Graboplast: stabil eredmény után újabb fejlesztések a fókuszban
A fokozódó árverseny és a kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére stabil eredményt ért el a Graboplast 2023-ban, miután 20,3 milliárd forintos árbevétellel zárta a tavalyi évet. A speciális padlógyártás területén meghatározó vállalat idén már növekedést tervez, amit további fejlesztésekkel és a hatékonyság javításával kíván elérni.
20,3 milliárd forintos árbevétel mellett 191 millió forintos üzemi eredménnyel zárta a 2023-as évet a magyar tulajdonú Graboplast a fokozódó árverseny miatt szűkülő árréseknek köszönhetően. A három magyar városban, Győrben, Kecskeméten és Tatabányán termelő társaság stabil működés mellett tudta ellensúlyozni a tavalyi évben jelentkező kihívásokat: adózott eredménye -904 millió forint volt, ami elsősorban egyszeri nyereségcsökkentő (magas kamatok és energiaárak) tételeknek volt köszönhető. A Graboplast Zrt. padlóit közel 100 országban használják, tavalyi árbevételének 86 százaléka az exportpiacokról származott, így a főbb célországokban, illetve régiókban – Oroszország, Ukrajna, Közel-Kelet – dúló konfliktusok kedvezőtlenül érintették a vállalat értékesítését, és a forint erősödése is negatívan hatott az eredményre.
A kihívásokkal teli világgazdasági helyzet ellenére az értékesítés volumene (értékesített négyzetméter) tavaly a 2022-es év értékével megegyező szinten alakult, így a korábbi évivel közel azonos árbevételt (21,7 milliárd forint) sikerült elérnie a Graboplastnak. Mindezek mellett a hazai piacon a kormányzati ösztönzők 2023 eleji kivezetése is csökkentette a lakossági termékek iránti keresletet. A kedvezőtlen hatásokat a járműipari, közületi és kereskedelmi termék szegmens értékesítésének bővülése, valamint a dél- és kelet-európai régióban elért jelentős növekedés kompenzált. Ivan László, a Graboplast vezérigazgatója a 2024-es kilátásokról elmondta: elsősorban a tavalyi válságból gyorsabban kilábaló nyugat-európai és amerikai piacokra fókuszálnak, a vállalat keleti (volt FÁK-országok) piacain pozícióik fenntartására és értékesítési rendszereik, csatornáik fejlesztésére törekednek.
A vezérigazgató hozzátette, hogy az idei évben is folytatják a korábban megkezdett szervezetfejlesztést, valamint a terveik között szerepel a gyártási technológia korszerűsítése, a minőségbiztosítás automatizálása, valamint a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyök kihasználása. Emellett napelemparkok telepítésével közel ötödével tervezik csökkenteni a változékony energiaáraknak történő kitettségüket.
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: Meglepetést okozott az infláció
A vártnál magasabb lett az április infláció. A jövőt nézve…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Visszaesett a turizmus konjunktúrája – de még így is a gazdaság egyik legjobban teljesítő szektora
Áprilisban -6 ponton állt a Turizmus Konjunktúra Index (TKI) értéke…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megérkezett a Samsung Vision AI a vállalat legújabb tévéivel és hangprojektoraival
A Samsung bejelentette 2025-ös televízió és hangprojektor termékcsaládjainak bevezetését, a…
Tovább olvasom >További 4 éven át Hinora Ferenc a Magyar Marketing Szövetség elnöke
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május…
Tovább olvasom >A kormány kompenzációval segíti a sertéstartó gazdákat
Az Employer Branding ma már nem csupán HR-eszköz, hanem stratégiai…
Tovább olvasom >