Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle futár: elég regisztrálni egy applikációban, és már jöhetnek is a megrendelések. A Foodora vagy a Wolt jó példái ennek az új, platformalapú munkavégzésnek. Ugyanez érvényes a személy- vagy csomagszállításra is, ha valaki autóval, furgonnal dolgozna – gondoljunk csak az Uberre vagy kisebb csomagküldő szolgáltatásokra. A nagyobb méretű járművek, például a kisbuszok és teherautók esetében viszont ez a digitális áttörés eddig elmaradt. Ennek a piaci űrnek a betöltésére törekszik az Eurowag, amely egy integrált fuvarozói platform kiépítésén dolgozik – mutat rá a G7.
Kamionra épülő platform?
A nemzetközi közúti áruszállításban részt vevő vállalkozóknak ma még rengeteg adminisztratív és logisztikai feladatot kell külön-külön kezelniük: üzemanyagbeszerzés, útdíjfizetés, áfa-visszatérítés, tachográf-kezelés, telematikai adatok gyűjtése, útvonaltervezés – mindezek összehangolása bonyolult és költséges. A nagy fuvarozó cégek házon belül oldják meg ezeket, de a kisebb, jellemzően párjárműves mikrovállalkozásoknak külön szolgáltatóktól kell ezeket a funkciókat beszerezniük, ami sok időt és pénzt emészt fel.
Hetes átlag, nulla profit
„A kelet-európai fuvarozócégek átlagosan hét járművel rendelkeznek, ami jól mutatja, mennyire sokszínű és kkv-dominanciájú ez a piac” – mondja Kálmán László, az Eurowag magyarországi országmenedzsere. A profitráták ugyanakkor már a pandémia előtt is csak 3–5 százalék között mozogtak, mára azonban nullára estek vissza. A cégek többsége tartalékokat éget, fejlesztésre pedig alig jut pénz.
Pedig épp a digitalizáció oldhatná meg a legégetőbb problémákat: egyetlen fuvarfeladat akár 30 vagy több adminisztratív lépést is igényel. Az Eurowag célja, hogy ezek nagy részét egyetlen applikációba integrálja, ahol a vállalkozó azonnali hitelbírálat után kaphat üzemanyagkártyát, útdíjkezelő és telematikai eszközt, tervezheti az útvonalát, láthatja a forgalmat és a lehetséges megrendeléseket.
Az egymilliós álom
A cég jelenleg 300 ezer járművet szolgál ki különféle megoldásaival, 2030-ra viszont egymillió járműre szeretné bővíteni a platformot. Ez már elegendő méret lenne ahhoz, hogy egy teljes értékű európai fuvarbörzét építsenek rá, amely valós időben tudja párosítani a megbízásokat a legközelebbi szabad fuvarossal – ahogyan az Uber teszi az utasokkal.
A vízió egy olyan rendszer, ahol egyetlen járművel rendelkező vállalkozó is beléphet a piacra egy mobilapplikációval, és egyetlen felületen kezelheti a teljes működését – a dokumentumoktól az útvonaltervezésen át a megrendelésekig. Az Eurowag fejlesztés alatt álló platformja desktop- és mobilverziót is kínál majd, és a jövőben a járműgyártókkal együttműködésben a teherautók vezetőfülkéjébe is beépíthető lesz.
A teherautós Uber tehát nem csupán álom – már fejlesztés alatt van. És ha a rendszer működni fog, az alapjaiban alakíthatja át Európa közúti fuvarpiacát.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Owen Wilson a Wolt nemzetközi kampányának új arca
Owen Wilsonnal indította első márkanagyköveti kampányát a Wolt. Az egyéves…
Tovább olvasom >HUNGRAIL: a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási programot a következő években is fenn kell tartani
A VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási programot idén is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Marad 2026-ra is a kiskereskedelmi különadó
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság követeli az árréscsökkentés eltörlését
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az élelmiszerekre,…
Tovább olvasom >Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >