GfK: év végén is nőtt a magyar műszaki termékek piaca
2014 4. negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 9,5%-os növekedést ért el 2013 azonos időszakához viszonyítva. A teljes értékesítési összforgalom a záró negyedévben 178,5 milliárd forintot tett ki. A növekedés – a fotó és az irodaeszközök kivételével – mindegyik műszaki cikk szektorban észlelhető, mindazonáltal a telekommunikációs szektor továbbra is a legnagyobb forgalmat generáló szegmens.
Háztartási nagygépek: szárítógép a sláger
2014 negyedik negyedévében sem állt meg a háztartási nagygép piac szárnyalása, sőt a 30,4%-os növekedés – az előző év azonos időszakához képest – a legmagasabb az évben. Így összességében a teljes 2014-es év 22,2%-kal múlta felül az előző évet. Mindegyik árucsoportnál jelentős a bővülés, de mégis a legkiemelkedőbb eredményt a szárítógép kategória érte el, megduplázva az előző év azonos időszakának eladásait. Nem ilyen kiugró, de magas a mosógépek, hűtők és fagyasztók növekedése is. Mosógépekből továbbra is az elöltöltős, keskeny modellek a legnépszerűbbek, míg a hűtőknél a kétajtós alulfagyasztós, no-frost rendszerrel rendelkezők.
Telekommunikáció: okostelefon nélkül nem megy
A folyamatosan változó teljesítményű szektorok között a telekommunikáció mindig az élmezőny részét képezi, 2014 utolsó negyedévében ezen eszközök értékbeli forgalma 21 százalékkal múlta felül az előző év azonos időszakát. Bár a hagyományos telefonok még mindig jelentős eladási darab számmal rendelkeznek, az értékesítés súlya már jelentősen elmozdult az okostelefonok irányába, az utolsó negyedévben a teljes telefon piac értékének 94 százaléka volt ilyen eszköz.
Háztartási kisgépek: mérsékelt karácsonyi szezon
Hagyományosan a karácsonyi időszak jelenti a háztartási kisgépek piacán a csúcsidőszakot, ez idén is így volt. Azonban ellentétben 2014 korábbi hónapjaival, az idei karácsonyi időszak már nem hozott olyan magas növekedéseket. Ebben közrejátszik az is, hogy 2013 év vége nagyon erős volt forgalom szempontjából. A negyedik negyedév mindössze 4,9%-kal múlta felül 2013 azonos időszakát. Az árucsoportok megoszlása vegyes képet mutat, míg az elektromos fogkefék, a kávéfőzők és az olajsütők kétszámjegyű növekedést értek el, addig az étel előkészítés kategória, a vízforralók, a kenyérpirítók és a vasalók jelentősen csökkentek. A legnagyobb kategória, a porszívók csak egyszámjegyű bővülést tudhat maga mögött.
Információs technológia: megtorpanó növekedés a tableteknél
Az IT szektor az év negyedik negyedévében kismértékű 2,9 százalékos értékbeli növekedést mutatott a 2013-as év azonos időszakához képest. Jól teljesítettek az asztali számítógépek, viszont ezen termékek piaca a teljes IT forgalomhoz viszonyítva relatíve kicsi. Szintén jól szerepeltek a billentyűzetek és egerek is, amelyek kétszámjegyű értékbeli bővülést tudhattak magukénak az utolsó negyedévben. Népszerűségük magyarázata a különféle elektronikai eszközök térnyerése (tablet, PC, okostévé), amelyek használatát jelentősen meg tudja könnyíteni egy külső billentyűzet vagy egér. Az eddig húzóerőnek számító tabletek szerepe lecsökkent, a vizsgált időszakban alig nőtt ezek forgalma.
Szórakoztató elektronika: év végi stagnálás
2014 utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon stagnálással zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 0,8 %-kal nőtt. A lapos tv-k piaci volumene (mint a szektor legdominánsabb szegmense) 2014-ben messze maga mögé utasította a többi kategóriát. Mindamellett a 4K / UHD az a terület, amelyre a gyártók nagy hangsúlyt helyeztek 2014-ben és bár a piac még korai szakaszában jár, jelentős növekedés várható. Az audio szektorban a vezeték nélküli dokkolásra képes (főleg Bluetooth alapú) készülékek teljesítettek jól.
Irodatechnikai eszközök: gyengélkedő piac
Az irodatechnikai eszközök piaca az év utolsó negyedévében közepes mértékű visszaesést szenvedett el, a forgalom 12,5 százalékkal múlta alul az előző év azonos periódusának eladását. A csökkenés egyaránt érintette a hardverek (nyomtatók és multifunkcionális eszközök) és a kellékanyagok (festékpatronok és tonerek) értékesítését, de legnagyobb mértékben a lézer toner-ekre volt negatív hatással, amelyek kétszámjegyű értékbeli csökkenést könyvelhettek el. Az átlagárak tekintetében vegyes az összkép, míg a nyomtatók ára közepes mértékben csökkent, addig a többi termékcsoportnál visszafogott áremelkedés látszódik.
Fotó: erőteljesen visszaesett a fotópiac a negyedik negyedévben
A Fotó szektor 26 %-kal alacsonyabb értékesítési forgalmat jelzett 2014. negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Mind a digitális tükörreflexes készülékszegmens (D-SLR), mind a piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek leszállópályára kerültek. Egyedül a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) voltak képesek növekedést felmutatni, elsősorban a belépőszintű kit-ekkel, azonban ez utóbbi piac még nem túl nagy.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek,…
Tovább olvasom >Tarolt a Hisense az idei EISA-díjátadón
Az Expert Imaging and Sound Association (EISA) összesen öt kategóriában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >