Glutén nélkül – új ízek, új lehetőségek
A gluténmentes termékek piaca az utóbbi években jelentős átalakuláson ment keresztül. Egyre több ember ismeri fel a gluténérzékenység és -intolerancia okozta kihívásokat, ami széles körben növelte a gluténmentes termékek iránti keresletet. Ez a tendencia nem csak a speciális étrendet követők körében érzékelhető, hanem a szélesebb fogyasztói rétegekben is, akik az egészségesebb életmód és a jobb közérzet reményében választják a gluténmentes alternatívákat.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A piaci kínálat bővülése párhuzamosan halad a tudatosság növekedésével. A gluténmentes termékek egykor korlátozott választéka mára széles és sokszínű kínálattá bővült, amely magában foglalja a kenyereket, tésztákat, snackeket, süteményeket és még számos más élelmiszert, amelyek korábban nehezen hozzáférhetőek voltak vagy egyáltalán nem léteztek gluténmentes változatban. A gyártók folyamatos innovációjának köszönhetően ezen termékek minősége és ízvilága is jelentősen javult, így egyre inkább képesek versenyezni a hagyományos, gluténtartalmú változatokkal.
– Belső eladási adataink és az NIQ adatai is azt mutatják, hogy a gluténmentes termékek piaca értékben és volumenben is képes növekedni. Ez a legtöbb kategóriára, mint a zabpehely, müzliszelet és a zabkása is igaz – jelzi Pókecz Anna, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője.
Erős terméktámogatás
A Cerbona a tavalyi évben minden kategóriában növelte gluténmentes termékei eladását. A legnagyobb fejlődést zabkásákban és szeletekben érték el, de zabpehely és zabliszt termékük is jól szerepelt.
– Legújabb gluténmentes termékeink a Cerbona Rudik, amelyek négy különböző ízben jelentek meg a piacon. Több Rudi amellett, hogy gluténmentes, laktózmentes és hozzáadott cukor nélküli. Továbbá, kijöttünk egy sós karamellás-pekándiós zabkásával is, és ebben az évben is tervezünk további újdonságokat – avat be Pókecz Anna.
A marketingvezető azt is elárulja, hogy vállalatuknál a fejlesztések és a kísérletezések soha nem állnak el. Folyamatosan figyelik a piaci igényeket és házon belül is azon dolgoznak, hogy izgalmas újdonságokat hozzanak a fogyasztónak mind íz, mind pedig összetétel tekintetében.
– Termékbevezetéseinket több oldalról erősítjük. A most debütáló Rudik mellé egy nagyobb, online és offline lábbal is rendelkező kommunikációs kampányt állítottunk tavasszal. Igyekszünk minden újdonságot a megfelelő módon támogatni, hogy az érintettek megtalálják a termékeinket – mondja a szakember.
Igények és elvárások
Sarkadi Katalin, az Abonett Kft. marketingvezetője arról számol be, hogy a fogyasztók minőségi, megbízható, széles körben és kínálatban elérhető gluténmentes készítményeket keresnek, kedvező áron.
Általánosságban elmondható, hogy a gluténmentes termékeket vásárlók árérzékenyek lehetnek, különösen akkor, ha alternatív termékeket találnak olcsóbban. Az ár azonban nem mindig a legfontosabb szempont, más tényezők is befolyásolhatják a döntést. A fogyasztók hajlamosak lehetnek magasabb árat fizetni olyan gluténmentes termékekért, amelyek magas minőségű alapanyagokból készülnek és jó ízűek. Ha egy adott gluténmentes termék vagy márka minőségében megbíznak, akkor visszatérnek hozzá, és inkább azt veszik le a polcról, mint amivel esetleg már negatív tapasztalatuk volt korábban. De gyakran születik döntés az elérhetőség és a kényelem alapján is. Ha könnyen hozzáférhetnek egy adott gluténmentes termékhez, akkor hajlandóak lehetnek magasabb árat fizetni érte.
Mindezeken túl a promóciók, a kedvezmények és a csomagban lévő ajánlatok szintén befolyásolhatják a vásárlási preferenciákat. A termékkör célcsoportjának tagjai sok esetben több termékelőnnyel felruházott termékeket keresnek, így amellett, hogy gluténmentesek, előny, ha laktózmentesek, esetleg hozzáadott cukor nélkül készülnek.
Folyamatos termékfejlesztések
Az Abonett 37 éve van jelen a magyar piacon, neve összeforrott az extrudált gluténmentes kenyerek kategórianevével, disztribúciója közel 100%-os.
– Méret szempontjából a kényelmi megoldások a népszerűbbek, az Abonett sandwich pl. kivált egy kisétkezést, és még cukorbetegek is fogyaszthatják. Alapanyag tekintetében a gluténmentes, csökkentett szénhidráttartalmú, adalékanyagmentes, alacsony sótartalmú, valamint „szuper élelmiszer” alkotóelemeket – quinoa, hajdina stb. – tartalmazó élelmiszerek népszerűek, ezekből mind található a termékpalettánkban – sorolja Sarkadi Katalin.
Igazi sikertermék az Abonett Vegan Pro kenyerük, amely egy szénhidrátcsökkentett, lencsés-zöldborsós, növényi fehérjében gazdag gluténmentes kenyér. Az édes ízek kedvelőinek két új, glutén- és hozzáadottcukor-mentes kenyérrel készülnek kakaós és fahéjas ízekben. A szendvicsek sikerére való tekintettel új ízek várhatók tavasszal ebben a kényelmi kategóriában is.
– A búza és a kukorica mellett más gabonák felhasználásával is folynak termékfejlesztések, célunk, hogy a lehető legjobb tápértéket biztosítsuk a fogyasztók számára, és megfeleljünk az aktuális trendeknek. Hazai, felelős vállalatként helyi beszállítókkal, környezetbarát módon termelünk, és környezetbarát csomagolást használunk – informálja lapunkat a marketingvezető.
A marketingtevékenység keretében rendszeresen szerveznek országos fogyasztói promóciókat, dietetikus szakértőjükkel táplálkozási és életstílustanácsokat adnak, tematikus rendezvényeket támogatnak, kóstoltatnak és kereskedelmi akciókat szerveznek.
Trendek mentén
Kulcsárné Kovács Alexandra, a GOF Hungária üzletág-igazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a vásárlók számára lényeges a termékek összetétele, megnézik a csomagolás hátoldalán feltüntetett információkat és a tápértéktáblázatot. De egyre több fogyasztó fordít figyelmet az élelmiszerek eredetére és a fenntarthatóságra is. Ennek eredményeként a biológiai, organikus vagy fenntartható módon előállított gluténmentes termékek iránti kereslet növekedése is megfigyelhető.
A termékek különféle méretűek és csomagolási formájúak, amelyek lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy különböző igényeikhez és élethelyzetükhöz igazítsák a vásárlásukat. Egyeseknek előnyös lehet a kisebb, egy személyre szabott csomagolás, míg mások inkább a nagyobb, családi adagokat preferálják.
– A magyar termékek előnyt élveznek a mentes piacon is, hiszen egyre többeknek fontos, hogy a terméket itthon, Magyarországon készítsék el. A gluténmentes étkezés érinti a közétkeztetést, éttermeket, szállodaláncokat is. Ebben a szektorban is lényeges szempont, hogy a fogyasztói igényeket figyelembe véve integráljanak a kínálatba gluténmentes ételeket is – hangsúlyozza Kulcsárné Kovács Alexandra.
Személyre szabott élmények
A GOF Hungária granolái 2023-ban a Mentes Termékek Versenyén kategóriagyőztesek, voltak, prémium zabpehely termékük pedig Érték- és Minőség Díj elismerésben részesült.
– Büszkén mondhatjuk, hogy folyamatos sikereket érnek el a mindenmentes zabtésztáink is, elismert séfek és szakácsok dolgoznak velük, ami ékes bizonyítéka annak, hogy ott a helyük az étrendben, étkeztetésben – emeli ki Kulcsárné Kovács Alexandra, akitől azt is megtudjuk, hogy termékeik nemcsak kis kiszerelésű csomagolásban vannak jelen a piacon, hanem a B2B szektor felé nyitva, nagyobb csomagolásban is elérhetőek. Ilyenek többek között a granolák, amelyeket a szállodaláncok, hotelek is szívesen építenek be a reggeliztető termékeik sorába.
– Termékfejlesztési csapatunk folyamatosan új ötletekkel áll elő, termékpróbák, tesztelések folynak vállalatunknál. Egy termékbevezetési folyamat azonban nem kevés idő, illetve nem elég az, hogy egy termék finom legyen, hanem annak piaci bevezetése is jelentős kihívás. Termékpalettánk bővítésénél figyelembe vesszük azt, hogy egészséges összetevőket tartalmazzon, hiszen ez a fogyasztói elvárás. A fenntarthatóságra is egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk, illetve elsődleges szempont, hogy olyan egyedi, személyre szabott élményeket biztosítsunk, amivel kiemelkedünk versenytársaink köréből – fejti ki az üzletág-igazgató.
Meglátása szerint az online jelenlét kiemelkedő fontosságú a fogyasztók elérésében. Törekednek arra, hogy lehetőségeik szerint minél több helyen népszerűsítsék termékeiket. A social media fontos szerepet játszik ebben, influenszereikkel segítenek a fogyasztóknak a megfelelő döntésben. A termékek népszerűsítése mellett fontosnak tartják az edukációt is. Blogbejegyzésekkel, receptekkel, videókkal keltik fel fogyasztóik érdeklődését, és tájékoztatják őket a gluténmentes étrend előnyeiről.
Szélesedő termékpaletta
A Majomkenyér eladásainak jelentős részét az online vásárlások teszik ki, de retail eladásaik is hangsúlyosak. A cégnél 2023-ban 15-20%-os növekedést tapasztaltak az előző évhez képest.
– Legújabb termékeink a kekszmorzsák, amelyekkel a HoReCa-szektor szereplői mellett a kiskereskedelemben vásárló fogyasztók életét is szeretnénk megkönnyíteni. A Majomkenyér kekszmorzsa termékcsalád nem csak gluténmentes, de vegán és hozzáadott cukortól mentes verzióban is kapható, így kis és nagy mennyiségben is könnyűvé válik egy prémium minőségű édesség elkészítése – részletezi Salgó-Agócs Andrea, a Majomkenyér alapító-tulajdonosa. – Bevezettük a Majomkenyér nemzetközi márkáját, a Mokyent, amely a magyar piacon már sikeres és a külföldi partnerek részéről is nagy érdeklődés övezi. Ezenkívül várhatóan sós termékpalettával és fenntartható termékekkel is bővítjük a termékeink sorát. Emellett egyedi ízvariánsokban és kiszerelésekben is gondolkodunk a jövőre nézve – újságolja Salgó-Agócs Andrea.
Marketingvonalon a hagyományos retail eszközök mellett influenszer-együttműködésekkel, valamint PR- és PPC-kampányokkal, aktív social jelenléttel és edukációs videókkal igyekeznek elérni a fogyasztóikat.
Kényelmi termékek
Mezei Gyöngyvér, a Rossmann Magyarország Kft. senior kategória managere azt állapítja meg, hogy inflációs környezetben jobban megnézik a vásárlók, hogy mire költenek, és még inkább keresik a jó ár-érték aránnyal rendelkező árucikkeket, ezért könnyen váltanak jó minőségű, saját márkás termékekre. Mindezek ellenére, a Rossmann forgalmi adatai a folyamatos növekedést támasztják alá a kategóriában.
– Az egyre nagyobb kínálat mögött egy differenciáltabb termékspecifikáció áll, például már nemcsak gluténmentes lisztről beszélünk, hanem külön van gluténmentes liszt muffinkészítéshez, vagy palacsintasütéshez, vagy zabpudinghoz. Vagyis a mindennapi felhasználást megkönnyítő, kényelmi termékek jelennek meg folyamatosan a piacon – jegyzi meg Mezei Gyöngyvér.
A kategóriában legfrissebb termékeik a Rawbite szeletek, a Nick’s, valamint a Näno Supps termékcsalád.
Bővülő otthon süthető kínálat
A Lidl megbízható és egyre bővülő mentes termékkínálatával nyújt segítséget a speciális étrendet követők számára is az egészséges és tudatos táplálkozáshoz.
– Manapság a gluténmentesen étkezők számos termék közül válogathatnak a Lidl polcain, legyen szó akár alapanyagról, mint például a lisztkeverékek, félkész vagy kész termékekről, úgymint gluténmentes pizza, halrudacska, csirke nuggets, így számukra is biztosított a változatosság és könnyedén megvalósítható az egészségmegőrző étrend – ismerteti Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. – Ha egy kis kényeztetésre vágynak, az édes és sós nassokról sem kell lemondaniuk, hiszen a közkedvelt marlenkának, csokis keksznek, sajtos tallérnak és chipseknek is van már gluténmentes változata.
A Lidl számra kiemelten fontos, hogy a vásárlói igényeket kielégítse és termékkínálatát a visszajelzéseket figyelembe véve fejlessze. Így van ez a gluténmentes termékeket illetően is, hiszen a vállalat a fogyasztói igények kapcsán tovább bővíti az otthon süthető gluténmentes pékárukínálatát. A gluténmentes buci mellett, hamarosan elérhető lesz a kakaós csiga, a sajtos pogácsa, a virslis párna és a sajtos-sonkás croissant gluténmentes változata is. Az állandó és időszakos kínálatban több száz laktóz- és gluténmentes, valamint vegetáriánus, vegán és bio termék található meg. //
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl vásárlóinak köszönhetően közel 24 millió forintnyi adományt kapnak a rászoruló
Két hét alatt 15,5 millió forint értékű élelmiszeradomány-utalvány és közel…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Baptista Szeretetszolgálat: 24 millió forintnyi adományt kapnak rászoruló családok a Lidl segítségével
A Lidl vásárlóinak köszönhetően közel 24 millió forintnyi adományt kapnak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >