Graboplast: stabil eredmény után újabb fejlesztések a fókuszban
A fokozódó árverseny és a kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére stabil eredményt ért el a Graboplast 2023-ban, miután 20,3 milliárd forintos árbevétellel zárta a tavalyi évet. A speciális padlógyártás területén meghatározó vállalat idén már növekedést tervez, amit további fejlesztésekkel és a hatékonyság javításával kíván elérni.
20,3 milliárd forintos árbevétel mellett 191 millió forintos üzemi eredménnyel zárta a 2023-as évet a magyar tulajdonú Graboplast a fokozódó árverseny miatt szűkülő árréseknek köszönhetően. A három magyar városban, Győrben, Kecskeméten és Tatabányán termelő társaság stabil működés mellett tudta ellensúlyozni a tavalyi évben jelentkező kihívásokat: adózott eredménye -904 millió forint volt, ami elsősorban egyszeri nyereségcsökkentő (magas kamatok és energiaárak) tételeknek volt köszönhető. A Graboplast Zrt. padlóit közel 100 országban használják, tavalyi árbevételének 86 százaléka az exportpiacokról származott, így a főbb célországokban, illetve régiókban – Oroszország, Ukrajna, Közel-Kelet – dúló konfliktusok kedvezőtlenül érintették a vállalat értékesítését, és a forint erősödése is negatívan hatott az eredményre.
A kihívásokkal teli világgazdasági helyzet ellenére az értékesítés volumene (értékesített négyzetméter) tavaly a 2022-es év értékével megegyező szinten alakult, így a korábbi évivel közel azonos árbevételt (21,7 milliárd forint) sikerült elérnie a Graboplastnak. Mindezek mellett a hazai piacon a kormányzati ösztönzők 2023 eleji kivezetése is csökkentette a lakossági termékek iránti keresletet. A kedvezőtlen hatásokat a járműipari, közületi és kereskedelmi termék szegmens értékesítésének bővülése, valamint a dél- és kelet-európai régióban elért jelentős növekedés kompenzált. Ivan László, a Graboplast vezérigazgatója a 2024-es kilátásokról elmondta: elsősorban a tavalyi válságból gyorsabban kilábaló nyugat-európai és amerikai piacokra fókuszálnak, a vállalat keleti (volt FÁK-országok) piacain pozícióik fenntartására és értékesítési rendszereik, csatornáik fejlesztésére törekednek.
A vezérigazgató hozzátette, hogy az idei évben is folytatják a korábban megkezdett szervezetfejlesztést, valamint a terveik között szerepel a gyártási technológia korszerűsítése, a minőségbiztosítás automatizálása, valamint a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyök kihasználása. Emellett napelemparkok telepítésével közel ötödével tervezik csökkenteni a változékony energiaáraknak történő kitettségüket.
Kapcsolódó cikkeink
Júliusban rekordszintre emelkedett az infláció Szlovákiában
Szlovákiában 4,4 százalékos volt júliusban az éves infláció, ami az…
Tovább olvasom >KSH: az előző év azonos időszakához mérten 4,9, májushoz képest 1,2 százalékkal mérséklődött az ipari termelés júniusban
2025 júniusában az ipari termelés volumene 4,9 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Továbbra is visszafogott az ipar teljesítménye
Az ipar továbbra is gyenge számokat produkál: júniusban az ipari…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jövő szombaton kezdődik a Nyitott Napok Porta rendezvénysorozata
Jövő szombaton Szatmár és Bereg térségének bemutatkozásával kezdődik a Nyitott…
Tovább olvasom >Újabb drágulási hullám a baromfipiacokon: a csirkemell ára egy év alatt 17 százalékkal nőtt
Jelentősen emelkedtek a baromfitermékek árai Magyarországon az elmúlt hónapokban –…
Tovább olvasom >62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >