Funkciókkal csúcsra járatva
A funkcionális élelmiszerek és italok piaca az utóbbi években robbanásszerű növekedést mutatott, reflektálva ezzel a fogyasztói magatartás és várakozások jelentős átalakulására. A modern társadalomban az emberek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges életmódra, ami magában foglalja a tudatos táplálkozást is. Ennek eredményeképpen nőtt meg az igény a funkcionális termékekre, amelyek nem csak kielégítik az alapvető táplálkozási szükségleteket, de speciális egészségügyi előnyöket is ígérnek.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az ilyen termékek közé tartoznak a dúsított ételek és italok, táplálék- és étrend-kiegészítők, valamint a vitaminokkal, ásványi anyagokkal, probiotikumokkal, fehérjékkel és egyéb tápanyagokkal gazdagított szeletek és snackek. Ezek a termékek tökéletes választást jelentenek azok számára, akik egészségesen szeretnének táplálkozni a mindennapi rohanásban is, hiszen gyors és kényelmes megoldást kínálnak az egészséges étrend fenntartására.
Aki lemarad, kimarad
Vecsei Márton, head of soft drink brands a HELL ENERGY Magyarország Kft. részéről arról tájékoztat, hogy a funkcionális italok kategóriájában is az egyik legmeghatározóbb külső tényező az infláció. Az árak folyamatos növekedése mellett keresik a fogyasztók azokat a lehetőségeket, amikor az ár-érték arány a legjobban tud érvényesülni.
– Az üdítőitaltrendek és a szezonalitás egyaránt megmutatkozik a funkcionális italok piacán, így a meghatározó jelenlét és a folyamatos innoválás elengedhetetlen a gyártók részéről. A kategória a nagyobb kiszerelésű PET-termékeknek kedvez, viszont a nyári szezonban megnövekszik a kereslet a kis kiszerelésű termékek és az „on the go” fogyasztás irányába. Azt látjuk, hogy több gyártó is elkezdett nyitni az alumíniumdobozos kiszerelések felé ezen a piacon is – ismerteti a szakember.
Megújulás kívül, megszokott minőség belül
A SWISS Laboratory márka portfóliója nagyon sokrétű. Szénsavas és szénsavmentes termékek közül választhatnak a fogyasztók.
– A SWISS Laboratory Multivitamin termékünkben 1000 mg C vitamin, plusz 10-féle különböző hozzáadott vitamin és svájci gyógynövények találhatók, ami tökéletes a napi vitaminszükségletünk pótlására mindamellett, hogy élvezhetjük a vegyes gyümölcsök frissítő ízét. Folyamatosan keressük az újdonságokat és a piacban rejlő lehetőségeket, így 2024 márciusától megtalálható a legújabb SWISS Laboratory termék a boltok polcain, a SWISS Sour Cherry Zero üdítőital. A termék különlegessége a népszerű meggyízben, a cukor- és tartósítószer-mentes formulában és a hihetetlenül magas, 3250 ml kollagéntartalomban rejlik – informálja lapunkat Vecsei Márton.
Azt is elmondja, hogy teljesen új megjelenést kapott a SWISS Laboratory termékek csomagolása. A beltartalom esetében hisznek abban, hogy ami jól működik, azt nem szükséges módosítani, így ugyanazzal a minőséggel egy informatívabb és figyelemfelkeltőbb megjelenésben kerültek termékeik a polcokra.
– A 2023-as évben teljesen új irányt vett a SWISS márka kommunikációja. A csomagolás megújulása mellett új üzenettel és kibővített kommunikációs eszközökkel szeretnénk megismertetni még jobban a márkát a fogyasztókkal. Ezt a kommunikációs platformot szeretnénk erősíteni és folytatni a 2024-es évben is – teszi hozzá Vecsei Márton.
Fokozódó médiajelenlét
Az R-Water Kft. ebben az évben termékei csomagolását újítja meg, a visszaváltási rendszer miatt részben kényszerűen.
– De kihasználtuk az alkalmat, és újragondoltuk az Absolute Live teljes szortimentjét is, aminek az lett az eredménye, hogy három új Mega Amino Mix kerül forgalomba összesen 10 000 mg aminosav-tartalommal, ami egyedülálló a kategóriában. Emellett a Fat Burner, illetve az izotóniás termékek is kiegészülnek egy-egy új ízzel. Modern külsőt és módosított beltartalmat kap az Absolute Lifestyle sportital 0,6 literes palettája, aminek erőssége, hogy a bringák italtartójával kompatibilis az átmérője. Mindezeken túl teljesen megújul a Pro+VEGI kínálat csomagolása is – sorolja Szabó Judit, az R-Water Kft. kereskedelmi igazgatója.
A cég folyamatosan fejleszti marketingkommunikációs stratégiáit, hogy még hatékonyabban népszerűsítsék brand termékeiket.
– Az egyik fő lépés a digitális térben való jelenlétünk erősítése. Új tartalmakat hozunk létre a közösségi médiában, beleértve inspiráló történeteinket, termékinformációkat és ügyfélvéleményeket. Célzott hirdetési kampányokat indítunk, hogy pontosan azokat a célcsoportokat érjük el, amelyek valóban érdeklődnek termékeink iránt. Fontosnak tartjuk az eseményeken való részvételt és szponzorációt is, hogy személyesen is kapcsolatba léphessünk a vásárlókkal – jelzi Szabó Judit.
Kollagénben erős
Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője azt tapasztalja, hogy egyre népszerűbbek azok a funkcionális italok, amelyek már nemcsak vitaminokat, hanem egyéb kiegészítő anyagokat is tartalmaznak, például ásványi anyagokat vagy kollagént.
– Mivel 2023-ban megalkottuk a vitamintea kategóriát, így az eladásaink a hazai, illetve az exportpiacon is exponenciálisan növekedtek. 2024 áprilisában került polcokra legújabb termékünk, a Viwa BodyPro Collagen, amihez a vitaminokon túl cinket, és 3000 mg kollagént is adtunk, ráadásul palackonként csak 10 kcal-t tartalmaz. Mindig nyitottak vagyunk a vásárlóink visszajelzéseire, igyekszünk a termékpalettát a fogyasztói igények alapján kialakítani a jövőben is – fejti ki Kaszás Attila.
Az idei évben a fókusz a szokásos marketingeszközökön túl a TikTok és egyéb social felületeiken lesz, valamint a hazai és az exportpiacokon is kollaborációkkal érnek el minél szélesebb vásárlói réteget.
Vitaminitalok minden alkalomra
A Maspex Olympos Kft. Apenta+ 750 ml-es, szénsavmentes funkcionális italait különféle vitaminok, ásványi anyagok és növényi kivonatok gazdagítják.
– Ebben a kategóriában legkedveltebb a Collagen italunk, mely 3000 mg kollagént tartalmaz. Az epres íz töretlen sikere azt mutatta, hogy érdemes bővítenünk a választékot, így 2024. februártól már őszibarackos ízben is elérhető. A fekete ribizli-vörös áfonya-hibiszkusz ízű Relax, amely a magnézium mellett B-vitaminokat és citromfűkivonatot is magában rejt, a mangó-citrom-zöld tea ízű Fit, amely a C- és B-vitaminok mellett L-karnitint is tartalmaz, így sportoláshoz kiválóan alkalmas, valamint az acai-gránátalma ízű Antiox, amelyben a C- és E-vitamin mellett cink és szelén is található, szintén magas eladással bír – részletezi Peres Patrícia, brand manager.
A narancs-pomelo ízű Power-C italban a B-vitaminok mellett 1000 mg C-vitamin van, az alma-kivi ízű Ready A- és B-vitaminokkal, cinkkel, ginkgo- és ginzengkivonattal, az arónia-meggy ízű Body pedig káliummal, magnéziummal, vassal és B-vitaminokkal készül. Fenti termékek mindegyike zero cukor változatban érhető el. Az ananászízű Electrolytes termékük egy izotóniás sportital, amely szénhidrát-elektrolittartalmának köszönhetően a víznél is hatékonyabban pótolja a szervezet folyadékveszteségét.
– Tavaly év végén volt lehetőségünk egy igazán látványos image-filmet forgatni, melyet március óta TV-ben hirdetünk a szélesebb körű ismertség elérése érdekében – tudjuk meg Peres Patríciától.
Piaci hullámok
Kisházi Anna, a Sió-Eckes Kft. marketing managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az infláció hatására az alapvető élelmiszerek vásárlása priorizálódott, vagyis egyre nehezebbé vált a nem alapélelmiszer kategóriák számára a fogyasztói kosarakba való bekerülés.
