GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Az előző havinál kissé borúlátóbban ítélik meg a gazdasági kilátásokat a német polgárok a GfK piackutató intézet csütörtökön közzétett, októberre vonatkozó fogyasztói hangulatindexe alapján.
A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató 10,8 pontra süllyedt az előző havi 10,9 pontról. Öt egymást követő hónap után először mértek csökkenést. Elemzők enyhe javulásra, 11,0 pontos értékre számítottak.
A szeptemberre vonatkozó 10,9 pont 2001 októbere óta a legmagasabb érték volt.
Bár a jövedelmi várakozások és a fogyasztási hajlandóság is enyhén visszaesett, a fogyasztók továbbra is arra számítanak, hogy a német gazdaság stabilan növekszik ősszel. A munkaerőpiaci helyzetről rendszeresen kedvező jelentések érkeznek, csökken a munkanélküliségi ráta, a foglalkoztatottak száma pedig emelkedik. A német gazdaság a második negyedévben szezonálisan és naptárhatással kiigazítva 2,1 százalékkal bővült éves összevetésben az első negyedévben mért 2,0 százalék után.
A kitűnő hazai helyzet dacára vannak nehézségek, a fogyasztókat aggasztják a nemzetközi kockázatok, köztük az észak-koreai atomprogram, a Nagy-Britannia uniós tagságának megszüntetéséről folyó tárgyalások és más válságok, így a szíriai és az iraki krízis, amelyek veszélyt jelenthetnek a német gazdaságra. Ráadásul továbbra sem világos, hogy az amerikai kormányzat kereskedelempolitikája milyen irányba fordul a jövőben. Ha a protekcionista vonal erősödik, az óhatatlanul kedvezőtlen hatást gyakorol az exportorientált német vállalatokra.
A Gfk három alindexet is használ a fogyasztói hangulat következő havi alakulásának értékeléséhez.
Ezek közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott megítélését számszerűsítő mutató 3,0 ponttal, 33,4 pontra emelkedett, és az egy évvel korábbi értéket pedig 26,6 ponttal haladja meg. A hosszú távú átlag nulla ponton áll.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének aktuális értéke 57,0 pontra csökkent az előző havi 58,1 pontról. Egy évvel ezelőtt 53,0 ponton állt az alindex értéke.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 52,7 pontra csökkent az előző havi 61,5 pontról, de így is magas szinten áll. Öt hónap óta először csökkent a mutató értéke, amely egy évvel ezelőtt 52,6 ponton állt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszerárak gyorsuló ütemben emelkedtek Németországban
Lassult a németországi infláció júniusban a szövetségi statisztikai hivatal, a…
Tovább olvasom >Két év után először nőtt az e-kereskedelem Németországban
Az iparági szövetség szerint a német online kiskereskedelemben két év…
Tovább olvasom >Európa legnagyobb autonóm szupermarketét nyitotta meg a Rewe
Hamburgban nyitotta meg a Rewe Európa legnagyobb autonóm szupermarketét, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >