GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Romlott a fogyasztók hangulata augusztusban a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésének tanúsága szerint, ami kétségeket kelt az iránt, hogy a háztartások fogyasztása elég erőteljes a koronavírus-járványból talpra álló gazdaság felpörgetéséhez.
Három egymást követő hónap emelkedése után jelentősen csökkent a Gfk fogyasztói hangulatindexe, miután a fogyasztók gazdasági várakozásai és vásárlási hajlandósága kis mértékben javult ugyan, de jövedelmi várakozásai meredeken estek vissza.
Az intézet előrejelzése szerint szeptemberben várhatóan 1,6 ponttal – az augusztusi mínusz 0,2 pontról mínusz 1,8 pontra – süllyed a hangulatindex. Elemzők mérsékelt javulásra, 1,2 pontos értékre számítottak. Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban és szeptemberben egyaránt 9,7 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
Bizonytalanságot szül és így rontja a hangulatot, hogy újra emelkedik a koronavírussal fertőzöttek száma, és a fogyasztók a járvánnyal kapcsolatos intézkedések további szigorításától tartanak. Az általános forgalmi adó csökkentése erősítheti a vásárlási hajlandóságot, de egyelőre nem tudott erősebb lökést adni a fogyasztásnak – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, a járványügyi helyzet alakulásától függ majd, hogy tartósnak vagy átmenetinek bizonyul-e a fogyasztók hangulatának romlása.
A bizonytalanságot jól mutatja, hogy a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő alindex három hónap után először csökkent, 5,8 ponttal, 12,8 pontra. Tavaly augusztusban még 50,1 ponton állt ez az érték. A növekvő bizonytalanságot az is jelzi, hogy a megtakarítási hajlandóságot tükröző mutató 5,5 ponttal emelkedett.
A jövedelmi várakozásokkal ellentétben a vásárlási hajlandóság enyhén javult. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 1,2 ponttal, 43,7 pontra nőtt augusztusban, mindössze 5,1 ponttal marad el az egy évvel ezelőtti 48,8 ponttól.
A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató is emelkedett augusztusban, 1,1 ponttal 11,7 pontra kapaszkodott fel. Szerény mértékben ugyan, de már a negyedik egymást követő hónapban emelkedett, és az augusztusinál erősebb értéket, 14,8 pontot, 2018 novemberében mértek.
A jelek szerint a németek továbbra is bíznak abban, hogy a masszív gazdaságösztönző programoknak köszönhetően a gazdaság képes lesz kilábalni a második világháború óta legsúlyosabb recesszióból. Mindazonáltal ez csak akkor lesz lehetséges, ha a fertőzés terjedését meg tudják állítani, és ehhez nem kell drasztikus intézkedéseket hozni, például egy újabb zárlatot elrendelni. A német gazdaság teljes körű és tartós fellendüléséhez az is létfontosságú, hogy az exportpiacok gyorsan talpra álljanak.
Kapcsolódó cikkeink
Már a német boltokban is lehet PayPal-lel fizetni
A PayPal a világon elsőként Németországban vezeti be az okostelefonnal…
Tovább olvasom >Rugalmasabb nyitvatartást sürgetnek a német kereskedelmi szervezetek
Rheinland-Pfalz tartomány ipari és kereskedelmi kamarái, valamint önkormányzati érdekképviseletei rugalmasabb…
Tovább olvasom >Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gluténmentesen is teljes értékűen
A gluténmentes termékek szegmense ma már a modern, egészségtudatos életmód szerves…
Tovább olvasom >Felpörgetve
Az energiaitalok piaca sikeres évet zárt 2024-ben, miközben egyre szélesebb…
Tovább olvasom >25 üzletet zár be az Alcampo Spanyolországban
Az Auchan spanyol leányvállalata, az Alcampo bejelentette, hogy átszervezési programja…
Tovább olvasom >