FruitVeB: százezer új munkahelyet hozhat a zöldség-gyümölcs ágazat fejlesztése
Százezer új munkahely jöhet létre a zöldség-gyümölcs ágazat fejlesztése révén a magyar mezőgazdaságban a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) elnöke szerint.
Mártonffy Béla a világ legnagyobb ágazati szakmai vásárán, a Berlinben szerdán kezdődött Fruit Logisticán az MTI-nek elmondta: az unió következő, 2014-2020 közötti költségvetési ciklusának végére 1 millió tonnával 3,5 millió tonnára lehet emelni a magyarországi átlagos termésmennyiséget.
Ehhez elsősorban technológiai fejlesztés szükséges – mutatott rá.
Emlékeztetett: az utóbbi tíz évben négyszer érte súlyos elemi csapás az ágazatot, 2011-ben például a tavaszi fagyok 30 százalékkal visszavetették a gyümölcstermést, és tavaly is a kedvezőtlen időjárás miatt maradt el a zöldség- és gyümölcstermés mintegy 300 ezer tonnával az évi 2,5 milliós átlagtól.
Az időjárási szélsőségek ellen pedig technológiai fejlesztéssel lehet a legjobban védekezni – emelte ki Mártonffy Béla. A mikroöntöző rendszerektől a fagyvédelmi kerítésen át jégfogó hálóig egy sor megoldás széles körű alkalmazására volna szükség – mutatott rá, megjegyezve: az ágazat átfogó technológiai modernizációja a rendszerváltás óta várat magára. Ezt mutatja az is, hogy a rendszerváltás előtt jóval nagyobb, 3-4 millió tonna körüli volt az éves zöldség- és gyümölcstermés.
Nagy lehetőség az előrelépéshez a geotermikus energia is, hiszen Magyarország termálenergia készletei jelentősek, de a hasznosítás mértéke alacsony. A mintegy 2500 hektárnyi fedett területen – vagyis üvegházban – termelt zöldség és gyümölcs mennyisége pedig jelenleg évente 400 ezer tonna körül van, amit akár 800 ezer tonnára lehet emelni, és nem is kell megduplázni a fedett terület nagyságát, mert az üvegházban évente több növény is megterem – sorolta a lehetőségeket Mártonffy Béla.
A stratégiai cél eléréséhez, a termésátlag egymillió tonnás emeléséhez a következő 6-7 évben nagyjából 100 milliárd forint fejlesztési forrásra van szükség. A támogatás a zöldség-gyümölcs ágazatban térül meg a leggyorsabban, és a foglalkoztatás bővítését tekintve is ebben az ágazatban hasznosul a leginkább. Így a zöldség- és gyümölcstermesztés célzott fejlesztése révén nagyjából 100 ezerrel nőhet a munkahelyek száma – vélte a FruitVeB elnöke.
A magyar zöldség-gyümölcs-termesztés árbevétele évente 500-600 milliárd forint. Ebből az exportárbevétel 250-300 milliárd forint. Jóval többet is el lehetne adni külföldön, mert a magyar zöldség és gyümölcs kiváló minőségű, világszerte ismerik és szeretik – mondta Mártonffy Béla.
Hozzátette: a termékek első számú felvevőpiaca Németország, a kivitel nagyjából negyede a német piacra irányul. Ezért is fontos Magyarország számára a berlini Fruit Logistica kiállítás, amelyen az idén csaknem 3 ezer termelő képviseletében összesen 13 cég vesz részt a Magyar Turizmus Zrt. szervezeti keretében működő Agrármarketing Centrum szervezésében.
A német piac jelentőségét emelte ki az MTI-nek nyilatkozva Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára is. Kifejtette: a jelenlegi évi 800-850 ezer tonna teljes zöldség- és gyümölcsexportot a következő néhány év alatt 1,2 millió tonnára lehet emelni. Ez a legfőbb pillére az új ágazati stratégiának, amely várhatóan az idei első félévben készül el – mondta a helyettes államtitkár.
Hozzátette: alapvető érdek a 200 ezer tonna körüli német export növelése. Ennek támogatására az idén például üzletember- találkozót szerveznek a berlini magyar nagykövetség közreműködésével, jövőre pedig ezen a területen is igyekeznek kihasználni, hogy a berlini fal leomlásának 25. évfordulója nyomán az eddiginél is nagyobb figyelem irányul majd Magyarországra.
A péntekig tartó Fruit Logisticán 78 országból összesen 2543 kiállító vesz részt. A szervezők szerint a vásárra a szakma több mint 50 ezer képviselője látogat el. Országok szerinti bontásban a legnagyobb kiállítók hagyományosan Olaszország, Franciaország, Spanyolország és az idei díszvendég Hollandia, de az idén jelentős számban vesznek részt kínai és brazil kiállítók is a vásáron. A rendezvény elsősorban a kapcsolatok építését és ápolását, illetve az üzletkötést szolgálja, de mindig bemutatnak egy sor újdonságot is, az idén például héjastul fogyasztható mini kiwit és tigrismintás héjazatú sárgabarackot. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >