GfK: enyhén romlott a fogyasztói hangulat Németországban
Enyhén csökkent a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet márciusra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók gazdasági várakozásai kissé javultak, de vásárlási hajlandóságuk és jövedelmi várakozásaik mérsékelten romlottak.
A GfK csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex 9,8 pontra süllyed márciusban a februári 9,9 pontról. Elemzők is csökkenést, 9,8 pontot valószínűsítettek márciusra.
Egy évvel ezelőtt, tavaly februárban 10,6 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók derűlátása mérséklődött. Az új koronavírus okozta járvány terjedése minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy nőtt a bizonytalanság a fogyasztók körében – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.
Hangsúlyozta: a Kínában működő vállalatok termelésének leállítása vagy csökkenése hatással lehet a termelésre Németországban, helyenként akár teljes leálláshoz is vezethet. Ennek a munkaidő rövidítése vagy létszámleépítés lehet a következménye, ami nem használ a fogyasztói bizalomnak.
A Gfk megerősítette múlt havi előrejelzését, miszerint a háztartások fogyasztása reálértéken 1 százalékkal emelkedhet az idei évben.
Németországban tavaly a háztartások fogyasztása hajtotta a gazdasági növekedést, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönözték a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 4,9 ponttal, 1,2 pontra emelkedett februárban. Egy éve 1,4 ponton állt az alindex értéke.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 3,4 ponttal, 41,2 pontra csúszott le, de így is kedvező a szintje, mivel a mutató értéke jóval meghaladja a nulla körüli hosszú távú átlagot.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke enyhén, 1,9 ponttal 53,6 pontra csökkent februárban. Egy évvel ezelőtt 51,9 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke elégedettségre adhat okot.
A Gfk összegzése szerint a fogyasztók bizalmát eddig nem kezdte ki a gazdasági feltételek romlása, a kereskedelmi konfliktusok és a koronavírus-betegség. Ha azonban ezek a problémák súlyosabbá válnak, gyorsan pesszimistává válhatnak a fogyasztók, ezért a figyelmet ezekre a válságokra kell összpontosítani. Az Európai Központi Bank alacsony kamatai továbbra is erősítik a vásárlási kedvet és alacsony szinten tartják a megtakarítási hajlandóságot, továbbra sem vonzó lehetőség a takarékoskodás a vásárlással szemben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >