GKI: visszatérő bizalom, erősődő konjunktúra
Márciusban a GKI konjunktúraindexe megközelítette, – a fogyasztói bizalmi index meg is haladta – a válság előtti utolsó „békehónap”, 2008 szeptemberének szintjét.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. (www.gki.hu) által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint márciusban az üzleti szektorban és a fogyasztók körében is markánsan folytatódott a várakozások 2009 májusa óta tartó javulása.
Az üzleti szektor várakozásainak kedvező változása kizárólag az ipari bizalmi indexnek köszönhető, amely nemcsak kiugróan emelkedett, de hosszú távú átlaga fölé is került, amire utoljára 2008. májusában volt példa.
A kereskedelmi és szolgáltatási bizalmi index márciusban stagnált, az elmúlt évben mindkettőre a hullámzás volt jellemző. A kereskedelemben romlott az eladási pozíció megítélése, miközben a rendelésekre vonatkozó várakozások valamint a készletszint megítélése enyhén javult. A szolgáltatóknál az üzletmenet megítélése kedvezőbb lett, a közeljövőre vonatkozó forgalmi várakozások azonban kissé rosszabbak lettek.
A foglakoztatási kilátások az iparban, az építőiparban és a szolgáltatók körében is romlottak februárhoz képest, a kereskedelemben viszont tovább javultak; itt a csökkentést tervezők már csak 2 százalékponttal voltak többen a bővítésen gondolkodóknál. A fogyasztók munkanélküliségtől való félelme is jelentősen csökkent.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban javult az előző hónaphoz képest, a lakosság körében pedig kifejezetten látványos a változás.
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2009. áprilisi mélypont után markáns növekedésnek indult, s most márciusban különösen nagyot ugrott. Immár meghaladja a válság előtti szintet, igaz, Magyarországon ez a szint is nagyon alacsony volt. Lényegesen kedvezőbb lett a lakosság saját pénzügyi helyzetére vonatkozó véleménye, a közeljövőben várható megtakarítási képességüket azonban nem sokkal látták kedvezőbbnek a válaszolók, mint februárban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >