GKI: Egyelőre viszonylag gyors a növekedés
A parlamenti választáson a nyolc éve kormányzó Fidesz-KDNP újabb kétharmados többsége várhatóan maga után vonja az egycentrumú magyar modell korábbinál is markánsabb kiépítését. A versenyképesség folytatódó romlása, az EU-val való viszony kiéleződése, az EU-támogatások 2020 után csak mértékében bizonytalan csökkenése azonban nagy kihívást jelent e politika fenntarthatóságával kapcsolatban. A vállalati és lakossági hitelfelvétel drasztikus ösztönzésének ötlete a versenypiaci viszonyok megerősítése helyett inkább új problémának, semmint megoldásnak látszik. Idén azonban a növekedés még megközelítheti a 4%-ot.
Az idei első két hónap adatai a tavalyinál élénkebb gazdasági folyamatokat jeleznek, a februári növekedési ütemek azonban már az iparban, az építőiparban és a kiskereskedelemben is érezhetően elmaradtak a januáritól. Az év során főleg az építőiparban és a kiskereskedelemben az egyre magasabb tavalyi bázis következtében lassulás várható. 2017 első két hónapjában a kivitel gyorsabban bővült a behozatalnál. Az év egészében azonban a belföldi felhasználás GDP-nél erőteljesebb növekedése miatt – a beruházás 7, a fogyasztás 4% körüli ütemben emelkedik – az import dinamikája lesz a gyorsabb. Így az egyébként nagyon magas külkereskedelmi aktívum el fog maradni a tavalyitól.
A bruttó keresetek dinamikája a tavalyi 13%-ról 10%-körülire fékeződik, ami 7% körüli, nagyon gyors, de a tavalyi kétszámjegyűnél kisebb ütemű reálkereset-növekedést jelent. A minimálbér ugyan a tavalyi 15% után idén „csak” 8%-kal emelkedik, ami kisebb nyomást gyakorol a béremelésekre, a munkaerőhiány, illetve a választási év bérfelhajtó hatása azonban továbbra is jelentős. Az első két hónapban közfoglalkoztatottak nélkül a verseny- és költségvetési szféra béremelkedése hasonló volt. A munkanélküliség egy év alatt 0,7 százalékponttal, 3,9%-ra csökkent, ráadásul ez a közmunkás-létszám több mint 20%-os mérséklődése mellett ment végbe. Ez az adat az egyik legkisebb az EU-ban. Ha azonban a közmunkásokat is munkanélkülinek tekintenénk – a közmunkások száma jelenleg megközelíti a statisztikailag is munkanélküliekét -, a magyar munkanélküliségi ráta 7,4% körüli lenne, ami magasabb az EU átlagánál.
A folyó fizetési mérleg egyenlege a 2016. évi 6,8 milliárd eurós, hatalmas aktívum után 2017-ben, főleg a külkereskedelmi többlet visszaesése miatt 3,6 milliárd euróra csökkent, s 2018-ban várhatóan tovább, 2,5 milliárdra mérséklődik. A külső finanszírozási képesség a 2016. évi 7 milliárd euróról 2017-ben 5,1 milliárd euróra csökkent, de 2018-ban a beáramló EU-transzferek hatására visszaemelkedik a 2016. évi szintre. A külföldiek Magyarországon befektetett működőtőke-állománya 2008 eleje óta mindössze 3 milliárd euróval emelkedett. A nettó közvetlen külföldi befektetések GDP-arányos állománya a válság előtti 50%-ról 2016-ra 45% körülire csökkent, s aránynövekedésre idén sem lehet számítani.
Az idei első negyedévben 872 milliárd forint, az éves előirányzat csaknem 64%-át kitevő pénzforgalmi hiány alakult ki, aminek fő oka az uniós támogatások kormány általi megelőlegezése. Ez érdemben nem veszélyezteti az európai módszertan szerint számított GDP-arányos államháztartási deficitet, de gondot okozhat az államadósság kellő mértékű csökkentésében. Idén 2,5% körüli deficit és kb. 0,5 százalékponttal, 73%-ra csökkenő GDP-arányos államadósság várható.
A GKI prognózisa 2018-ra
Megnevezés | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
I-II. hó | előrejelzés | |||||
1. | GDP (%) | 103,4 | 102,2 | 104,0 | – | 103,8 |
2. | Ipari termelés (%) | 107,5 | 100,9 | 104,8 | 105,4 | 105 |
3. | Beruházások (%) | 107,1 | 85,1 | 116,7 | – | 109 |
4. | Építési-szerelési tevékenység (%) | 103,0 | 81,2 | 129,6 | 133,5 | 110 |
5. | Kiskereskedelmi forgalom (%) | 105,8 | 104,7 | 104,9 | 107,2 | 104 |
6. | Kivitel változása (folyó áron, euróban, %) | 107,0 | 103,4 | 108,2 | 107,5 | 109 |
7. | Behozatal változása (folyó áron, euróban, %) | 104,6 | 102,3 | 111,1 | 106,8 | 111 |
8. | Külkereskedelmi egyenleg (milliárd euró) | 8,6 | 9,7 | 8,1 | 1,5 | 7 |
9. | Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege (milliárd euró) | 8,9 | 7,0 | 5,1 | – | 7 |
10. | Euró átlagos árfolyama (forint) | 309,9 | 311,5 | 309,2 | 311,0** | 312 |
11. | Államháztartási hiány* (milliárd forint) | 1218,6 | 848,3 | 1974 | 871,9** | 1400 |
12. | Bruttó átlagkereset indexe | 104,2 | 106,1 | 112,9 | 112,9 | 110 |
13. | Fogyasztói árindex | 99,9 | 100,4 | 102,4 | 102,0** | 102,7 |
14. | Fogyasztói árindex az időszak végén
(előző év azonos hónap = 100) |
100,9 | 101,8 | 102,1 | 102,0** | 103 |
15. | Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 6,2 | 4,4 | 3,8 | 3,9** | 3,8 |
* Pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül
** 2018. I-III. hó
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Banai Péter Benő: jövőre a magyar gazdaság 3 százalék fölött növekedhet
Jövőre a magyar gazdaság, a gazdasági semlegesség értékelvű politikájára támaszkodva…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >