GFM: az online árfigyelő rendszer már 2 százalékponttal csökkentette az élelmiszerinflációt
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.

A kígyóuborka ára is csökkent
A GFM pénteki közleményében arról tájékoztatott, hogy az adatok már kezdetben is az árfigyelő hatékonyságáról tanúskodtak, a rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Ezt a hétről-hétre szolgáltatott napi áradatok rendre megerősítik. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak: leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma árai csökkentek.
2023. július 1. és július 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4 százalékkal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az árfigyelő elindulása óta a legnagyobb mértékben, közel 14 százalékkal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20 százalékot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3 százalékkal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20 százalékkal mérséklődött. A margarin és spagetti ára 12-13 százalékkal, a sertészsír, kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején. A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10 százalékkal. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.
Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma
megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szavakra kerestek.
Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában.
Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet a kormány intézkedéseinek köszönhetően.
Kapcsolódó cikkeink
GVH: már 100 termékkategória érhető el az online Árfigyelőben
Újabb 22 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett…
Tovább olvasom >NGM: harcolunk az indokolatlan áremelések ellen
A kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy a családok pénze többet…
Tovább olvasom >Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Flórián László irányítja áprilistól a Praktikert
Új ügyvezető igazgató irányítja 2025. áprilisától a magyar tulajdonú, országos…
Tovább olvasom >A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is…
Tovább olvasom >MLBKT: márciusban további fellendülést jelez a BMI
A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított márciusi értéke 51,2 – közölte…
Tovább olvasom >