– Ez az értékesített mennyiségre is hatással volt: 2022-höz képest volumenben csökkent a gyümölcslépiac és a funkcionális víz piaca is, míg értékben a piac növekedése figyelhető meg. A funkcionális termékelőnyökkel rendelkező kategóriák (shot és 100%-os gyümölcslé) nagyobb mértékben nőttek értékben a teljes FJND-piachoz képest. Míg a teljes gyümölcslépiac 2023-ban értékben 7,4%-ot nőtt, a shot kategória 34,4%-os erősödést mutat, a 100%-os gyümölcslé szegmens pedig 8,1%-kal nőtt értékben. A funkcionális és ízesített vizek piaca két számjegyű értékbeni növekedést ért el 2023-ban az azt megelőző évhez képest: 13,28%-kal erősödött – elemzi a piacot az NIQ adatai alapján Kisházi Anna.
Meglátása szerint lényeges, hogy egy márka vagy termékcsalád több terméke rendelkezzen funkcionális előnyökkel, így szélesebb portfólióból, változatosabb ízekből választhatnak a vásárlók. A kategóriára diverz kínálat jellemző, mind a kiszerelések, az összetételek és a csomagolás tekintetében. Jellemzőek az egyedi fogyasztásra szóló, kisebb kiszerelésű változatok.
Sikeres kategóriabővítés
A Sió-Eckes 2023 tavaszán vezette be a hohes C vizet, amely nagy mérföldkő volt a vállalat életében, hiszen egy új kategóriába lépett be.
– Az Antiox C- és E-vitaminnal járul hozzá a sejtek védelméhez, izgalmas fekete ribizli-menta ízével remek frissítő. Az Energy C- és B-vitamint, valamint guaranát tartalmaz, és egzotikus narancs-maracuja ízben kapható. Az Immun variáns C- és D-vitaminnal járul hozzá az immunrendszer normál működéséhez, és lime-gyömbér ízkombinációjával a fogyasztók egyik kedvence lett – avat be Kisházi Anna.
A hohes C SuperShots termékcsaládjuk szintén tavaly egészült ki az új Energy termékkel, amely narancs, áfonya, guarana, természetes koffein és chili kombinációjával járul hozzá a lendületes mindennapokhoz. 0,33 literes kiszerelésben kapható, otthoni fogyasztásra szolgál, hiszen 5 napnyi shotadagot tartalmaz a palack.
A hohes C juice portfólióban nagy kiszerelésű, 1 literes termékek is megtalálhatók, hiszen kiemelten fontos az egész család egészségének támogatása – ezt a célt szolgálja például a hat különböző funkcionális előnnyel rendelkező hohes C PLUS termékcsalád.
A hohes C márkakommunikációban még erőteljesebb fókuszt helyeznek az egészségre, a vitamin és funkcionális termékelőnyök üzenetének átadására. Almárkáikat szezonálisan támogatják nagy elérésű tömegkommunikációs csatornákon, digitális felületeken, valamint influencer-együttműködésekkel.
Palackban vagy szeletben
A Topjoy idén márciusban új, vitaminnal dúsított funkcionális gyümölcsitalokat vezetett be. A termékek 20%-os gyümölcstartalommal, három ízben érhetők el.
– A multivitamin ízű Immunitás A-E-C-B-vitaminokkal, az alma-őszibarack ízű Vitalitás B-C-D-vitaminokkal biztosítja a felfrissülést. A harmadik termék a 0% hozzáadott cukorral készült Fitness, alma-ananász-narancs-citrom ízben, C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást. Az új vitaminos gyümölcsitalokat egy nyári outdoor citylight és online kampánnyal fogjuk népszerűsíteni, emellett kiemelten fontos szerepet kap a social media csatornáinkon is – újságolja Várkonyi Vilmos a Maspex Olympos Kft. group brand managere.
Arról is szót ejt, hogy az aktív életmódot folytató, egészségtudatos fogyasztók körében népszerűek a gyümölcspürétermékek. A Topjoy Püré 100% tökéletes választás cukros édességek helyett vagy bármikor, amikor nincs kéznél friss gyümölcs. Kétféle ízben kapható: málna és őszibarack-maracuja 100%-os gyümölcs-, illetve zöldségtartalommal, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül. Ugyancsak népszerű termékük, a Topjoy Snack nemcsak gyümölcsöt, de laktató gabonát is tartalmaz, kétféle változatban kapható: mangó zabbal, illetve trópusi gyümölcsök rizzsel.
Gyümölcsre alapozva
A magyar kereskedelemben 2008 óta aktívan részt vevő, Import-Trade Hungary Kft. az elmúlt években számos plant based márkát is sikerrel piacra juttatott.
A szlovák McCarter gyártó Rio cold press vitaminnal teli shotjaival, valamint az osztrák San Lucar smoothie-k disztribúciójával már korábban feltűnt a funkcionális italok piacán. A 2024-es év azonban igazi újdonságot hozott a Komárom-Esztergom vármegyei cég portfóliójába, hiszen a McCarter cég Rio H2O funkcionális italaival is elindultak hazai környezetben.
– A termékek 400 ml-es, könnyített PET-palackban kerülnek forgalomba. A Rio H2O termékcsalád citrom, vörös narancs-hibiszkusz és grapefruit ízekben lesz elérhető. Összetevői között szerepel forrásvíz, frissen facsart gyümölcslé és gyümölcspép. Mindhárom termék tartalmaz D3-, C-, B6- és B12-vitamint, niacint, folsavat és pantoténsavat, valamint 40%-kal csökkentett a cukortartalma – emeli ki Hajdu János, key account manager.
Táplálékkiegészítők, csúcsminőségben
A BioTechUSA-cégcsoport arra törekszik, hogy a fogyasztói lojalitást ne csupán időszakos akciókkal és egyedi kedvezményekkel tartsa fenn, hanem elsősorban a termékek prémium minőségének biztosításával, melyekre a globális gazdasági visszaesés ellenére továbbra is változatlanul kiugró a kereslet.
A cégcsoporthoz összesen öt márka tartozik, melyek marketing- és termékfejlesztési stratégiáját úgy alakították ki, hogy a fitnesz- és beauty-iparágban azonosítható minél több célcsoportszegmenst és a legkülönfélébb fogyasztói igényeket egyaránt lefedjék.
– Új termékfejlesztéseink a tradicionális szortimentünket bővítik, és az elmúlt évtizedben felépített fogyasztóbázisunkat célozzák. Ennek nyomán került forgalomba a közelmúltban komplex vaskészítményünk, az Iron Professional és a szerves vegyületi forrást tartalmazó krómtartalmú étrend-kiegészítő tablettánk, a Chromium Picolinate. A hamarosan érkező One-A-Day Kids egy, a gyermekek számára megalkotott, gyümölcsízű multivitamin-tabletta, amit felnőttek is fogyaszthatnak. Az idei év legnagyobb dobása azonban a valódi csokoládéval bevont, töltött, úgynevezett multilayer, azaz többrétegű fehérjeszeletünk lesz. Ez a termék döntően meghatározza majd a BioTechUSA elkövetkezendő éveit – vetítik előre a szakemberek.
Az idei év több mint 50 boltnyitást hozhat, többek között a francia, a német, a spanyol, a lengyel és olasz piacokon.
Szélesedő portfólió
Seprenyi Fanni, a Fannizero Kft. alapító-tulajdonosa arról számol be, hogy a tavalyi évben nagy siker lett a glicinnel és myo-inozitollal dúsított, négyszeres erősségű eritrit- és steviaalapú édesítőszerük.
– A tudatos vásárlók szívesen használják azt az édesítőt, amelynek egyéb előnye is van a szervezetük számára. Egyre jobb termékek vannak a piacon, a gyártókat hajtja a versenyszellem. Jobbak az alapanyagok, szebb a csomagolás és hasít az online marketing. Ha elég erős a brand, az árverseny nem opció. Nem lehet olcsón profi terméket csinálni, úgy, hogy arról mindenki tudjon is – világít rá Seprenyi Fanni.
A Fannizero 8-féle gabonamentes száraztésztát kínál, amelyekkel 2023-ban Funkcionális díjat nyertek, édesítőszerük pedig Mentes-M díjjal lett gazdagabb.
– Folyamatosan fejlesztjük a termékeinket és a technológiánkat, hogy év végére már egy teljes háztartás ellátására alkalmas termékportfóliónk legyen – ígéri a cég alapító-tulajdonosa, aki azt is elárulja, hogy a közvetlen, őszinte, hiteles, edukáló, felemelő és támogató kommunikációban hisznek, így az idei évben is erre számíthatnak vásárlóik.
Gomba, a vitaminbomba
Farkas-Kulcsár Tamara, a Bio-Fungi Kft. marketingmenedzsere arra emlékeztet, hogy a gomba igazi szuperélelmiszer: rendkívül egészséges, alacsony a kalóriatartalma, ám rostban és fehérjében bővelkedik. B-, C- és D-vitamintartalma sem elhanyagolható. A D-vitamin nem károsodik főzés hatására, ezért a téli hónapokban is jó vitaminforrás. A gombának a gluténmentes, laktózmentes, a koleszterinszegény, a vegetáriánus, a vegán és a fenntartható élelmezésben is kiemelt szerepe van, de a szívbetegek és a cukorbetegek is fogyaszthatják.
– Nagy hangsúlyt fektetünk a termékskála bővítésére, illetve általában az innovációra. Ennek megfelelően bővítjük és fejlesztjük a kínálatunkat egzotikus gombafajtákkal, mivel piaci igénynövekedést tapasztaltunk erre vonatkozóan a régiónkban. Ebben az évben extenzív és intenzív növekedést egyaránt tervezünk, ami egyrészt a termesztési kapacitás növelésében, másrészt a termesztési technológia további korszerűsítésében, az automatizáltság mértékének fokozásában nyilvánul meg – vázolja Farkas-Kulcsár Tamara.
Elsősorban a social media oldalaikon hívják fel a figyelmet a termesztett gombák pozitív élettani hatásaira, bemutatják a különböző termesztett gombáikat, tanácsokat adnak a tárolásra, feldolgozásra. Számos, egészség témakörben rendezett eseményen is találkozhatnak standjukkal a látogatók, ahol kóstolóval is készülnek.
Izgalmas termékcsaládok
Mezei Gyöngyvér, a Rossmann Magyarország Kft. senior kategória managere kiemeli:
– Egyre több a vegán életmódba is beilleszthető termék, új összetevők, alapanyagok jelennek meg, mint például a kender, cékla, chiamag, gombák, illetve a gyártók törekednek arra, hogy finom is legyen a termék. Szerencsére e téren nagyon nagy fejlődést figyelhetünk meg, ami kétségkívül segíti a termékek szélesebb körű elterjedését.
Két újdonságot említ ebben a kategóriában, mindkettő ismert influenszer nevéhez köthető, az egyik az Essa World, Axente Vanessa topmodell által megálmodott termékcsalád, a másik a Rubint Réka által létrehozott Alakreform termékcsalád. Ezen termékek megvásárlásával életmódtippeket is kap a vevő, ugyanis mindkét esetben a hiteles márkatulajdonos saját social media felületén is kommunikál a termékről, és egyben közösséget épít. Szintén izgalmas újdonságokként beszél a Mag-Maxx gyümölcskristályokról, amelyek egy újfajta formulát képviselnek ezen a piacon.
Erős saját márkás kínálat
A dm-nél azt érzékelik, hogy egyre több olyan termék jelenik meg a polcokon, melyek összetevőinek a kiválasztásánál a biológiai hasznosulás is nagyon fontos szempont. Ilyen például a Magnézium biszglicinát.
– A dm saját márkája, a Mivolis folyamatosan jelentkezik újdonságokkal. Mára szinte minden alkategóriára elmondható, hogy saját márkát is kínálunk a vásárlóinknak – nyilatkozza Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment managere.
A dm-ben az étrend-kiegészítő kategória nagy fókuszt kap, szinte az összes eladásösztönző elemet igénybe veszik a termékek népszerűsítésére. A gyártói termékekre általánosságban elmondható, főleg a nagy márkák esetében, hogy folyamatosak az országos marketingkampányok, legyen az online, print vagy TV, rádió. „Mindig megéri” árstratégiájuk értelmében a jó ár-érték arány mellett áraik négy hónapon át nem emelkednek, ezt is kiemelten kommunikálják a vásárlók felé. //
Kapcsolódó cikkeink
Online gyógyszertár indításán dolgozik a dm Németországban
A dm drogérialánc 2025-től saját online gyógyszertárral kezd Németországban recept…
Tovább olvasom >Megvannak az Év Kereskedője 2024 nyertesei
A Trade magazin idén már 10. alkalommal hívta versenyezni a…
Tovább olvasom >Az árakba, a technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba invesztált a dm
A drogéria forgalma 17%-kal nőtt az elmúlt gazdasági évben A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >