GFK: Az innovációk ötöde válik sikeres tömegtermékké a bevezetést követő egy évben
Az elmúlt három évben összesen 41 termék, illetve szolgáltatás nyerte el „Az Év Terméke díjat”. A díjazottak többsége a napi fogyasztási cikk kategóriák köréből került ki (élelmiszerek, üdítőitalok, testápolás illetve háztartási papíráru), a többiek között vannak szolgáltatók, tartós fogyasztási cikk márkák, illetve OTC termékek. A díjat a fogyasztók szavazzák meg azokról az innovatív termékekről, amelyek az elmúlt egy 1-1,5 évben jelentek meg a hazai piacokon.
A fogyasztók által leginnovatívabbnak ítélt termékek listájának élére élelmiszer és testápolási márkák kerültek, a top10-es listába egy szolgáltatás és egy ruházati márka jutott még be. A fogyasztók szempontjából az innováció jelentheti egy teljesen új márka megjelenését, de jelentheti egy már meglévő márka új termékének bevezetését is – mindkét irányra van példa már az éllovasok körében is.
A sikeres, nem tömegpiaci termékek általában prémium termékek vagy valamilyen szűkebb célcsoport számára jelentenek vonzerőt, ebbe a szegmensbe az újdonságok közel harmada tartozik. Az új termékek zöme azonban sem jelentős vásárlói bázist, sem jelentős ismételt vásárlást nem tud elérni, így a bukott termékek közé kerülnek. Végül, bár nagyon kis szegmens, de érdemes megemlíteni azokat az innovatív termékeket, amelyek rövid időn belül viszonylag jelentős vásárlói tábort szereznek, azonban a kipróbálást követően a vásárlók nem térnek vissza hozzájuk, valószínűsíthetően csalódnak a termékben.
A díjazott márkák kifejezetten jó teljesítményt nyújtottak a hazai FMCG piacon, döntő többségük sikeres tömegtermékké vagy sikeres egyedi-termékké tudott válni. A bukott termékek aránya lényegesen elmarad a piaci átlagtól, mindössze az újdonságok hetedének nem sikerült jó teljesítményt elérnie a hazai fogyasztók körében.
A GFK kutatás szerint a napi fogyasztási cikkek területén a fogyasztó számára két értékben mutatkozhat meg az innováció ereje: egyrészt a kényelemben, másrészt a megfelelő ár-érték arányban. Az igazán sikeres innovációk, még ha több termékelőnyt is biztosítanak, e két értéket is megfelelő mértékben tartalmazzák.
A piacon maradás harmadik faktora a kényelem és jó ár-érték arányhoz tartozó termékelőnyök gyors kommunikációja. Ennek a típusú kommunikációnak az egyik leghatékonyabb eszköze egyértelműen a termékminősítési programokban történő részvétel, melyben a díjakkal a gyártók és forgalmazók jelölhetik új és innovatív termékeiket.
A GFK kutatásokból egyértelműsíthető, hogy az innováció folyamatos fenntartása egyre fontosabb, hiszen az európai tapasztalatok alapján az FMCG forgalom 7 százaléka származik még csak az innovációkból.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >