GfK Vásárlóerő: Európában 14.739, Magyarországon 7.416 euró áll az átlag lakos rendelkezésére 2019-ben
2019-ben egy átlagos európai honpolgárnak 14.739 euró áll rendelkezésére. A vizsgálatban résztvevő 42 ország között azonban jelentős eltérések vannak a nettó jövedelem tekintetében: a legmagasabb átlagos vásárlóerővel Liechtenstein, Svájc és Luxemburg büszkélkedhet, míg a vásárlóerő a legalacsonyabb Moldovában, Koszovóban és Ukrajnában – a állapította meg a GfK legfrissebb „GfK Vásárlóerő Európában 2019” című tanulmányában.
Európa lakosságának 2019-ben összesen alig valamivel kevesebb, mint 10 ezer milliárd euró áll rendelkezésére. Az egy főre jutó vásárlóerő 2019-ben mintegy 3,5 százalékkal nőtt – az elmúlt évi értékhez képest lényeges mértékben – és elérte a 14.739 eurót. A vizsgálatba bevont országok rangsora mindazonáltal jelentős eltéréseket mutat az állampolgáraik által élelmiszerre, szolgáltatásokra, közműdíjakra, magánnyugdíjpénztári befizetésre, biztosításra, rekreációra, közlekedésre és fogyasztásra fordítható összeg tekintetében.
Az egy főre jutó 67.550 eurós vásárlóerejével Liechtenstein idén újra az élen végzett. Ez az összeg messze meghaladja a bármely más országban mértet, és egyben az európai átlag 4,5-szeresére rúg. Az egy főre jutó 42.067 euróval Svájc – a tavalyi évhez hasonlóan – idén is a második helyen áll. A tíz legtehetősebb közé tartozó többi országban is az egy főre jutó európai átlagot lényegesen meghaladó vásárlóerő látható. Egy főre jutó 35.096 eurós vásárlóerejével idén Luxemburg lépett elő a harmadik helyre, ezzel a dobogóról „csak” a negyedik helyre leszorítva Izlandot. A kilencedik helyről a tizedikre visszaeső Svédország pedig helyet cserélt Finnországgal.
A tanulmány tárgyát képező országok közül 16-an tudnak az átlagot meghaladó egy főre jutó vásárlóerőt felmutatni, 26-an viszont nem érik el az európai átlagot. A sereghajtó Ukrajna, melynek lakosai fejenként mindösszesen 1.830 euróból gazdálkodhatnak.
Magyarország: a vásárlóerő a főváros környékén a legmagasabb
„Magyarországon az egy főre jutó vásárlóerő 7.416 eurós értékkel idén lépte át először az európai átlag felét. A 2018. évi 6.654 euróhoz képest ez egy jelentős, közel 12 százalékos emelkedést jelent. Ezzel Magyarország – Lengyelország mögött – a 30. a vizsgált országok rangsorában” – állapította meg Kui János, a GfK geomarketing területvezetője.
A tavalyi évhez képest azonban változások láthatók úgy a 20 megye rangsorát, mint a top 10-et illetően. Komárom-Esztergom és Fejér, valamint Veszprém és Vas megye helyet cseréltek, míg Csongrád – Zalát a 10. helyről kiszorítva – idén először bekerült a 10 legtehetősebb megye közé.
Az első hely továbbra is a fővárosé, azaz Budapesté. Budapest lakosainak fejenként 9.230 euró, azaz az országos átlagnál közel 25 százalékkal nagyobb, ám az európai átlagnál még mindig 37 százalékkal kevesebb összeg áll rendelkezésére.
Kapcsolódó cikkeink
Így emelné a jövedelmek vásárlóerejét a kormány
A kamatmentes munkáshitel 2025 januárjától lesz igényelhető, megkezdődött a hitelkonstrukció…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >MBH Bank: akár évi 160 milliárd forinttal bővülhet az agrárium jövedelme a beruházási pályázatok révén
Évente akár 160 milliárd forinttal növekedhet az agrárium jövedelme 2026-2027-től…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >