GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Az előző havinál kissé borúlátóbban ítélik meg a gazdasági kilátásokat a német polgárok a GfK piackutató intézet csütörtökön közzétett, októberre vonatkozó fogyasztói hangulatindexe alapján.
A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató 10,8 pontra süllyedt az előző havi 10,9 pontról. Öt egymást követő hónap után először mértek csökkenést. Elemzők enyhe javulásra, 11,0 pontos értékre számítottak.
A szeptemberre vonatkozó 10,9 pont 2001 októbere óta a legmagasabb érték volt.
Bár a jövedelmi várakozások és a fogyasztási hajlandóság is enyhén visszaesett, a fogyasztók továbbra is arra számítanak, hogy a német gazdaság stabilan növekszik ősszel. A munkaerőpiaci helyzetről rendszeresen kedvező jelentések érkeznek, csökken a munkanélküliségi ráta, a foglalkoztatottak száma pedig emelkedik. A német gazdaság a második negyedévben szezonálisan és naptárhatással kiigazítva 2,1 százalékkal bővült éves összevetésben az első negyedévben mért 2,0 százalék után.
A kitűnő hazai helyzet dacára vannak nehézségek, a fogyasztókat aggasztják a nemzetközi kockázatok, köztük az észak-koreai atomprogram, a Nagy-Britannia uniós tagságának megszüntetéséről folyó tárgyalások és más válságok, így a szíriai és az iraki krízis, amelyek veszélyt jelenthetnek a német gazdaságra. Ráadásul továbbra sem világos, hogy az amerikai kormányzat kereskedelempolitikája milyen irányba fordul a jövőben. Ha a protekcionista vonal erősödik, az óhatatlanul kedvezőtlen hatást gyakorol az exportorientált német vállalatokra.
A Gfk három alindexet is használ a fogyasztói hangulat következő havi alakulásának értékeléséhez.
Ezek közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott megítélését számszerűsítő mutató 3,0 ponttal, 33,4 pontra emelkedett, és az egy évvel korábbi értéket pedig 26,6 ponttal haladja meg. A hosszú távú átlag nulla ponton áll.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének aktuális értéke 57,0 pontra csökkent az előző havi 58,1 pontról. Egy évvel ezelőtt 53,0 ponton állt az alindex értéke.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 52,7 pontra csökkent az előző havi 61,5 pontról, de így is magas szinten áll. Öt hónap óta először csökkent a mutató értéke, amely egy évvel ezelőtt 52,6 ponton állt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Már a német boltokban is lehet PayPal-lel fizetni
A PayPal a világon elsőként Németországban vezeti be az okostelefonnal…
Tovább olvasom >Rugalmasabb nyitvatartást sürgetnek a német kereskedelmi szervezetek
Rheinland-Pfalz tartomány ipari és kereskedelmi kamarái, valamint önkormányzati érdekképviseletei rugalmasabb…
Tovább olvasom >Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megduplázza saját márkás kínálatát a Co-op Wholesale
800 000 fontos befektetéssel bővíti a brit Co-op Wholesale saját…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >