FruitVeb: műtrágyahiánytól tartanak a kertészek
Az EU szankciós politikája a műtrágyakínálatra is hat, a gázválság fokozódásával hiány alakulhat ki – olvasható a FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács hétfői közleményében.

A szervezet szerint belföldön a következő év lehet kritikus a kertészetek, főleg a kisebbek számára (Fotó: Pixabay)
A szervezet honlapján Gubacsi Zoltán alelnök részletezte a kertészetek előtt álló kihívásokat. A kertészeti műtrágyákra már most is legalább 2-3 hónapot kell várni, az áruk pedig a többszörösére nőtt egy év alatt. Az energiadrágulás ugyancsak nehezíti a termelők helyzetét, és aki most köt szerződést áramra, az még termálvizes fűtés birtokában is veszteséggel számolhat. A vetőmag, a palánta, a növényvédőszer ára szintén jelentősen, csaknem 50 százalékkal emelkedett idén, és a munkaerő 15-20 százalékos drágulását ugyancsak ki kell gazdálkodni – írták. A szakértő a magasabb megélhetési költségek miatt a kereslet csökkenésére is számít, de a termelés jelentős visszaesésére egyelőre nem. A csökkenés mértéke attól függhet, hogy a konzervgyárak és a hűtőipari cégek milyen ajánlatokat adnak a termelőknek. Hozzátette, hogy a feldolgozók maguk is gondban vannak az energiaárak miatt.
A zöldségek árai most még nem tartalmazzák a magas előállítási költségeket, az új árakat nehéz lesz meghatározni. A helyzet Európában másutt is nehéz, Hollandiában például már most sokkal nagyobb gondot okoznak az energiaárak, mint Magyarországon, de a spanyol és az olasz termelők szintén visszafogták a kibocsátásukat.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
Terméskatasztrófa fenyegeti a kajszibarackot – eltűnhet a hazai barackfőzés hagyománya?
A 2025-ös kajszibarackszezon már a rajt előtt megbicsaklott: a FruitVeB…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >