GKI: a fogyasztói várakozások javultak, az üzletiek stagnáltak márciusban
A fogyasztói várakozások emelkedése az idén eddig töretlen, az üzletiek viszont már csak stagnálnak – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. márciusi felméréséből, amelyet az Európai Unió támogatásával végzett.
Az üzleti szférán belül márciusban az ipari és építőipari várakozások romlottak, a kereskedelmi és főleg a szolgáltató cégek várakozása viszont javult.
Az ipari bizalmi index nem sokat csökkent, de szeptember óta az idén márciusban volt a legalacsonyabb. Leginkább a saját termelésű készletek megítélése lett kedvezőtlenebb, de a rendeléseket is szerénynek érezték a válaszadók, az exportrendelésekről alkotott vélemény viszont kissé jobb lett a februárinál.
Az építőipari bizalmi index a februári jelentős emelkedés után márciusban kissé lefelé korrigált. Egyaránt romlott az előző három hónap termelési színvonalának és a rendelésállománynak a megítélése.
A kereskedelemben az eladási pozíció megítélése a növekvő készletszint ellenére lett kedvezőbb márciusban, s a rendeléseket is javulónak érezték a válaszolók. A szolgáltatói szektorban az elmúlt időszak forgalmának megítélése romlott, a kilátásoké viszont javult.
A foglalkoztatási szándék az iparban és a szolgáltató cégeknél valamelyest kedvezőbb lett, de ha minimálisan is, még mindig a létszámcsökkentést tervezők vannak többségben. Az építőiparban és a kereskedelemben viszont romlott a foglalkoztatási szándék. A lakosság munkanélküliségtől való félelme enyhült.
Az iparban és a szolgáltatásokban egyaránt erősödött az áremelési törekvés, a kereskedelemben ellenben enyhült. A fogyasztók inflációs várakozása csökkent márciusban. Az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak többségben.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a kereskedelem kivételével minden ágazatban borúsabb lett, a fogyasztók körében viszont látványosan kedvezőbb.
A GKI fogyasztói bizalmi index márciusban már ötödik hónapja emelkedik. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és megtakarítási képességének következő egy évét kissé jobbnak érezte, mint februárban, s lényegesen kedvezőbbnek látta a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét. Ugyanakkor saját anyagi helyzetének megítélése rosszabb volt az előző havinál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >A digitális detox a húsvéti böjt idején: az addiktív telefonhasználat sokkal súlyosabb és általánosabb probléma, mint gondoljuk
A húsvéti böjt hagyományosan a befelé fordulás, a lemondás és…
Tovább olvasom >Tovább nőtt az átlagkereset
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2025 februárjában a…
Tovább olvasom >