Gazdaságosabb gyártói, minőségibb saját márkás papíráruk
Egy jelentős szereplő kiesése ellenére stabil a hazai papíráru mennyiségi eladása, sőt a legnagyobb szegmenset jelentő toalettpapír növekedést mutat. A saját márka aránya magas. Az egyre nagyobb kiszerelések, a minőségi és gyermektermékek, valamint a promóciók mozgatják előre ezt a kategóriát.Volumenben 1 százalékot, értékben viszont 9 százalékot nőtt a teljes háztartási papíráru piaca 2009-ben, amit a toalettpapír generált. A másik három, kisebb szegmens – papír zsebkendő, konyhai törlő, szalvéta – inkább stagnált. A folyamat hátterében egyrészt a tavaly év eleji, árfolyamváltozások miatt bekövetkezett általános áremelkedés áll, másrészt megfigyelhető a kategória körülbelül 45 százalékát képviselő saját márkás termékeken belüli eltolódás a magasabb minőségű cikkek felé.
Csak a konyhai törlőknél nem nő a rétegszám
– Magyarországon az általános egy főre eső évi fogyasztás közel 8 kilogramm, ami az európai középmezőny alját jelenti. Az USA-ban ez 13 kiló fölött van, így a hazai piac további potenciális lehetőségeket tartogat – mondja Nagy Réka, az SCA Hygiene Products Kft. regionális termékmenedzsere.
A kereslet folyamatosan a magasabb minőségű, három- és négyrétegű termékek felé mozdul el, az olcsóbb, egy- és kétrétegű papírok forgalma pedig csökken. A vásárlások eltolódnak a nagyobb, olcsóbb kiszerelések felé.
– Megfigyelhető a lapszámok csökkenése a tekercseken. Ugyanakkor kivételt jelent a konyhai törlőkendő, ahol a 4 tekercses kiszerelés nem olyan népszerű a vásárlók körében, mint az 1, illetve 2 tekercses termékek, ezért a gyártók mega, giga és XXL-es, óriás tekercseket kínálnak – mondja Vagyon Attila, a Metsa Tissue Hungary Kft. kereskedelmi menedzsere.
Ugyanakkor egyre tudatosabbak a vásárlók, és rendkívül ár- és akcióérzékenyek. A márkahűség ezáltal kevésbé jellemző erre a kategóriára, nem véletlen, hogy a saját márkás termékek aránya olyan magas. Egyre inkább az a vezető szempont, hogy viszonylag olcsón, jellemzően akcióban, szép és jó minőségű terméket tudjon a fogyasztó vásárolni – hangsúlyozza Kreiter József, a Vajda Papír Kft. értékesítési vezetője.
Pédl Renátának, a FOREST-PAPÍR Kft. marketingmenedzserének elmondása szerint a cég tekercsestermék-portfóliójának megújítása egybeesett a piac átrendeződésével. Így a kereskedők számára új, magas színvonalú és azonnali megoldást tudtak kínálni a megüresedett polchelyek feltöltésére. Fontosnak tartja még megemlíteni, hogy a vállalat 12 cég együttműködésével néhány évvel ezelőtt megalapította a Magyar Termék Kht.-t (jogutódja 2009-től a Magyar Termék Nonprofit Kft.), amely azzal a céllal jött létre, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítsen visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. Ma már a magyar fogyasztók felismerték, hogy a gazdaság felélénkülésének záloga a még megmaradt hazai termelővállalatok megerősödése, ami munkát és keresetet generál, ez pedig később vásárlóerőként jelenhet meg az üzletekben. A válság hatása, valamint a munkahelyek nagyszámú csökkenése érzékenyebbé tette a fogyasztókat ennek a gondolatnak a fontosságára.
Guriga-számtan
A 2010-es évre a Vajda Papír Kft. szakembere a vázolt trendek folytatását várja, vagyis piaci stabilizációt, még fokozottabb akciós tevékenységet, a nagy és még nagyobb kiszerelések növekedését és a még tudatosabb, szervezetten is jelentkező vásárlói magatartás megjelenését. Ez utóbbiban segít a Zewa „Hosszantartó gyengédség” kampánya, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes megnézni a toalettpapír vásárlása folyamán, hogy a megvenni kívánt termék hány lapos, milyen hosszú, milyen nagy a belső hengerének átmérője, és nemcsak azt, hogy egy tekercs mennyibe kerül. Nagy különbségek, eltérések lehetnek egyes termékek között.
És lehet, hogy ami első látásra olcsónak tűnik, az nem is annyira gazdaságos választás. Jellemző még, hogy hazánkban szeretik az illatos és mintás termékeket, azok eladása növekszik. Az erős márkák szerepe is kiemelkedő, hiszen ők már korábban elnyerték a vásárlók bizalmát, általában jobban bírják a kiélezett versenyt, és folyamatosan jelennek meg újdonságokkal is.
Gyerekeknek figuráznak
Vagyon Attila úgy látja, hogy a növekedés generátora lehet még a hozzáadott értékek – illatanyagok, balzsamok – használata, a fehérebb, tiszta cellulózból készülő, magas minőségű termékek terjedése, és a fiatal korosztály világa felé fordulás is. Ezért tervezi a Metsa Tissue a gyerekeknek szóló, Lambi bárányfigurás mintával nyomott tekercsek és hasonló fóliájú termékek bevezetését. A Vajda Papírnál is folyamatban van a fiatalokat célzó vidám, Tom&Jerrys, Scooby Doos, Mickey Egeres, Hannah Montanás stb. kéztörlők, papír zsebkendők és toalettpapírok fejlesztése.
A Zewa a dobozos papír zsebkendő szegmensében már korábban megjelent az egyedi ZOO Boksszal, amely 3D-ben kihajtható állatfigurákkal hívja fel magára a figyelmet. A Zewa Kids márka jól tudja, hogy a családokban a gyermek mindig fókuszban van, ezért játékosan, kedves mintázatú termékekkel könnyíti meg a higiéniai nevelést. A Zewa Kids portfólió – 3 rétegű toalettpapír, 4 rétegű zsebkendő és a nedves toalettpapír gyermekváltozata – puhaságával és megbízható minőségével gondoskodik a legkisebbekről is. Ez utóbbi a szobatisztaság megkezdésekor hasznos segítség lehet a szülőknek.
Idén a FOREST újabb tagokkal bővíti népszerű Kiskokas termékcsaládját, amelyekkel a gyermekeknek szeretne még több vidám percet szerezni.
Bevezetések promóciókkal
A konyhai törlő szegmensében a Zewa új terméke az XXL Design, amely nemcsak esztétikus megjelenésével, de tekercsenként 130 lapjával is jó választás a tudatos vásárlónak. A márkának és a bevezetéseknek is jelentős marketingtámogatást biztosít a cég. Hagyományos tv-kampányok, print, illetve online kampányok (bannerek, szponzoráció, saját weboldal) mellett eseményeken is részt vesznek, így például a Konyha kiállításon, vagy a Gyerekszigeten is. Boltokban és közterületen mintaszórással biztosítják a termékek kipróbálásának lehetőségét a fogyasztók számára. A kommunikációs újdonságokat – például mobil és online kupon, elektronikus DM-levelek – is sikerrel alkalmazzák. A klasszikus instore eszközök (polcmegállító, 3D-s tábla), hoszteszaktivitások, displayek a vásárlás helyén szólítják meg a fogyasztókat. Szívesen részt vesznek keresztpromóciókban, jó példa erre a május közepétől futó, grillezéshez kapcsolódó együttműködés a Kométával.
A FOREST legújabb fejlesztése a Selfness Ecoring termékcsalád, amely 4, 8, 16 és 24 tekercses toalettpapírt, 100 darabos papír zsebkendőt, valamint 250 darabos szalvétát foglal magában. A termékek csomagolásában információs lap, illetve a FOREST-nyereményjátékhoz szükséges regisztrációs kód található.
A Vajda Papír a Sindy termékcsaládon belül az Aloe Verás választékot kiegészítette a toalettpapírok mellett a 100-as és a 10-es papír zsebkendőkkel. A nyár folyamán egy új gyártó gépsort üzemelnek be, amely eredményeként további újdonságok várhatóak az év második felében is. Termékeiket elsősorban helyi, áruházi akciókkal, szakmai magazinokban megjelenő hirdetésekkel támogatják. Egész évben folyamatosan szerveznek egyedi, áruházra szabott promóciókat.
A Metsa Tissue tervezi a hozzáadott értékű balzsamos, 4 rétegű Lambi toalettpapírok megjelentetését. A törlőpapíroknál a Tento Giant 1, illetve 2 tekercses XL-es termékek bevezetését, belső magos változatban is, és nem csak konyhai használatra. Marketingeszköztárukban kiemelt helyen szerepel a bolti megjelenés, wobblerek, plakátok, matricák alkalmazása, de eredményesen használják az országos médiát is, így a szak- és réteglapok felületein folyamatosan hirdetésekkel jelennek meg Tento és Lambi márkájukkal. Hoszteszakciók lebonyolítását is tervezik, illetve egy speciális gyermeksziget kialakítását a nagyobb hipermarketekben. Kihasználják az internet adta lehetőségeket, kódvisszaküldős, pontgyűjtős, loyality programok szervezésével. Gyerekeknek az interneten kifesthető, kreativitást igénylő, a művészi hajlamok kifejezését segítő virtuális Lambi Kids teret alakítottak ki, az elkészült alkotásokat nyilvánossá teszik, megversenyeztetik, díjazzák.
Ha itt a nyár
Május közepétől indul és június végéig tart a Zewa grillpromóció, amelynek keretében 2, bármilyen Zewa konyhai törlő megvásárlása esetén már lehet játszani és grillezéshez kapcsolódó ajándékokat nyerni.
A Metsa Tissue speciális kiszerelésekkel készül a nyárra. Az egyikben átlátszó strandtáskába csomagolnak 2 fajta Tento toalettpapírt, a másikban egy Eko táskát adnak a virtuális csomaghoz, amely 2 Tento toalettpapírt és 1 Tento kéztörlőt tartalmaz.
A FOREST és a Hortobágyi Madárkórház közös szervezésében folyik 2010. március 15. és szeptember 15. között azaz internetes nyereményjáték, amely el-
sősorban az iskoláskorú gyermekeket és családjaikat mozgósítja, de a természetszeretők figyelmét is magára vonja. A nyeremények között letölthető madárhang, könyv, CD és állatok megfigyelésére alkalmas binokulár szerepel, valamint a fődíj, tíz iskola számára kirándulás a hortobágyi Madárkórházba.
A FOREST által szervezett másik nagyszabású, magyar termékeket népszerűsítő nyereményjáték a 2010. május 3. és december 31. között futó „Veszed-Viszed-Nyered” kampány. Ennek fődíja egy személygépkocsi, de gazdára talál naponta 10 000 Ft értékű Magyar Termékeket tartalmazó ajándékcsomag és hetente egy Samsung LCD-televízió is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >