GfK: tejdesszertet főleg a gyermekes családok vásárolnak
Töretlen a tejdesszertek népszerűsége, sőt folytatódott a kategória évek óta tartó növekedése mind vásárlói hatókör, mind volumen tekintetében: a magyar háztartások 74%-a vásárolt valamilyen tejdesszertet a 2017 szeptember és 2018 augusztus között eltelt 12 hónapban. Ugyanez a szám öt évvel korábban még csak 69% volt. A kategória három legfontosabb szegmense a pudingok, krémtúrók és tejberizsek. Utóbbi termékek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kategória forgalmából: míg a 2014 augusztusig tartó tizenkét hónapban 12%-os részesedéssel bírtak, a 2018 augusztussal záródó hasonló időszakban már a volumen 23%-át adták.
A tejdesszertek vásárlói hatóköre a kategória jellegéből adódóan – vagyis, hogy gyakran a gyermekek számára vásároljuk – magasabb a 3 vagy több főből álló háztartásokban.
Amellett, hogy a gyermekes családok egyértelműen nagyobb aránya vásárolja a termékkategóriát, különbség van a vásárlói hatókör nagyságában a gyermek életkora alapján is. Magasabb a vásárlók aránya a 13 évnél fiatalabb gyermekkel rendelkező háztartásokban: 2017 szeptembere és 2018 augusztusa között a kisgyermekes családok közel 95 százaléka vásárolt valamilyen tejdesszert terméket, míg a nagyobb gyerekes családoknak mindösszesen 79 százaléka. Figyelemre méltó vásárlószám-bővülést tapasztaltunk továbbá a (még) gyermektelen fiatal háztartások esetében is.
A tejdesszertekből egy vásárlás alkalmával megvásárolt mennyiség nem különbözik számottevően a különböző életszakaszban levő háztartások esetében, 2-3 darabot vásárolnak átlagosan a termékekből. A vásárlások gyakorisága az, ami jelentősen eltér: míg a kisgyermek nélküli háztartások átlagosan havi egy alkalommal vásárolnak tejdesszertet, addig a kisgyermekes háztartásoknál ez az átlag magasabb.
A márkás termékek népszerűbbek a kategórián belül, mint a saját márkás termékek; bár a nagyobb kereskedelmi láncok nevével fémjelzett tejdesszert termékek penetrációja fokozatosan emelkedik, 2018 augusztusára csupán 17 százalékos forgalomrészesedést ért el, ami jelentősen elmarad a kereskedelmi márkák teljes FMCG-részesedésétől. Az árak emelkedése nem azonos mértékben érintette a két csoportot, ám az árolló hasonlóan alakul, mint öt évvel korábban: a saját márkás termékek árelőnye jelentős a kategórián belül: mintegy 30 százalékkal olcsóbbak a kategória átlagárához viszonyítva.
Fontos még megemlíteni, hogy a sok más kategóriában is tapasztalható innovációs trendek itt is érvényesülnek, és, ugyan egyelőre nem jelentős az innovációk, alternatív termékek (úgymint a laktózmentes vagy sajtalapú tejdesszertek) részesedése, jelentőségük azonban évről évre nő: a laktózmentes tejdesszertek vásárlói hatóköre már 7 százalék az elmúlt tizenkét hónapot vizsgálva.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek,…
Tovább olvasom >Nem jött be a csipszadó, még több egészségtelen ételt esznek a magyarok
A Budapesti Corvinus Egyetem friss kutatása szerint nem vált be…
Tovább olvasom >GKI: Hogyan teljesítenek a hazai cégek a digitalizáció szempontjából EU-s vetélytársaikhoz képest?
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Érdemes a hazai szárnyasokat választani Márton-nap alkalmából
Idén sem hiányozhat a Márton napi asztalról a libapecsenye. A…
Tovább olvasom >Márton-nap előtt: drágulásra számíthatunk a liba és kacsa esetében?
November 11-én, Szent Márton napján a hagyomány szerint libát illik…
Tovább olvasom >Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >