GfK: átalakulóban a szerszámgéppiac
Visszaesett tavaly az elektromos szerszámgépek piaca, ami az elhúzódó gazdasági válságnak tudható be, emellett csökkent a barkácsáruházak súlya az egyik szereplő távozása után, és ez a trend várhatóan az idén is folytatódni fog – állapítja meg a GfK Hungária a kedden közölt felmérésében.
A piackutató intézet adatai szerint az elektromos szerszámgépek forgalma értékben 2,7 százalékkal, az eladott darabszámot tekintve 7,3 százalékkal csökkent 2012-ben.
Az építőipar teljesítményének mélypontra süllyedésével a kedvezőtlen makrokörnyezet hatására a tavalyi évben az egyik nagy barkács-áruházlánc és egy hipermarket áruházlánc is kivonult a magyar piacról, az üzletek egy részét pedig mindkét esetben átvette egy-egy konkurens cég. Míg a barkácsáruházaknak sok esetben okozott nehézséget a potenciális vásárlók üzletekbe csábítása, addig a hipermarketek piaci hányada 2012-ben nőni tudott – értékben 5 százalékkal – az előző évhez képest.
A vizsgált termékkategóriák közül a fúrógépek a legkeresettebbek a forgalom értékét alapul véve, a darabszámokat vizsgálva viszont az alacsonyabb árfekvésű sarokcsiszolókból többet adtak el tavaly. A piaci visszaesés legnagyobb vesztese a fúrókalapács termékkategória volt.
A legtöbb árucsoport esetében megfigyelhető az akkumulátoros termékek növekvő aránya a vezetékes szerszámokhoz képest. E csoporton belül egyre népszerűbbek a – jellemzően drágább – lítium-ion technológiát alkalmazó termékek, míg a nikkel akkumulátoros termékek piaca folyamatosan csökken.
Az elektromos szerszámgépek átlagára 5 százalékkal nőtt tavaly, aminek oka részben az infláció, részben pedig az, hogy a barkácsáruházak évfordulós akciósorozatait kihasználva a hagyományosan erős márkák sikerrel növelték piaci részesedésüket. A legnépszerűbb termékek átlagára a nagyobb kategóriákban ugyanakkor az akciók miatt csökkent – jellemzően 5-10 százalékkal.
Jól teljesítettek a sajátmárkás termékek is, melyek forgalma 3 százalékkal bővült, az időszak nagy vesztesei pedig a kisebb márkák voltak 2012-ben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >