GKI: Áprilisban óriásit zuhant a GKI fogyasztói bizalmi indexe
Közel 30 éves története során a GKI fogyasztói bizalmi index még sohasem zuhant akkorát egy hónap alatt, mint 2020 áprilisában. Történelmi mélypontjánál még így is jóval magasabb, de az egy havi zuhanás mértéke éppen duplája az eddig mért legnagyobb (2006. júniusi, a Gyurcsány-kormány szigorító lépéseinek bejelentésével kapcsolatos) esésnek. Az index legutóbb 2012 novemberében (a Széll Kálmán-terv időszakában) állt a jelenleginél alacsonyabb szinten. (A felmérés 1000 fős, a lakosság összetételét reprezentáló mintán készült. Az index csökkenésének nagyságrendjére nincs hatással, de említést érdemel, hogy az adatfelvétel módszere kényszerűen megváltozott, a személyes interjúkat átmenetileg online felmérés váltotta fel.)
A pesszimizmus legnagyobb mértékben a várható munkanélkülség kapcsán erősödött, de a magyar gazdaság jövőjének megítélése is drámaian negatív lett. Nagyon jelentős, de lényegesen kisebb a lakosság saját várható pénzügyi helyzetéről alkotott véleményének és inflációs várakozásainak romlása. A sokkhatás legkevésbé az emberek jövőbeli megtakarítási képességét érintette, itt a csökkenés minimális. Igaz, ez részben annak a következménye, hogy a lakosság jelentős hányada eddig sem tudott megtakarítani, továbbá az erről alkotott vélemény mindig is viszonylag kis ingadozásokat jelzett. Jelenleg a magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése már nagyon közel van a 2009. áprilisi, a gazdasági válság legmélyebb pontján mért mindenkori minimumhoz. A munkanélküliségtől való félelem viszont még messze van az akkor mért történelmi mélypontjától. Ugyanacsak távol van még az 1995. évi, a Bokros-csomag idején mért historikus mélypontjától a lakosság saját pénzügyi helyzetéről alkotott véleménye is.
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >