Fröccsöntésből jeles
A műanyag csomagolóeszközök piaca a kevesebb anyagfelhasználás és a kényelmi tulajdonságok bővítésének irányába mozdult el, az újrafelhasználás mellett pedig már a bio alapanyagok terjedése is növeli az ágazat renoméját. Ám a megrendelői árnyomás gyakran fékezi a korszerűsítést.
Bár sokak szemében a műanyag első számú közellenségnek számít környezetvédelmi oldalról, a csomagolóipar nemzetközi trendjei azt tükrözik, hogy ez az anyagfajta mutatja minden típus közül a legdinamikusabb fejlődést.
A hajlékony falú csomagolóanyagok iránt kimagasló igény mutatkozik, szinte hétről hétre érkeznek az újabb fejlesztések. Az élelmiszeriparban igen keresettek a különféle anyagtársításokkal létrehozott fóliák, tasakok, amelyek kitűnő gáz-, fény- és vízgőzzáró képességükkel hódítanak, egyre inkább alkalmazkodva a környezettudatos elvárásokhoz.
A fő csapásirány Magyarországon is erre tart, bár az innováció és az alapanyag-fejlesztés jóval visszafogottabban zajlik, mint nyugaton. Nálunk inkább a külcsín, a dizájn fejlődése érzékelhető, az elmúlt időszakban a termékek iránti bizalom építése volt talán a legfontosabb vezérlő elv. Ehhez köthető, hogy a műanyagos szereplők komoly fejlesztéseket hajtottak végre a flexonyomtatás terén.
A globális alapanyag-trendek azonban még e roppant árérzékeny piacra is begyűrűznek, és a költségek leszorításában érdekelt üzletláncok is nyitnak lassanként az új megoldások felé.
Minden egyre kisebb
– A termelékenység fokozása, a belső tartalékok jobb kiaknázása és a géppark fejlesztése ma kulcsfontosságú ebben az ágazatban – tájékoztat Krajcár Zsolt, az elsősorban hajlékony falú csomagolóanyagok továbbfeldolgozásával foglalkozó Krajcár Kft. ügyvezetője. – Az egyik fő piaci tendencia, hogy az egy csomagolásra vetített anyagmennyiséget csökkenteni kell, kisebb tételeket szükséges hatékonyan gyártani. Az aprózódó tételnagyságok a gyártási folyamatban holtidőket eredményeznek a sok átállás miatt, a korszerűbb gépekkel azonban a kiesett idő lecsökkenthető.
Hozzáteszi, hogy a felhasznált mennyiség az új alapanyagok – sokak között például a koextrudált fóliák – alkalmazásával is szűkíthető, bár ez esetben a gyártástechnológia lesz lényegesen költségesebb.
– Az elmúlt évtizedig tetten érhető volt, hogy meglehetősen nagy méretű csomagolásokban kevés terméket adtak el, például a csokoládészegmensben. A közelmúltban azonban megfordult a trend, ma már a fő cél az, hogy relatíve nagy mennyiségű csokit minél kisebb kiszerelésbe préseljenek bele. Ez az elképzelés a hatékonyság növelése mellett marketingcélokat is szolgál: a gyártók azt próbálják tükrözni, hogy termékük olyan minőséget képvisel, amely kis dobozokban is kelendő – magyarázza Helmajer László, a Pro-Form Kft. termelési és kereskedelmi igazgatója.
Komplett menü az áruházi polcon
Szintén világtrend a csomagolóiparban az élelmiszer-biztonság és a tartósság fokozása: e téren a műanyagágazat éllovas szerepet játszik.
– A többi között nagyon fontossá vált, hogy a csomagolás a logisztikai folyamatban dézsmabiztos, a fogyasztói oldalról pedig biztonságosan záródó és cseppmentes legyen – világít rá Enyedi Márta, a Sealed Air Magyarország Kft. market development leadere. – Emellett fókuszba került a beltartalmi, élvezeti érték biztosabb megőrzése: számos gyártó figyelmet fordít arra, hogy az élelmiszer még a szavatosság lejártának utolsó napján is ugyanazt a minőséget kínálja, amelyet a becsomagolás napján, teszi hozzá.
Elmondja, hogy Nyugat-Európában gyakorlatilag eltűnt a csomagolatlan élelmiszerek köre, és a lédig termékeket, illetve az atmoszférikus csomagolásokat leváltják a hosszabb fogyaszthatósági idővel rendelkező védőgázas vagy vákuumtechnológiák.
Meglátása szerint a fejlett országokban futó fenntartható és költséghatékony csomagolástechnológiai trendek hamarosan nálunk is kitörési pontot fognak kínálni az ágazati szereplőknek. Enyedi Márta szerint kulcskérdés lehet az iparágon belül a baromfitermékkör – mint első számú fehérjeforrás – csomagolása. Az EU nyugati felében itt már nagy előrelépés történt: a baromfitermékek hagyományos stretchfólia csomagolását szinte száz százalékos mértékben lecserélték védőgázas vagy vákuumtechnológiákra, amelyek teljes csomagintegritású, cseppmentes csomagolási megoldásokat nyújtanak.
A Sealed Air szakembere szerint ugyancsak robbanás előtt áll a készétel-csomagolások piaca. A magasabb jövedelmű országokban már elterjedt, itthon azonban még gyerekcipőben jár az a trend, hogy az üzletláncok – megfelelő csomagolás mellett – készételt, például pizzát, vagy tésztás, szószos, ragus eledeleket kínálnak polcaikon. Ez a megoldás azonban speciális hőkezelési és utókezelési megoldásokat igényel: a hosszabb szavatosságmegőrzési képesség mellett a főzhető, süthető, mikrózható csomagolóanyagok használata elengedhetetlen.
Természetes lesz a műanyag?
A műanyag csomagolási ágazatban a hatékonyságnövelés mellett kardinális kérdést jelent a környezetvédelmi innováció. A világ nagy gyártói a fejlesztések egyik fő fókuszát arra helyezik: hogyan lehetne kiváltani a fosszilis nyersanyagokon alapuló termékeket biológiailag lebomló műanyagokra. Jelenleg a politejsavból, kukoricakeményítőből készülő biodegradábilis polimerek használata még a gazdag országokban sem elterjedt, mivel a hagyományos alapanyagokhoz képest esetükben jóval magasabb árakkal kell számolni a gyártás során. Emellett az eljárás etikai kérdéseket is fölvet: ez az újabb fajta műanyagtípus olyan biomasszából készül, amelyből élelmiszert is lehetne gyártani.
Krajcár Zsolt becslése szerint a bio alapanyagok előállítási költsége dupla, de inkább háromszoros arányban magasabb a fosszilis alapú termékekénél.
– A gyártók minimum 40-50 százalékkal drágábban kínálják a lebomló műanyag csomagolásokat, s bár a feldolgozók folyamatosan keresik a „mérsékeltebb” költségű termékeket, rendszerint végül az árak láttán visszavonulót fújnak – értékel Helmajer László. – Ez a lebomló anyagfajta egyébként már megjelent az áruházak polcain is, így például a tejipar részére alkalmazzák joghurtosdobozok előállítására. Hozzá kell tenni azonban, hogy a használat csak egy nagyon szűk, prémium szegmensben elterjedt még. A mostani iparági vonulatok alapján azonban megjósolható, hogy a multinacionális cégek körülbelül öt-tíz éven belül komoly előrelépést tesznek majd a bio műanyagok felhasználásában – szögezi le.
A nyersanyag-innovációknál sokkal komolyabb előrelépés történt a műanyag csomagolások visszagyűjtése és újrafelhasználása terén, nem utolsósorban az egyre szigorúbb állami előírásoknak köszönhetően. Ma már itthon is elterjedtek azok a csúcstechnológiák, amelyek például lehetővé teszik, hogy mosott PET-palack-darálékból csomagolófólia-betétet lehessen gyártani. Így a környezet is kímélve lesz és a termelőnek sem kell újra fröccsöntenie a műanyagot.
A recycling-vonal pedig továbbgyűrűzik: az EU mostanság vizsgálja felül a csomagolásról és csomagolási hulladékról szóló irányelvét – az újrahasznosítási célszámokat pedig emelni kívánja.
Nem elégedett az iparág a termékdíjtörvénnyel
A szabályozást nézve az ágazati szereplők szerint a 2012-ben beindított új termékdíjtörvény nem váltotta be eredeti célját – a környezetterhelés csökkentését –, ám a pluszterheket jelentősen növelte.
– Jelenlegi formájában a termékdíjtörvény a vállalatokat – ezen belül az elsősorban exportra termelőket – közvetlen csomagolószer-importra ösztönzi, és növeli a szürke-fekete gazdaságba vonulók számát – állítja Reményi Antal, a Reményi Csomagolástechnika Kft. ügyvezető igazgatója. A szabályoknak tudható be az is, hogy a műanyag tasakok, zsákok, hordtáskák kiskereskedelmi forgalma drasztikusan lecsökkent.
A CSAOSZ szerint egyes szereplők úgy érzékelik, a vállalaton belüli termékdíj-adminisztráció immáron összetettebb lett, mint az áfa kezelése és nyilvántartása. Ez meglehetősen borsos áru szoftverfejlesztést igényel, vagy új munkaerő felvételét követeli meg.
Tavaly a termékdíjbevétel mintegy 45-50 milliárd forintot hozott a központi költségvetésnek, ehhez képest az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség körülbelül 10 milliárd forintot költött a termékdíjköteles termékek visszagyűjtésére, újrahasznosítására. A CSAOSZ álláspontja alapján ezeket a feladatokat a vállalatoknak saját hatáskörükben kellene megvalósítania, míg a termékdíjra az adórendszer modernizálása érdekében nem lenne szükség – bevétele másként is előteremthető lenne.
Az eredmények tükrében
A műanyag csomagolóanyagok szegmensében egyre növekvő jelentőségre tesz szert az export. A hazai felhasználás szintén növekszik, évek távlatában szűkült azonban az FMCG-szektor jelentősége.
– Általában az exportra termelő cégek számára értékesített csomagolószereink és gépeink eladásai növekedtek. Tovább csökkent viszont a zsugorfóliás csomagolási anyagaink, gépeink értékesítése, amely egyértelműen a feldolgozott termékek gyártásának visszaesésére vezethető vissza, azon belül is az élelmiszer-ipari feldolgozás csökkenésére – vázolja Reményi Antal.
– Közép-Kelet-Európában az édesipart nézve már egyértelmű a trend: a nagy nyugati márkák egyre nagyobb mennyiségben dolgoztatnak bérgyártásban, csomagolócégeket, illetve saját gyárakat is vásárolnak a térségben – mondja Helmajer László. – Ez még inkább a környező országokban jellemző, de a folyamat nálunk is beindulhat, így várható az exportértékesítés további bővülése.
Itthon viszont az élelmiszeripar részéről erős árnyomást érzékelnek a piac szereplői, ez pedig szűkíti a fejlesztés lehetőségeit. Enyedi Márta szerint ugyanakkor a fejlesztések terén a kereskedelmi láncok diktálnak és ezek azok, amelyek az iparág élénkülését „bemozdíthatják”.
– A kormány a tavalyi évben stratégiai ágazattá nyilvánította az élelmiszeripart, és bővebb támogatási forrásokat ígért számára. Úgy látjuk, a csomagolóipart hasonlóan kiemelt ágazatként kellene kezelni, hiszen a csomagolás az első számú marketingeszköz, amely az élelmiszer eladásához hozzásegít – fejti ki álláspontját Krajcár Zsolt.
Kiss Gergely
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >