GfK: tejdesszertet főleg a gyermekes családok vásárolnak
Töretlen a tejdesszertek népszerűsége, sőt folytatódott a kategória évek óta tartó növekedése mind vásárlói hatókör, mind volumen tekintetében: a magyar háztartások 74%-a vásárolt valamilyen tejdesszertet a 2017 szeptember és 2018 augusztus között eltelt 12 hónapban. Ugyanez a szám öt évvel korábban még csak 69% volt. A kategória három legfontosabb szegmense a pudingok, krémtúrók és tejberizsek. Utóbbi termékek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kategória forgalmából: míg a 2014 augusztusig tartó tizenkét hónapban 12%-os részesedéssel bírtak, a 2018 augusztussal záródó hasonló időszakban már a volumen 23%-át adták.
A tejdesszertek vásárlói hatóköre a kategória jellegéből adódóan – vagyis, hogy gyakran a gyermekek számára vásároljuk – magasabb a 3 vagy több főből álló háztartásokban.

Hollósi István
elemző
GfK
Amellett, hogy a gyermekes családok egyértelműen nagyobb aránya vásárolja a termékkategóriát, különbség van a vásárlói hatókör nagyságában a gyermek életkora alapján is. Magasabb a vásárlók aránya a 13 évnél fiatalabb gyermekkel rendelkező háztartásokban: 2017 szeptembere és 2018 augusztusa között a kisgyermekes családok közel 95 százaléka vásárolt valamilyen tejdesszert terméket, míg a nagyobb gyerekes családoknak mindösszesen 79 százaléka. Figyelemre méltó vásárlószám-bővülést tapasztaltunk továbbá a (még) gyermektelen fiatal háztartások esetében is.
A tejdesszertekből egy vásárlás alkalmával megvásárolt mennyiség nem különbözik számottevően a különböző életszakaszban levő háztartások esetében, 2-3 darabot vásárolnak átlagosan a termékekből. A vásárlások gyakorisága az, ami jelentősen eltér: míg a kisgyermek nélküli háztartások átlagosan havi egy alkalommal vásárolnak tejdesszertet, addig a kisgyermekes háztartásoknál ez az átlag magasabb.
A márkás termékek népszerűbbek a kategórián belül, mint a saját márkás termékek; bár a nagyobb kereskedelmi láncok nevével fémjelzett tejdesszert termékek penetrációja fokozatosan emelkedik, 2018 augusztusára csupán 17 százalékos forgalomrészesedést ért el, ami jelentősen elmarad a kereskedelmi márkák teljes FMCG-részesedésétől. Az árak emelkedése nem azonos mértékben érintette a két csoportot, ám az árolló hasonlóan alakul, mint öt évvel korábban: a saját márkás termékek árelőnye jelentős a kategórián belül: mintegy 30 százalékkal olcsóbbak a kategória átlagárához viszonyítva.
Fontos még megemlíteni, hogy a sok más kategóriában is tapasztalható innovációs trendek itt is érvényesülnek, és, ugyan egyelőre nem jelentős az innovációk, alternatív termékek (úgymint a laktózmentes vagy sajtalapú tejdesszertek) részesedése, jelentőségük azonban évről évre nő: a laktózmentes tejdesszertek vásárlói hatóköre már 7 százalék az elmúlt tizenkét hónapot vizsgálva.
Kapcsolódó cikkeink
Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >