Greedflation: profitéhesek a multik?
A 2020-ban kirobbant új típusú koronavírus-járvány nyomán látványos változások történtek a kereskedelemben. Először jelentős forgalomcsökkenés következett be, majd az újraindulás és gazdasági felfutás folyamán ismét emelkedésnek indultak az üzleti aktivitások. Az árak kezdetben csökkentek (például üzemanyag esetén), majd az újraéledő gazdasággal együtt ismét emelkedni kezdtek.

Tombol a profitéhség?
Ebben a folyamatban egyszerre jelentkeztek a keresleti és kínálati hatások, ami átalakította az inflációs környezetet. Ezt a komplexitást tovább fokozta az orosz–ukrán konfliktus és annak következményei, melyek sebezhetővé tették az értékláncokat. Mindezek mellett felütötte a fejét egy olyan jelenség, amit „greedflation”-nak neveznek, ami a kapzsiság (greed) és az infláció (inflation) szavak összevonásából született. Ezt a kifejezést olyan helyzetekre alkalmazzák, amikor a multinacionális vállalatok a növekvő nyersanyagárakat ürügyként használják fel az árak és profitkulcsok kiemelésére, és ezzel rendkívüli magasságokba emelik azokat.
Magyarországon különösen érzékenyen érintette az élelmiszerárak növekedése, és számos esetben előfordult, hogy a nagyobb élelmiszerláncok a járvány utáni profitéhségüket igyekeztek kielégíteni az elmúlt időszakban. Ezen elemzés célja, hogy megértsük az élelmiszer kiskereskedelem koncentrációját a kereskedelmi szektoron belül és azt, hogy lehetősége volt-e ezeknek a láncoknak közösen élni erejükkel a hazai piacokon.
Azok, akik követik a nemzetközi gazdasági sajtót és híreket, valószínűleg korán felfigyeltek a nagyvállalatok kapzsiságát kiemelő beszámolókra. Ezek a jelentések azt hangoztatták, hogy a 2020-as évek válságai által kiváltott nominális béremelkedés, a növekvő vásárlóerő és a változó inflációs környezet alapján a nagyvállalatok áremelései nem minden esetben voltak megalapozottak – írja az Index.
Kapcsolódó cikkeink
A gazdasági fellendülés ellenére nőtt a fizetésképtelenségek száma a közép-kelet-európai régióban
Ellentmondásos képet fest a Coface nemzetközi hitelbiztosító éves Közép- és…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyári szünet: több százezer forintot költenek a magyar családok
A nyári szünet a kikapcsolódás mellett komoly logisztikai feladatokat és…
Tovább olvasom >Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a…
Tovább olvasom >Owen Wilson a Wolt nemzetközi kampányának új arca
Owen Wilsonnal indította első márkanagyköveti kampányát a Wolt. Az egyéves…
Tovább olvasom >