Funkcióval telített frissítők
A funkcionális italok piaca az elmúlt években robbanásszerű növekedést mutatott. Az egészségtudatosság térnyerése, a speciális jólléti célok iránti érdeklődés és az innovációkra való fogékonyság egyaránt szerepet játszott abban, hogy ezek a termékek ne csupán frissítőként, hanem a tudatos életmód részeként is egyre nagyobb figyelmet kapjanak.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
A funkcionális italok piacán két egymással párhuzamosan érvényesülő trend rajzolódik ki: egyrészt az egészségtudatosság markáns erősödése, másrészt az inflációs környezetből fakadó fokozott árérzékenység. A fogyasztók ebben a kategóriában is mind körültekintőbben mérlegelik az ár-érték arányt, különösen mivel ezek az italok gyakran prémium minőségű összetevőket tartalmaznak. A gyártók számára ez komoly kihívást jelent, hiszen egyszerre kell megfelelniük a magas szintű elvárásoknak, miközben a termékek széles kör számára is elérhetőek maradnak.
A fokozódó versenyhelyzet állandó innovációra készteti a szereplőket. Az új formulák, célzott hatóanyagok és a konkrét jólléti célokra fejlesztett megoldások mára nélkülözhetetlenné váltak. Egyre nagyobb érdeklődés övezi a vitaminokkal és ásványi anyagokkal gazdagított italokat, valamint az olyan célterületekre – például relaxáció, sportteljesítmény vagy testsúlykontroll – szabott készítményeket, amelyek egyéni igényekre adnak választ. A célcsoport jelentősen kiszélesedett: a fiatal felnőttek mellett a középkorúak és a gyermekek körében is gyakori a rendszeres fogyasztás.
A forgalmazás során kulcsfontosságú a jogszabályi előírások betartása. Az EFSA által engedélyezett, egészségre vonatkozó állítások alkalmazása alapelvárás. A hiteles kommunikáció és az ismeretterjesztés nemcsak a vásárlók tájékozottságát növeli, hanem hozzájárul a piaci szereplők közötti egyenlő feltételek megteremtéséhez is. A funkcionális hatóanyagok elfogadtatása és értelmezése továbbra is központi kihívás marad.
Tudatosság és megújulás
A SWISS Laboratory számára a funkcionális italok világa egyszerre hordoz kihívásokat és lehetőségeket.

Vecsei Márton
soft drink márkákért
felelős vezető
HELL ENERGY
Magyarország
– Mindig arra törekszünk, hogy elérhető áron nyújtsunk kiváló minőséget vásárlóinknak – hangsúlyozza Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője.
A vállalat szerint az egészségtudatosság továbbra is meghatározó irány marad, ugyanakkor a gazdasági környezetből fakadó árérzékenység növekedése nyomást gyakorol a gyártókra – főként egy olyan szegmensben, ahol a prémium alapanyagok alkalmazása alapelvárás.
Úgy látják, a verseny erősödése folyamatos megújulásra készteti a piac szereplőit. A vitaminos üdítők és funkcionális vizek iránt egyre nagyobb az érdeklődés, elsősorban az egészségtudatos célcsoport körében.
– Arra számítunk, hogy az alkalmazott funkciók palettája tovább bővül majd, fókuszban az egyéni életvitelhez, egészségi állapothoz és jólléthez kapcsolódó igényekkel. Hosszabb távon a sport, a vitaminpótlás és a szépségápolás is olyan célkitűzésekké váltak, amelyeket ezek az italok hitelesen tudnak támogatni. A fogyasztók nyitottak az innovációkra, elvárják az előrelépést mind az ízvilág, mind az összetevők terén – ugyanakkor a hatékonyság és az edukáció meghatározó a siker szempontjából – emeli ki Vecsei Márton.
A 2024-es év jelentős változásokat hozott a SWISS Laboratory életében, a bevezetett Sour Cherry – Collagen Zero kiemelkedően jól szerepelt. 2025-ben a márka teljes portfóliója frissül: új arculat, módosított receptúrák és új ízvariációk jelennek meg. A Collagen, a Relax és a Vitamins termékek megújult formában, csökkentett cukortartalommal kerültek a boltok polcaira. Emellett két új fejlesztés is érkezett: a BCAA névre keresztelt, szőlő-szeder-lime ízű, cukormentes ital sportolók részére és az L-karnitint tartalmazó őszibarackos változat. A márka kommunikációját több csatornára kiterjesztve igyekeznek minél szélesebb közönséget megszólítani.

Az új formulák, célzott hatóanyagok és a konkrét jólléti célokra fejlesztett megoldások mára nélkülözhetetlenné váltak
Felnőtteknek és gyerekeknek
Az Apenta+ funkcionális sorozata mára az ízesített ásványvizek egyik legkedveltebb szereplőjévé vált. A szénsavas és szénsavmentes változatok 750 ml-es kiszerelésben, vitaminokkal, ásványi anyagokkal és növényi kivonatokkal járulnak hozzá a szervezet teljes körű hidratálásához.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos
– Az Apenta+ célja, hogy egyszerre kínáljon élvezeti értéket és funkcionális előnyöket vásárlóink számára – jelzi Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
A szénsavmentes verziók közül a Relax (magnézium, B6-vitamin, citromfű) és a négyféle ízben kapható Collagen (palackonként 3000 mg kollagén) számít a legnépszerűbbnek, míg a szénsavas variánsok közül az Anti-Stress vezeti az eladásokat. A paletta májustól tovább bővült: két új, 750 ml-es ital jelent meg Apenta+ Energy Water néven, emellett a vállalat belépett az energiazselék piacára is az Apenta+ Power Gel termékekkel.
– A guarana és a matcha élénkítő hatásuk révén támogatást nyújthatnak a fáradtság leküzdésében, elősegítve a mentális és fizikai frissességet. Az Energy Water italok guarana vagy matcha kivonatot, valamint B1-vitamint tartalmaznak. A szőlőízű guaranás ital palackonként 75 mg koffeint tartalmaz. A Power Gel három ízváltozatban – alma, mangó, meggy – érhető el, guarana kivonatból származó koffeinnel és C-, valamint B-vitaminokkal dúsítva. A 100 g-os gél tartósítószer-mentes, és 93–94%-os gyümölcstartalommal készül – tájékoztat Peres Patrícia.

Novák Anett
senior brand
manager
Maspex Olympos
Novák Anett, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a Topjoy márkanév alatt bevezetett vitamindús gyümölcsitalok háromféle ízváltozatban érhetők el. A termékcsalád 20%-os gyümölcstartalommal és hozzáadott vitaminokkal készül. Az „Immunitás” változat A-, E-, C- és B-vitaminokat, a „Vitalitás” B-, C- és D-vitamint, míg a „Fitness” variáns C- és B-vitaminokat, valamint magnéziumot tartalmaz. A Fitness verzió ráadásul hozzáadott cukor nélkül, alma-ananász-narancs-citrom ízben kapható.
A Topjoy Püré 100% termékek kétféle ízben – málna, illetve őszibarack-maracuja – készülnek, kizárólag természetes összetevőkből, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül, míg a Topjoy SNACK sorozat a gyümölcsöket tápláló gabonával kombinálja: mangó-zab és trópusi gyümölcs-rizs párosításban szerepel a választékban.
A gyermekeknek szánt italok szegmense is egyre inkább az egészségtudatosság felé mozdul el. A Kubu márka kínálata kifejezetten a kisgyermekes szülők elvárásaira reagálva fejlődik.
– Termékeink többsége mentes mindenféle aromától, hozzáadott cukortól, tartósítószertől és színezéktől; kizárólag a gyümölcsök természetes cukortartalmára épülnek – informálja lapunkat Novák Anett.
A gabonával gazdagított Kubu Tízórai kizárólag gyümölcspüréből készül, amelyhez tápláló gabona társul. A 100 g-os kiszerelés ideális reggelire vagy két étkezés között, praktikus formájának köszönhetően könnyedén elfér a táskában, bárhová magunkkal vihető.
– 2025 májusában két új, innovatív fejlesztéssel bővítettük a szortimentet. A vitaminokkal gazdagított Kubu Immuno pürék – málna-csipkebogyó és körte-bodzabogyó ízben – hozzáadott C-vitamint és cinket tartalmaznak az immunrendszer támogatására – fűzi hozzá a senior brand manager.

A sport, a vitaminpótlás és a szépségápolás olyan célkitűzésekké váltak, amelyeket a funkcionális italok hitelesen tudnak támogatni
Bővülő export
Az R-Water számára 2024 nehézségekkel indult: a DRS-rendszerre való átállás és az exportkövetelményekhez való alkalmazkodás időigényes folyamatai mellett a kereslet is jelentősen visszaesett.

Nagy Ervin
ügyvezető
R-Water
– A 2025. Q1-Q2 év már az inflációs sokk és a belföldi fogyasztás látványos visszaeséséről szól – fogalmaz Nagy Ervin, az R-Water Kft. ügyvezetője.
Külföldi piacokon kedvezőbb tendenciákat tapasztalnak, míg a belföldi eladások csak lassan kezdtek élénkülni. A független értékesítési pontokon – üzletekben, edzőtermekben – az érdeklődés fokozatosan erősödött az év előrehaladtával, ugyanakkor a Power Fruit márka esetében az első negyedév gyengén alakult. A vásárlók gyakran elhalasztották beszerzéseiket, olcsóbb alternatívákat kerestek, vagy alacsonyabb árkategóriába váltottak.
– Továbbra is az egészségtudatos, minőségi összetevőket kereső, 18–65 év közötti célközönséget szólítjuk meg – jegyzi meg Nagy Ervin.
Meglátása szerint a funkcionalitás mellett a kiváló ízélmény is meghatározó szempont. A kollagéntartalmú italok trendje már korábban beépült a kínálatukba.
Az Absolute Live brand limitált szériás újdonságokat vonultat fel, mint például az L-karnitint tartalmazó ICE TEA vagy a MEGA Karnitin italokat. A Power Fruit brand teljes arculati és receptúra megújulása zajlik a „Van választásod” szlogen jegyében. A Power Fruit választéka olyan opciókkal egészült ki, mint a zöldséglevet tartalmazó vagy a 0% édesítőszeres variánsok, így feleltetve meg a portfóliót a szlogennek.
A cég aktívan jelen van fitneszeseményeken, ahol kóstoltatásokkal, kérdőíves felmérésekkel és edukációs jelenléttel kívánják szorosabbra fűzni a kapcsolatot a célcsoporttal.
– Örömmel mondtunk igent arra, hogy italainkkal támogassuk például Nagy László gyerekeknek szervezett veszprémi kézilabdatáborát. Emellett B2B fókuszú EDM-kampányokat futtatunk, megújul webshopunk és weboldalunk, valamint kedvezményes akciókkal dolgozunk a fogyasztók elérésén – nyilatkozza az ügyvezető.

A gyermekeknek szánt italok szegmense is egyre inkább az egészségtudatosság felé mozdul el
Organikus újítások
A Viwa Product Europa Kft. szerint a funkcionális italok előretörése nem csupán a boltok polcain, hanem a fogyasztói gondolkodásban is markánsan megjelenik.

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa
– Továbbra is azon dolgozunk, hogy a hagyományos jegesteák helyett olyan megoldásokat vonultassunk fel, amelyek hozzáadott funkcionális értékkel bírnak. Ennek egyik eredménye a Viwa Ice Tea új fejlesztése, amely organikus fehér teát, vitaminokat és mangóízt tartalmaz – háromféle változatban elérhető – avat be Kaszás Attila, a cég ügyvezetője.
A márka az organikus összetevők térnyerését és a kisebb kiszerelések újbóli népszerűségét emeli ki az aktuális tendenciák közül. Ezt tükrözi a 330 ml-es fémdobozos formátum bevezetése is, amely nemcsak praktikus, de megfelel a környezettudatos vásárlói igényeknek is.
– Tapasztalataink szerint a nehéz gazdasági helyzetben az emberek még tudatosabban döntenek arról, mire fordítják pénzüket. Mivel kínálatunk nem tartozik az alapvető élelmiszerek közé, a minőség iránti elvárás rendkívül magas. Ezt minden értékesítési csatornán érvényes alapelvként kezeljük, és ehhez igazítjuk termékfejlesztési irányainkat is – közli Kaszás Attila.
A funkcionális kategóriában az ásványi anyagokkal gazdagított italok iránt is élénkülő érdeklődést érzékelnek. A tudatos fogyasztók előnyben részesítik azokat a választásokat, amelyek vitamindúsak, alacsony kalóriatartalmúak, vagy akár teljesen cukormentesek – ez főleg a 18–50 év közötti korosztály tagjaira igaz. A vállalat célzottan van jelen iskolákban, gimnáziumokban, felsőoktatási intézményekben, illetve olyan helyszíneken, ahol a fiatalok közvetlenül találkozhatnak a termékkel.
2025-ben a Viwa hazai és nemzetközi jelenlétét egyaránt szeretné megerősíteni. A tervek között szerepel edukációs kampányok indítása, rádiós és televíziós hirdetések megjelenítése, óriásplakátos aktivitások, valamint TikTok-, Instagram- és rendezvényalapú kommunikáció.
Kapcsolódó cikkeink
Új korszak a személyi higiéniában, az inkontinenciakezelés területén
Napjainkban az egészségtudatosság erősödésével egyre nagyobb figyelmet kap a személyi…
Tovább olvasom >Ízekre szedve
Ma már nem elég a jegeskávé-portfóliókat erősség vagy kávétípus szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben augusztusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Augusztusban négyhavi csúcsára ért fel a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A GVH állítja: minden elköltött 100 forintból legalább 70 a multiké
A multinacionális kiskereskedelmi láncok uralják a 8400 milliárd forint bruttó…
Tovább olvasom >