GKI: Áprilisban óriásit zuhant a GKI fogyasztói bizalmi indexe
Közel 30 éves története során a GKI fogyasztói bizalmi index még sohasem zuhant akkorát egy hónap alatt, mint 2020 áprilisában. Történelmi mélypontjánál még így is jóval magasabb, de az egy havi zuhanás mértéke éppen duplája az eddig mért legnagyobb (2006. júniusi, a Gyurcsány-kormány szigorító lépéseinek bejelentésével kapcsolatos) esésnek. Az index legutóbb 2012 novemberében (a Széll Kálmán-terv időszakában) állt a jelenleginél alacsonyabb szinten. (A felmérés 1000 fős, a lakosság összetételét reprezentáló mintán készült. Az index csökkenésének nagyságrendjére nincs hatással, de említést érdemel, hogy az adatfelvétel módszere kényszerűen megváltozott, a személyes interjúkat átmenetileg online felmérés váltotta fel.)
A pesszimizmus legnagyobb mértékben a várható munkanélkülség kapcsán erősödött, de a magyar gazdaság jövőjének megítélése is drámaian negatív lett. Nagyon jelentős, de lényegesen kisebb a lakosság saját várható pénzügyi helyzetéről alkotott véleményének és inflációs várakozásainak romlása. A sokkhatás legkevésbé az emberek jövőbeli megtakarítási képességét érintette, itt a csökkenés minimális. Igaz, ez részben annak a következménye, hogy a lakosság jelentős hányada eddig sem tudott megtakarítani, továbbá az erről alkotott vélemény mindig is viszonylag kis ingadozásokat jelzett. Jelenleg a magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése már nagyon közel van a 2009. áprilisi, a gazdasági válság legmélyebb pontján mért mindenkori minimumhoz. A munkanélküliségtől való félelem viszont még messze van az akkor mért történelmi mélypontjától. Ugyanacsak távol van még az 1995. évi, a Bokros-csomag idején mért historikus mélypontjától a lakosság saját pénzügyi helyzetéről alkotott véleménye is.
Kapcsolódó cikkeink
SPAR Group: növekszik az AI elfogadottsága a kiskereskedelemben
Egyre nagyobb teret nyer a kiskereskedelmi környezetben a mesterséges intelligencia,…
Tovább olvasom >Főként termékkeresésre használják a generatív AI-t
A generatív mesterséges intelligencia (AI) egyre népszerűbb a vásárlók körében,…
Tovább olvasom >Tavaly az AI gondoskodott a boldog karácsonyi vásárlási élményről
A mesterséges intelligencia (AI) a legutóbbi karácsonyi vásárlás során is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tízezer autó károsanyag-kibocsátását ellensúlyozta tavaly itthon egy jótékonysági szervezet
2024-ben összesen 10 359 tonna lejáratközeli és csomagolási hibás élelmiszert…
Tovább olvasom >50 milliárd eurót fektet AI-fejlesztésbe az Alibaba
Az Alibaba 380 milliárd jüant (kb. 50 milliárd eurót) fordít…
Tovább olvasom >Megérkezett az Egyesült Királyságba a Planet A Foods kakaómentes csokoládéja
A németországi Planet A Foods belépett az Egyesült Királyság piacára,…
Tovább olvasom >