Magazin: Ginesszánsz

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 05. 05. 07:27

Az utóbbi 2-3 évben világszerte divatitallá vált, sőt, a termékfejlesztések középpontjába is került a talán a legnagyobb ízválasztékban készített égetett szeszes italfajta, a gin. Forgalma nálunk is markánsan növekszik, ám piaci súlya még viszonylag csekély. Jönnek a magyar márkák, de konkurenciájuktól a jelentős külföldi márkák forgalmazói nem tartanak. A ginek reneszánszáról a piac három nagy szereplőjével beszélgettünk.

2017–2018 között a ginek hazai forgalma 40%-ot nőtt, de az előrejelzések szerint 2018–2023-as időszakban a növekedés nagyobb lesz, mint az azt megelőző 5 évben.

A nemzetközi trend hamarabb elért Magyarországra, hamarabb, mint a maga idején a vodkatrend – állapítja meg Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója. – A kategória még mindig kicsi, és nem hiszem, hogy a növekedés ennél is tovább gyorsulna: évi 30-40 százalék tűnik reálisnak. Bővül viszont a választék, sok kis külföldi lepárló indult el az elmúlt években, termékeik eljutnak Magyarországra is, és mutatkozik is kereslet rájuk a top koktélbárok irányából. Ezek persze nem nagy mennyiségek, egy pár palack báronként, de a kis kézműves termékek iránti igény meglétét jelzi. A magyar pálinkakészítők is elkezdtek gint készíteni, szuperprémium áron kínálják ezeket, de a pálinkához hasonlóan ezek minősége, íze nem üti meg a sokéves tapasztalattal rendelkező hagyományos ginkészítők termékeinek színvonalát, így az áruk is sokszor túlzó. Nem látom veszélyesnek a hazai gineket a hagyományos nemzetközi ginekre, nem lesz belőlük nagy mennyiség, elfér a koktélbárok választékában. A Pernod Ricard a prémium kategóriában piacvezető Beefeatert forgalmazza 4 ízben, valamint a szuperprémium Beefeater24-t és a Malfyt 3-féle ízben és az ultraprémium kategóriájú Monkey 47-et 4 változatban.

Palcsó Sára-Zwack

Palcsó Sára
marketingigazgató
Zwack

A Zwack kecskeméti Párlat Manufaktúrájában gyártjuk a Marine dry gint és a Kalumba Madagascar gineket – mondja el Palcsó Sára, a cég marketingigazgatója. – Előbbi a VFM szegmens egyik meghatározó szereplője a piacon, míg a Kalumba a prémium ginek piacán versenyez. A saját gyártású ginek mellett a portfóliónk része a Gordon’s és a Tanqueray.

A gin a legdinamikusabban növekvő italkategória, évről évre két számjegyű emelkedést produkál, ám jelenleg kis piac, amely nagyon szétaprózódott a sok márka miatt, kiélezett a verseny. A hazai Nielsen jelenleg több mint 30 különböző ginmárkát mér. Elsősorban a prémium és szuper prémium kategória bővül. Kiskereskedelemben egyelőre nem meghatározó a kategória fogyása, de hónapról hónapra minden láncban növekedés tapasztalható. Horecában főként Budapesten és a nyugati régió nagyvárosaiban válik egyre meghatározóbbá a ginfogyasztás, az ország keleti részében egyelőre kevésbé, de a következő 1-2 évben biztos, hogy országos trenddé válik.

A kiskereskedelemben jellemzően az ár dominál, jelenleg az a ginmárka tud a legtöbbet volumenben értékesíteni, amelyik adott időszakban akcióban volt. A horecában ennél összetettebb a helyzet, az ár mellett a márka is számít.

Várhatóan a kézműves, kis szériában készülő ginek kínálata fog bővülni, tovább színesítve ezzel a szuperprémium ginek piacát.

Márkafüggő stratégiák

Orosz Boglárka-Roust Hungary

Orosz Boglárka
brand manager
Roust Hungary

Valóban szép fejlődést mutat a gin. Bár a teljes magyar alkoholpiacon belül mindössze 0,8% piacrészt tudhat magáénak – elemez Orosz Boglárka, a Roust Hungary category brand managere –, de a Bitter kategória után a második legnagyobb növekedési ütemet mutatta az elmúlt 5 évben (a teljes ginpiac 5,7%-ot nőtt 2013 és 2018 között). A kategórián belül 2019-ig mindegyik árszegmens évről évre növekedni tudott. A kategória eddig folyamatosan bővült, új, hazai és nemzetközi márkák jelentek meg a piacon, ennek köszönhetően egy nagyon izgalmas, színes piaci kategóriáról beszélhetünk, ahol mind a hazai kiskereskedelmi forgalom, mind pedig a horecaértékesítés fontos szerepet kap. Márka- és stratégiafüggő, hogy a forgalmazók melyik csatornára teszik a hangsúlyt. A bemutatkozó hazai gyártók is színesítik az elérhető termékek palettáját – ezek elsősorban a prémium vagy prémium feletti árkategóriát célozzák meg.

A Roust Hungary jelenleg 4 ginmárkát forgalmaz a hazai piacon, a szuperprémium kategóriájú skóciai Hendrick’s gint, valamint portfóliónkba tartozik a szintén skót (Islay szigetéről származó) The Botanist, a holland Bols Silvet Top gin és a Magyarországon kevésbé ismert, a ginek „ősének” is tekinthető Bols Genever.

A szuperprémium kategóriában van márkahűség, lejjebb nem igazán – állítja Mosonyi Csaba. – A gineket gin tonik formában fogyasztják, az átlagfogyasztó nem tesz különbséget, azért sem, mert a tonik is meghatározza az ital minőségét, ízét. Az ízesített (citrom, grapefruit, narancs és más) termékek is megjelentek a piacon, szélesítik a választékot a koktélbárokban, ezek térhódítása nyárra várható. A teraszokon az ezekből készített gin tonikok, koktélok az Aperolspritz alternatívájaként lesznek népszerűek. Az értékesítéskor fontos a márkatréning, hogy szakértő márkaképviselő mondja el az adott brand tulajdonságait, mutassa be az abból készíthető italokat – a bár is így tudja a vendégek felé kínálni a terméket.

Lesz-e magyar gindömping?

A piac érdekes fejleménye, hogy a magyar kereskedelmi pálinkák készítőinek jelentős hányada, eredménytelenül küzdve az illegális kereskedelem hatásai ellen, a ginkészítésben keres „menekülési útvonalat”. Szakértők állítják: hozzávetőlegesen 40-re tehető azon főzdék száma, amelyek gint kívánnak készíteni, becslések szerint 100-nál is több márka piacra dobását tervezve. A készített italok minősége minden bizonnyal nagyon különbözik majd egymástól – főleg a felhasznált alapalkohol minőségétől függően –, és árban lefelé nagyon nehéz lesz versenyezniük a diszkontok kínálatával, nagyobb áruházakba pedig nehéz bekerülniük viszonylag kis mennyiségekkel. Marad tehát a vendéglátás! Nem kizárt, hogy a ginfőzésre áttérés divatja idővel elhal, de ha minden márkából sikerülne átlagosan 1000 palackot eladni évente, a 100 ezer palack a mai hazai piac közel 20 százalékát elvinné.

Színesek és fűszeresek

Hazánkban egyelőre kevésbé meghatározó a pink ginek terjedése – véli Palcsó Sára –, de tavaly itthon is megjelentek a boltok polcain. Az ízesített, fűszeres ginek forgalma növekvő tendenciát mutat. A gyártók különlegesebbnél különlegesebb gyógy- és fűszernövényeket használnak fel az ital készítése során. Például a Kalumba Madagascar Spiced gin egy madagaszkári vadfűszerekkel, aszalt fügén érlelt ital, amely szintén egyedinek számít a ginek világában, hiszen a hordós érlelés ebben a kategóriában nem jellemző. Az innovációk hatására egyre több márka visz egyedi dolgokat a gyártási eljárás során a folyamatokba. A Spiced ginünk esetében például bizonyos fűszerkeverékek nem párlatként, hanem kivonatként kerülnek az italba, amelyek az egyedi ízvilág mellett az ital színét is megváltoztatják.

Ginesszánsz - körkép a ginpiacról

Folyamatosan bővül a kínálat, a vendéglátóhelyek többsége a VFM kategórián át a prémiumig tart egy-egy márkát az itallapon. A budapesti top bárokban nem ritka, hogy 20-30 különböző ginmárka megtalálható a kínálatban. Nyugat-Európában már ginre specializálódott bárok nyílnak – itthon ettől még távol állunk. A Zwack nagy hangsúlyt fektet a bárosok folyamatos szakmai képzésére országszerte. A szakmai programokon túl helyi eladásösztönző aktivitásokat szervezünk: árakciókat, hostesses kóstoltatásokat, és láthatósági eszközöket is biztosítunk.

Létezik márkahűség a ginpiacon – vallja Orosz Boglárka –, hiszen nagyon könnyen bele lehet szeretni egy-egy márka íz- és kommunikációs világába. Mivel egyre több a gin a piacon, egyedi ígéretet és üzenet kell megfogalmazni a márkáknak ahhoz, hogy erős piaci szereplőkké nőjék ki magukat, és a fogyasztók valóban hosszú távon a szívükbe zárják az adott márkát. Egy új brand felkeltheti az érdeklődést, de ha az újdonság mögött nincs valós tartalom, a fogyasztók könnyebben elfordulhatnak a terméktől. A pink gin Magyarországon is megjelent már. A koktélfogyasztásra egyelőre nem látjuk, hogy erős hatása lenne, inkább kiskereskedelmi forgalomban elérhetőek ezek a variánsok.

A vendéglátóhelyeken egyre szélesebb az italfajta kínálata, és egyre több a tudatos, lojális fogyasztó, aki jelzi is, hogy milyen ginből és milyen tonikból szeretné kérni a gin tonikját. A Roust számára nagyon fontos a vendéglátóhelyeken történő értékesítés, ezért külön odafigyelünk a bártenderek oktatására, és igyekszünk bár- és vendéglátóhely-specifikus megjelenéseket biztosítani POS-anyagokkal és egyedi, az adott helyre jellemző signature-italokkal.

Garden gin

A ginek alapízét a borókabogyó adja, az egymástól való megkülönböztethetőségük lényegét viszont a „nemboróka” ízek! A gin a kreatív italfejlesztők tökéletes játszótere! A pink ginek a rosék hihetetlen népszerűségére építenek, de az ínyencek számára ezeknél nagyobb kihívások is léteznek.

Ginesszánsz-körkép a gin hazai felemelkedéséről

Egyes márkák a gyümölcsízekre koncentrálnak, a Gordon’s például a bodzás és a kökényes változat után márciusban két új változattal jelent meg a piacon, a fehér húsú őszibarackossal és a szicíliai citromossal. A ginhez azonban „eredetileg” talán szervesebben illenek a fűszeres, a gyógynövényes, a florális ízek. Magától értetődő volt tehát a garden (műfordítva: kerti) ginek kategóriájának megjelenése és gyors terjedése.

Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink