GfK Hungária: Idén csökken, jövőre stagnál a fogyasztás
A GfK Hungária piackutató szerint idén csökken, jövőre pedig stagnál a fogyasztás Magyarországon.
A cég csütörtöki közleményében ismerteti: a tartós fogyasztási cikkek piaca körülbelül 5 százalékkal zsugorodhat, amit jövőre egy hasonló nagyságrendű bővülés ellensúlyozhat. A GfK hozzáfűzi: 2011. végén – jellemzően a karácsonyi akciók miatt előrehozott vásárlásoknak köszönhetően – a piac az utolsó negyedévben, de főleg decemberben tudott nőni. Ez 6 százalékos növekedést jelentett 2011-ben 2010-hez képest.
A GfK kifejti: a magyar háztartások fogyasztása 2007 óta folyamatosan csökken, tehát nemcsak a válság miatt fogták vissza az emberek a fogyasztást, a válság csak felerősítette a már amúgy is csökkenő tendenciát.
A piackutató a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataira hivatkozva emlékeztet arra, hogy 2000-ben a magyar háztartások összes jövedelmük 29 százalékát fordították élelmiszerre és lakásfenntartásra, háztartási energiára pedig 18 százalékát. Tíz évvel később az arányok jelentősen megváltoztak: az élelmiszerre költött összeg a teljes költés 23 százalékára csökkent, a lakás fenntartására, energiára elköltött részarány pedig már 25 százalékot tett ki. Jelentősen nőtt a hírközlés és szórakozás részesedése a lakossági fogyasztásban, anélkül, hogy ezekre többet kellett volna költeni, hiszen ezek a szolgáltatások relatíve olcsóbbá váltak.
A KSH adatai szerint ezzel szemben a lakásfenntartás és az energia nagyon megdrágult, így akkor is sokkal többet költenek erre a fogyasztók, ha nem fogyasztanak mennyiségileg többet – jegyzi meg a GfK, hozzátéve, hogy az energiaárak és a lakásfenntartási költségek emelkedése miatt úgy tűnik, hogy a lakosság főként két területen fogta vissza a fogyasztását: az élelmiszerek és az élvezeti cikkek fogyasztása terén, továbbá a ruházkodáson, bár kisebb mértékben.
A GfK az online értékesítés térhódítására is felhívja a figyelmet. Kifejti: az elektronikai termékek piacán jelenleg már az összértékesítés több mint 10 százaléka ezen a csatornán keresztül bonyolódik, bár az élelmiszereknél egyelőre elenyésző ez az értékesítési forma. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >