GfK: minden ötödik banki ügyfél használ online banki szolgáltatást

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 11. 12:04

Magyarországon már fejlettnek tekinthető az online bankhasználat – minden ötödik banki ügyfél használ online banki szolgáltatást -, a szomszédos országokkal összevetve azonban lemaradásban van – közölte csütörtökön a GfK Hungária piackutató.

A GfK Retail Banking Monitor (RBM) kutatása 1995 óta vizsgálja a banki és pénzügyi piacot, annak alakulását és trendjeit Magyarországon és a régió piacain. A számítógéppel támogatott személyes kérdőíves (CAPI) kutatás negyedévente, a hazai lakosságra reprezentatív, 1000 fős mintán készül.

A felmérés aktuális, teljes lakosságra vetített adatai alapján a magyarok 19 százaléka intézi banki ügyeit az interneten keresztül. Ez a régió országai között közepes eredménynek számít. A magyarok számára fontos referencia országok között ugyanakkor a netbankolók aránya érezhetően magasabb: Ausztriában 75, Csehországban 44, Szlovákiában 36, Szlovéniában 33, Lengyelországban pedig 26 százalék.

A 83 százalékos arányt elérő banki ügyfelek körében ez a szám valamivel magasabb: már minden ötödik banki ügyfél használja valamelyik online banki felületet ügyeinek intézésre, a 15-59 éves internetezők körében pedig közel 60 százalék, azaz a többség.

A netbank használata – ahogy általában az internetezés is – leginkább az érettségivel vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a 20-39 évesek és a megyeszékhelyen vagy a fővárosban élők körében magasabb. A kivételt a 15-19 éves korosztály jelenti, amelynek túlnyomó többsége nagyon aktív az interneten, de banki igényekkel és kapcsolattal még nem rendelkeznek. A netbank kevésbé népszerű az 50 évnél idősebbek, az érettségivel nem rendelkezők és a falusi, kisvárosi lakosság körében.

Az adatokból egyértelműen látszik, hogy ha egy ügyfél elkezdi használni a netbankot, egyre ritkábban keresi fel bankja valamely fiókját, ha lehet, inkább az interneten keresztül utal vagy ellenőrzi számlaegyenlegét.

A GfK szerint a jövő a játékos megoldások és kreatív hűségpont-gyűjtő promóciók alkalmazása felé mutat, de más, online pénzügyi megoldások, innovációk is jelen vannak a fejlettebb piacokon. Az amerikai piacon több olyan innovatív online szolgáltatás jelent meg az utóbbi években, amelyek a lakosság tagjait segítik a pénzügyek menedzselésében, hiteleik törlesztésében vagy a megtakarításban. Ezek az innovációk legtöbbször nem a bankoktól, hanem olyan független cégektől származnak, amelyek felismerték, hogy az ügyfelek többsége járatlan a pénzügyek területén, ezért segítségre szorul – ismerteti közleményében a cég. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink