GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Romlott a fogyasztók hangulata augusztusban a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésének tanúsága szerint, ami kétségeket kelt az iránt, hogy a háztartások fogyasztása elég erőteljes a koronavírus-járványból talpra álló gazdaság felpörgetéséhez.
Három egymást követő hónap emelkedése után jelentősen csökkent a Gfk fogyasztói hangulatindexe, miután a fogyasztók gazdasági várakozásai és vásárlási hajlandósága kis mértékben javult ugyan, de jövedelmi várakozásai meredeken estek vissza.
Az intézet előrejelzése szerint szeptemberben várhatóan 1,6 ponttal – az augusztusi mínusz 0,2 pontról mínusz 1,8 pontra – süllyed a hangulatindex. Elemzők mérsékelt javulásra, 1,2 pontos értékre számítottak. Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban és szeptemberben egyaránt 9,7 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
Bizonytalanságot szül és így rontja a hangulatot, hogy újra emelkedik a koronavírussal fertőzöttek száma, és a fogyasztók a járvánnyal kapcsolatos intézkedések további szigorításától tartanak. Az általános forgalmi adó csökkentése erősítheti a vásárlási hajlandóságot, de egyelőre nem tudott erősebb lökést adni a fogyasztásnak – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, a járványügyi helyzet alakulásától függ majd, hogy tartósnak vagy átmenetinek bizonyul-e a fogyasztók hangulatának romlása.
A bizonytalanságot jól mutatja, hogy a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő alindex három hónap után először csökkent, 5,8 ponttal, 12,8 pontra. Tavaly augusztusban még 50,1 ponton állt ez az érték. A növekvő bizonytalanságot az is jelzi, hogy a megtakarítási hajlandóságot tükröző mutató 5,5 ponttal emelkedett.
A jövedelmi várakozásokkal ellentétben a vásárlási hajlandóság enyhén javult. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 1,2 ponttal, 43,7 pontra nőtt augusztusban, mindössze 5,1 ponttal marad el az egy évvel ezelőtti 48,8 ponttól.
A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató is emelkedett augusztusban, 1,1 ponttal 11,7 pontra kapaszkodott fel. Szerény mértékben ugyan, de már a negyedik egymást követő hónapban emelkedett, és az augusztusinál erősebb értéket, 14,8 pontot, 2018 novemberében mértek.
A jelek szerint a németek továbbra is bíznak abban, hogy a masszív gazdaságösztönző programoknak köszönhetően a gazdaság képes lesz kilábalni a második világháború óta legsúlyosabb recesszióból. Mindazonáltal ez csak akkor lesz lehetséges, ha a fertőzés terjedését meg tudják állítani, és ehhez nem kell drasztikus intézkedéseket hozni, például egy újabb zárlatot elrendelni. A német gazdaság teljes körű és tartós fellendüléséhez az is létfontosságú, hogy az exportpiacok gyorsan talpra álljanak.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordbevételt hozhat a Valentin-nap a kiskereskedelemben
A Valentin-napi költések világszerte rekordot dönthetnek idén, mind az Egyesült…
Tovább olvasom >A német piacvezető drogéria, a dm technológiába és a vásárlási élménybe invesztál
A német drogériaóriás dm Közép-Európa szerte kezdi lekörözni az élelmiszer-kiskereskedőket.…
Tovább olvasom >Németországban is elindul a HelloFresh ételházhozszállítási szolgáltatása
A HelloFresh bevezette Németországban a Factor nevű készétel-házhozszállítási szolgáltatását, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >