GKI: a fogyasztói várakozások javultak, az üzletiek stagnáltak márciusban
A fogyasztói várakozások emelkedése az idén eddig töretlen, az üzletiek viszont már csak stagnálnak – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. márciusi felméréséből, amelyet az Európai Unió támogatásával végzett.
Az üzleti szférán belül márciusban az ipari és építőipari várakozások romlottak, a kereskedelmi és főleg a szolgáltató cégek várakozása viszont javult.
Az ipari bizalmi index nem sokat csökkent, de szeptember óta az idén márciusban volt a legalacsonyabb. Leginkább a saját termelésű készletek megítélése lett kedvezőtlenebb, de a rendeléseket is szerénynek érezték a válaszadók, az exportrendelésekről alkotott vélemény viszont kissé jobb lett a februárinál.
Az építőipari bizalmi index a februári jelentős emelkedés után márciusban kissé lefelé korrigált. Egyaránt romlott az előző három hónap termelési színvonalának és a rendelésállománynak a megítélése.
A kereskedelemben az eladási pozíció megítélése a növekvő készletszint ellenére lett kedvezőbb márciusban, s a rendeléseket is javulónak érezték a válaszolók. A szolgáltatói szektorban az elmúlt időszak forgalmának megítélése romlott, a kilátásoké viszont javult.
A foglalkoztatási szándék az iparban és a szolgáltató cégeknél valamelyest kedvezőbb lett, de ha minimálisan is, még mindig a létszámcsökkentést tervezők vannak többségben. Az építőiparban és a kereskedelemben viszont romlott a foglalkoztatási szándék. A lakosság munkanélküliségtől való félelme enyhült.
Az iparban és a szolgáltatásokban egyaránt erősödött az áremelési törekvés, a kereskedelemben ellenben enyhült. A fogyasztók inflációs várakozása csökkent márciusban. Az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak többségben.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a kereskedelem kivételével minden ágazatban borúsabb lett, a fogyasztók körében viszont látványosan kedvezőbb.
A GKI fogyasztói bizalmi index márciusban már ötödik hónapja emelkedik. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és megtakarítási képességének következő egy évét kissé jobbnak érezte, mint februárban, s lényegesen kedvezőbbnek látta a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét. Ugyanakkor saját anyagi helyzetének megítélése rosszabb volt az előző havinál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >