Magazin: Gépek forradalma
A vendéglátás legtipikusabb terméke a mindennapi kávé, amelynek minőségi alapanyaga a vendég elé kerülő tökéletes ital szükséges, de nem elégséges feltétele. Szeretjük a jó kávét, de kávéfogyasztási szokásaink lassan változnak.
A mai kávéfogyasztó egyre tudatosabb, egyediségre, különlegességre vágyik. A vendégnek ma már nem elég, hogy van kávé – érdeklődik, milyen kávé az, hogyan készítik, és hogyan szolgálják fel.
Irányok és koncepciók
– A jó kávéhoz négy dolog kell: minőségi kávétermék, jó kávégép, jó minőségű víz és nem kevés szaktudás annak a részéről, aki a kávét készíti – állítja Lőrincz László, a Pannon Kávé Kft. ügyvezető igazgatója. – Ennek jegyében a közeljövőben kibővítjük cégünk kínálatát a fordított ozmózis elvén működő, magas technikai színvonalat képviselő vízminőség-javító berendezésekkel. Az általunk forgalmazott Homewater termékek alkalmazásával partnereink mind jobb minőségű kávét tudnak kínálni vendégeiknek.
Kajor Roland, a Jura kávégépeket forgalmazó Kávé Profi
Kft. üzletkötője szerint az automata gépek terén a közelmúlt legnagyobb innovációja a tejhabosító fej kifejlesztése volt, amelynek segítségével egy gombnyomással lehet cappuccinót, latte machiattót készíteni anélkül, hogy a poharat el kellene mozdítani. Ezzel sok időt meg lehet spórolni, hiszen miközben készül a termék, más rendelést is elő lehet készíteni, vagy kivinni a vendégnek.
– Mi nem újdonságokkal kívánjuk megtartani régi, illetve megszerezni új partnereinket – szögezi le Komáromi Miklós, a Mocca Negra Zrt. vezérigazgatója –, sokkal inkább a rugalmasságra, a megbízhatóságra és a minőségre helyezzük a hangsúlyt. Ezzel együtt jelenleg is több termékfejlesztésen dolgoznak cégünk szakemberei. Szortimentünkben megjelennek különféle újdonságok is, például a Bravos barnacukor.
– Termékbevezetés tekintetében igen sűrű időszak áll mögöttünk – újságolja Csvórics Gabriella, a Nespresso marketingmenedzsere. – A Nespresso évente többször is limitált kiadású kávéőrleményekkel lép piacra, amelyek csupán néhány hétig megvásárolhatóak, ám színesítik a kávéfogyasztást – három ilyen is megjelent az elmúlt év során. Ősszel első alkalommal kerül a fogyasztók elé olyan limitált őrleményünk, amely 100 százalékban a Nespresso AAA Fenntarható Minőség™ Programból származik. Tavasszal jelent meg legújabb kávégépünk, a Pixie, egy ötletes, kompakt gép, amely színes megjelenésével a fiatalokat célozza meg. Ősszel Lattissima gépcsaládunk újul meg Lattissima+ néven. A Nespresso újdonsága az is, hogy a házhoz szállítás mellett már működik az úgynevezett átvételi pontokra történő szállítás, azaz a Nespresso Club tagjai országszerte több mint 220 átvételi pont közül választhatnak szállítási címként.
Az átadott tudás
– Minden olyan üzletben szükség van alapszintű tudásra, ahol kávét vagy kávéitalt készítenek. Egy átlagos üzletben is jogos elvárása a vendégnek, hogy tökéletes minőségű italt kapjon – ez Komáromi Miklós meggyőződése. – Mi ebben húszéves piaci tapasztalatunk átadásával próbálunk segíteni a vendéglátás szereplőinek. Lehetőséget kínálunk mind a vendéglátóegység területén, mind a cég központjában gyakorlati képzésre is. Az érdeklődő vendéglátósok, baristák üzemlátogatás során megismerhetik az általuk felszolgált ital alapanyagául szolgáló kávé készítésének körülményeit. Úgy gondolom, a kávékülönlegességek forgalmazása önmagában forgalomnövelő tényező egy kávézó számára, mivel a hozzáadott érték ezeknél magasabb. A fogyasztók elvárása, hogy napszaknak megfelelően egyre szélesebb választékban készüljenek kávé alapú italok. Így a kávékülönlegességeket ma már tekinthetjük a vendégek megtartása feltételének, de hozzájárulhatnak új vendégek megjelenéséhez is.
Lőrincz László is megerősíti: egy igazi kávézóban mindenképpen elengedhetetlen, hogy képzett baristák készítsék el a kávét és a kávés italokat.
– Mi is igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni a kávékülönlegességekre – emeli ki. – Kínálatunkban megtalálható a különböző ízesítésű kávéízesítő szirupoktól a kávés itallapig minden, ami a kínáláshoz, értékesítéshez és az elkészítéshez szükséges lehet. Mindezek mellett úgy gondoljuk, hogy a népegészségügyi termékadó bevezetése miatt is emelkedhet némiképp a kávét fogyasztók száma, hiszen a kávé egy természetes élénkítő hatású termék, amelyet ennek köszönhetően nem érint az adóemelés.
Profi gépet, de milyet?
Érdekes, de bizonyára nem feloldhatatlan ellentmondás: az autentikus vendéglátóhelyi kávéfogyasztáshoz hozzátartozik ugyan a barista személye, ám az egyre tökéletesebb kávéfőzők maguk is egyre tökéletesebb kávékat készítenek.
– Egy kávégép lehet intelligens, de ez nem azt jelenti, hogy helyettesíti is a baristát – fogalmaz Kajor Roland. – Vannak helyek, ahová nem illik egy automata kávégép, és vannak helyek, ahová nem kell barista. A klasszikus éttermekben és kávézókban mindig karos gépet helyeznek ki, ennek tradíciója van, és ezeken a helyeken rendszerint úgyis van, aki használni tudja azt – talán pont ilyen célra találták ki a manuális gőzkarral ellátott automata gépeket. Gyorsétterembe, bisztróba, cukrászdába vagy pékségbe, ahol „coffee to go”-ra is szükség van a kínálatban, mindenféleképpen automata kávéfőzőt ajánlanék; nemcsak a készítés folyamata gyorsabb, de nyomon követhető a felhasználás is.
– A kávégépek tervezésekor mindig fontos szempont a design, és hogy tökéletes eszpresszót lehessen velük készíteni – elemez Csvórics Gabriella. – Azonban az elmúlt időszak rámutatott arra is, hogy a könnyű kezelhetőség és a környezettudatosság az, ami a tervezőket új gépek megalkotására sarkallja, s ez az az irány, amerre a Nespresso tervezői is haladnak.
Komáromi Miklós kiemeli: a kávét forgalmazó cégek általában gépet is kínálnak-ajánlanak termékeik értékesítésekor, de ma már nem kötelező ez az árukapcsolás. Mindemellett a Mocca Negra Zrt. szolgáltatási csomagjának részét képezik a különböző professzionális kávéfőző berendezések – számos ismert márka gépeit kínálják partnereiknek. És ami talán ennél is fontosabb, hangsúlyozza a szakember, hogy a gépek megbízható működését ingyenes szervizzel, alkatrésszel és szakszerű javítással, valamint cseregéppel erősítik, így a vendéglátóhelyeknek nincs kieső forgalmuk. A modern berendezéseken precízen beállíthatóak a kávéfőzés legfontosabb paraméterei (mennyiség, hőmérséklet, készítési idő, erősség, krémesség), és ellenőrizhető az elkészült italok mennyisége, így a karbantartási periódusok is időzíthetőek.
Új kávézó-boom?
Az évezred eleji nagy kávézó-konjunktúra érezhető csökkenés után újra éledni látszik. Itthon mind több az európaias, klasszikus, független kis üzlet, de gyorsan fejlődnek az amerikai stílust képviselő láncok is.
Lőrincz László szerint a modern láncokhoz tartozó kávéházak egy komplex, tökéletesen kidolgozott üzletkialakítást, kínálatot és üzletmenetet – úgynevezett know-how-t – kapnak, aminek megvannak a maga előnyei és hátrányai egyaránt. Egy újonnan nyílt üzlet esetében az első időszakban egy lánc tagjaként könnyebb eredményesen üzemelni. A modern kávézók és a szakmailag mindenben profi módon kidolgozott, hagyományos kávézók más és más élményt kínálnak vendégeiknek.
A hagyományos kávézók jelentős szerepet játszottak és játszanak a társadalmi és kulturális élet terén, és minden piaci szereplő talál magának olyan fogyasztói réteget, amelyet kiszolgálhat – véli Komáromi Miklós. – A kávézóláncokban a gyorsaság és a kényelem játszik szerepet, nem kell a pincért kétszer várni, mint egy hagyományos kávézóban, de nem is kapunk kétszer mosolyt vagy pozitív gondolatot. Mind a két fogyasztási mód szimpatikus lehet, ha a minőséget közvetíti a fogyasztónak. Döntsön a vendég!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >