fűszeres grillsajtokkal fogunk megjelenni – árulja el Nagy Béla. – Fontos ugyanakkor megemlítenem azt is, hogy a főszezonon kívül is jelentek meg limitált ízesítéseink – a manapság nagyon felkapott pumpkin spice változat, és a pár éve már forgalmazott almás-fahéjas ünnepi verzió. Egyértelmű, hogy a grillsajt ma már nem csak a nyári szezon terméke.

Marketingben a cég igyekszik kihasználni, hogy az influenszer-együttműködések céljából a grillsajt az egyik legjobb élelmiszer.

– Tavaly már nemcsak makroinfluenszerekkel dolgoztunk együtt milliós nagyságrendű eléréssel, de több száz mikro- és nanoinfluenszer is népszerűsítette a Hajdú grillsajtokat – újságolja a Kőröstej cégvezetője. – Emellett természetesen hagyományos csatornákon is kommunikáltunk, outdoor és POS-megjelenéseink is szép számmal voltak 2024-ben.

Míg az alacsonyabb árkategóriás termékeknél az árérzékenység továbbra is erőteljesen érvényesül, a prémium grillsajtoknál már látható némi fellendülés

Még több élmény

A Savencia tavaly a piaci átlagnál nagyobb mértékben növekedett, ami azt jelzi, hogy fogyasztóik pozitívan reagáltak arra, hogy a cég grillsajtválasztékát a Karaván márka alá rendezte.

– A klasszikus Karaván füstölt grillsajtok mellett a Grill Tallérok három ízben és a Grill Camembert-ek szintén három ízben lesznek elérhetők a szezonban – tekinti át Fábián Péter. – Az idei év újdonsága a Karaván Grill Camembert termékcsalád fejlesztése. A méretcsökkentési trenddel ellentétben a Karaván Grill Camembert tömege nő, esetünkben a 2×80 g-os kiszerelést 2×100 g-osra cseréljük, hogy még több olvadó sajtélményt tudjunk nyújtani. Emellett idén nyáron a jól ismert Grill Camembert + áfonyaszósz mellett új, egzotikus, enyhén pikáns ízkombinációként a Grill Camembert + mangó chutney szósz párosítást vezetjük be.

Marketing terén a Savencia idén TV, digitális, social és instore kampányokkal készül.

– Emellett, mivel a grillsajtok kategóriája kevésbé elterjedt, mint más sajttípusoké, fontos a bolti láthatóság és a fogyasztói edukáció is, hogy grillezéskor minden esetben a grillsajtokra is gondoljanak – fűzi hozzá a Savencia brand managere.

Találkozások a fogyasztókkal

A Szarvasi Agrár Zrt. innovációs munkáját fogyasztói oldalról az egészségtudatosság és a változatosság iránti igény hajtja. Kereskedői oldalról pedig az erős szezonális verseny miatt a látványos, figyelemfelkeltő újdonságok kerülnek középpontba – ezek külön kihelyezésekkel, tematikus akciókkal erősíthetők, vázolja Bukovenszki Beáta, aki hozzáteszi:

– Marketingvonalon elsősorban a social media kampányok kerültek előtérbe receptekkel, inspirációs tartalmakkal, de nagyon jó vásárlói visszajelzések érkeztek a közvetlen bolti kihelyezésekről, kóstoltatásokról is. Az Agrár Zrt. jó minőségű, valódi tejből készült grillsajtjai nagy sikert értek el az áruházi kóstolások alkalmával, ahol a visszajelzés a vásárló oldaláról közvetlen és azonnali, így ezt a vonalat szeretnénk továbbra is erősíteni.

Szezonális ízek

A Szarvasi Mozzarella Kft. a 2025-ös grillszezonra is készül újdonsággal. Emellett viszont Rohony Miklós azt is kiemeli, hogy a tavalyi karácsonyi szezonban nagy sikert aratott a mézeskalács ízesítésű grillsajtjuk, így idén is szeretnék különleges, szezonális ízekkel bővíteni a kínálatot, legyen szó karácsonyról vagy halloweenről. Az új termékek célja, hogy még változatosabb élményt nyújtsanak a vásárlóknak, és tovább növeljék márkánk vonzerejét.

– A grillsajtok értékesítését ATL- és BTL-eszközökkel egyaránt támogatjuk – mondja az export és marketing manager. – A sikeres marketingeszközök közé tartoznak a digitális kampányok, a közösségimédia-aktivitások és az instore promóciók. Az online jelenlét erősítése, influenszerekkel való együttműködés, valamint a kóstoltatások és bolti aktivitások egyaránt hozzájárulnak az eladások növekedéséhez. //

Kapcsolódó cikkeink