GfK: érezhetően romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Az erősödő koronavírus-járvány hatására érezhetően romlott a fogyasztók hangulata októberben Németországban a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet csütörtökön ismertetett felmérésének tanúsága szerint.
A nyári hónapok erőteljes javulása után szeptemberben megtört az emelkedő dinamika és érzékelhető csökkenésre váltott a Gfk fogyasztói hangulatindexe. Az október első felében elvégzett felmérés szerint a fogyasztók gazdasági és jövedelmi várakozásainak romlása mellett a vásárlási hajlandóság is visszaesett.
Az intézet előrejelzése szerint az októberi mínusz 1,7 pontról mínusz 3,1 pontra süllyed a hangulatindex novemberben. Elemzők mérsékeltebb csökkenéssel, mínusz 2,8 ponttal számoltak novemberre. Egy évvel ezelőtt, tavaly októberben még 9,8 ponton, novemberben pedig 9,6 ponton állt a hangulatindex értéke.
A Gfk metodikája szerint a hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.
Az optimizmus elillant októberben az új koronavírussal fertőzöttek számának emelkedése miatt, a német fogyasztók a járvánnyal kapcsolatos intézkedések további szigorítására számítanak – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója. Hozzátette, a megkérdezettek háromnegyede „nagy vagy nagyon nagy veszélynek” tartja a járványt, és több mint felük aggódik saját személyes jövője miatt.
Októberben a gazdasági kilátások megítélése romlott a legnagyobb mértékben, és először csökkent öt egymást követő hónap emelkedése után. A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 17 ponttal, 7,1 pontra zuhant. A jó hír az, hogy még mindig a pozitív tartományban tartózkodik ez az érték, ráadásul jócskán meghaladja a tavaly októberi mínusz 13,8 pontot.
A fogyasztók nyilván megértették, hogy a gazdaság talpraállási folyamata a korábban remélt gyors ütemről lassulásra váltott a járvány erős terjedésének következtében. Ráadásul a legfontosabb kereskedelmi partnerek, Mint Franciaország, Spanyolország és Nagy-Britannia szintén ezzel a problémával küzdenek, így az exportra nem lehet számítani a következő hónapokban.
A derűlátás megfogyatkozása a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő alindexet is lerántotta, a szeptemberi 16,1 pontról 9,8 pontra, ami már nagyon messze áll az egy évvel korábbi 39,0 pontos értéktől. A növekvő fertőzési ráták visszavetik a vendéglátást és a turizmust, így az ezen ágazatokban dolgozóknak a korábban reméltnél tovább kell rövidített munkaidőben dolgozniuk. Sok vállalkozást fenyeget fizetésképtelenség, ami ha bekövetkezik, a munkanélküliség emelkedéséhez és a háztartások jövedelmének csökkenéséhez vezet.
A jövedelmi várakozásokkal ellentétben a vásárlási hajlandóság enyhén romlott. A vásárlási hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 1,4 ponttal, 37,0 pontra süllyedt októberben, de már 14,7 ponttal marad el az egy évvel ezelőtti 51,7 ponttól.
Németországban is mind többen fertőződnek meg az új koronavírussal, és csütörtökön először több mint tízezer új esetről adtak számot. Rolf Bürkl közölte, hogy a fogyasztói hangulat stabilizálódása a fertőzési ráták alakulásától függ majd a következő hónapokban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >