Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle futár: elég regisztrálni egy applikációban, és már jöhetnek is a megrendelések. A Foodora vagy a Wolt jó példái ennek az új, platformalapú munkavégzésnek. Ugyanez érvényes a személy- vagy csomagszállításra is, ha valaki autóval, furgonnal dolgozna – gondoljunk csak az Uberre vagy kisebb csomagküldő szolgáltatásokra. A nagyobb méretű járművek, például a kisbuszok és teherautók esetében viszont ez a digitális áttörés eddig elmaradt. Ennek a piaci űrnek a betöltésére törekszik az Eurowag, amely egy integrált fuvarozói platform kiépítésén dolgozik – mutat rá a G7.
Kamionra épülő platform?
A nemzetközi közúti áruszállításban részt vevő vállalkozóknak ma még rengeteg adminisztratív és logisztikai feladatot kell külön-külön kezelniük: üzemanyagbeszerzés, útdíjfizetés, áfa-visszatérítés, tachográf-kezelés, telematikai adatok gyűjtése, útvonaltervezés – mindezek összehangolása bonyolult és költséges. A nagy fuvarozó cégek házon belül oldják meg ezeket, de a kisebb, jellemzően párjárműves mikrovállalkozásoknak külön szolgáltatóktól kell ezeket a funkciókat beszerezniük, ami sok időt és pénzt emészt fel.
Hetes átlag, nulla profit
„A kelet-európai fuvarozócégek átlagosan hét járművel rendelkeznek, ami jól mutatja, mennyire sokszínű és kkv-dominanciájú ez a piac” – mondja Kálmán László, az Eurowag magyarországi országmenedzsere. A profitráták ugyanakkor már a pandémia előtt is csak 3–5 százalék között mozogtak, mára azonban nullára estek vissza. A cégek többsége tartalékokat éget, fejlesztésre pedig alig jut pénz.
Pedig épp a digitalizáció oldhatná meg a legégetőbb problémákat: egyetlen fuvarfeladat akár 30 vagy több adminisztratív lépést is igényel. Az Eurowag célja, hogy ezek nagy részét egyetlen applikációba integrálja, ahol a vállalkozó azonnali hitelbírálat után kaphat üzemanyagkártyát, útdíjkezelő és telematikai eszközt, tervezheti az útvonalát, láthatja a forgalmat és a lehetséges megrendeléseket.
Az egymilliós álom
A cég jelenleg 300 ezer járművet szolgál ki különféle megoldásaival, 2030-ra viszont egymillió járműre szeretné bővíteni a platformot. Ez már elegendő méret lenne ahhoz, hogy egy teljes értékű európai fuvarbörzét építsenek rá, amely valós időben tudja párosítani a megbízásokat a legközelebbi szabad fuvarossal – ahogyan az Uber teszi az utasokkal.
A vízió egy olyan rendszer, ahol egyetlen járművel rendelkező vállalkozó is beléphet a piacra egy mobilapplikációval, és egyetlen felületen kezelheti a teljes működését – a dokumentumoktól az útvonaltervezésen át a megrendelésekig. Az Eurowag fejlesztés alatt álló platformja desktop- és mobilverziót is kínál majd, és a jövőben a járműgyártókkal együttműködésben a teherautók vezetőfülkéjébe is beépíthető lesz.
A teherautós Uber tehát nem csupán álom – már fejlesztés alatt van. És ha a rendszer működni fog, az alapjaiban alakíthatja át Európa közúti fuvarpiacát.
Kapcsolódó cikkeink
A szobai ventilátor, a parfüm és a terhességi teszt is jól fogy a Wolton, a rendelések negyede már nem melegételekre érkezik
Egyre tudatosabbak a magyar vásárlók, ha online vásárlásról van szó:…
Tovább olvasom >A kisvállalkozások 83%-a számára létfontosságúak a házhozszállító platformok
A Wolt nemzetközi kutatása szerint a kereskedők 83%-a nélkülözhetetlennek tartja…
Tovább olvasom >Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszahívja az irodába dolgozóit a Starbucks
Szigorítja a Starbucks a hibrid munkavégzés szabályait: októbertől a vállalat…
Tovább olvasom >Fojtott tempóban: a cégvilág még zsugorodik, de lassul a visszaesés
A hazai cégek száma továbbra is csökken, de a visszaesés…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >