Frissesség, kényelem, érték – újradefiniálja a hipermarket formátumot Svédországban az ICA Maxi
Szembemegy a svédországi ICA Maxi a hipermarketek Európa-szerte tapasztalható hanyatlásával. A kereskedő tulajdonosok által vezetett üzleteiben a friss élelmiszerek kézműves előállítása, a digitális kényelem és az erőteljes értékszemlélet ötvöződik. Az eredmény: növekvő piaci részesedés és relevancia a vásárlók számára.
Most, amikor a nagyméretű hipermarketek egész Európában azért küzdenek, hogy megőrizzék pozíciójukat, az ICA Maxi svédországi, tulajdonosok által működtetett nagy alapterületű üzletei töretlenül növelik piaci részesedésüket és vásárlói relevanciájukat egyaránt. Mi a titkuk? A kézműves frissélelmiszer-előállításnak és a digitális innovációnak a helyi vállalkozói szellemben gyökerező sikeres elegye.
Az ICA Gruppen svédországi tevékenységén belül a legnagyobb és legdinamikusabb üzletformátum a Maxi ICA Stormarknad, amely központi szerepet játszik a csoport nagy formátumú kiskereskedelem újragondolására irányuló stratégiájában. Az ICA Maxi hipermarketek súlya az ICA Svédország nettó bolti forgalmában a 2020-as 32,2%-ról 2024-ben 33,4%-ra nőtt, ami nem csak a volumen rugalmasságát, hanem az ICA Gruppen ökoszisztémáján belüli növekvő stratégiai jelentőségét is mutatja. 2020 és 2024 között az ICA Maxi hipermarketek száma 87-ről 92-re emelkedett, míg az üzletek forgalma 42,1 milliárd svéd koronáról (4,2 milliárd euró) – helyi pénznemben közel 22%-kal – 51,3 milliárd svéd koronára (4,5 milliárd euró) bővült.
Kontextusba helyezve ez a növekedés igen figyelemre méltó. A DVI svéd élelmiszer-kereskedelmi index alapján Svédország teljes élelmiszer-kiskereskedelmi piaca 2024-ben 4,1%-kal nőtt, miközben az élelmiszerár-infláció mindössze 1,4% volt. Ennek fényében az ICA Maxi 7%-os növekedése – a csoport összes formátumának 5,4%-os fejlődésével összevetve – komoly teljesítmény, amelynek hátterében nem az infláció, hanem a nagyobb vásárlói volumen és a vásárlási gyakoriság áll.
E siker az ICA Gruppen egyedülálló kiskereskedelmi modelljéből fakad. Bár jogi értelemben nem szövetkezet, az ICA kereskedői tulajdonra épülő rendszerként működik. Minden egyes ICA Maxi üzletet egy helyi vállalkozó tulajdonol és üzemeltet az ICA márkanév alatt, ami olyan üzleti modellt eredményez, amely ötvözi a nagyvállalati háttér nyújtotta méretgazdaságosságot a helyi vállalkozók rugalmasságával, piacismeretével és személyes elkötelezettségével. Az ICA Sweden a hálózatot beszerzéssel, logisztikával, marketinggel és digitális infrastruktúrával támogatja, míg az üzlettulajdonosok a vásárlói élményt és a kínálat helyi igényekre adaptálását irányítják.
Az önkiszolgáló pénztárakba, a Scan & Go rendszerbe és a világosan strukturált – a szezonális áruk, az akciók és az alapvető élelmiszerek és háztartási cikkek számára kialakított zónákkal rendelkező – üzletbelsőbe történő beruházások intuitívabbá és hatékonyabbá teszik a vásárlói utat.
A legerősebb megkülönböztető jegye azonban mégiscsak a friss élelmiszerek kézműves előállítása. Az ICA Maxi üzletek lassan, de biztosan gyártóközpontokká fejlődnek, amelyek pékárut, cukrászsüteményeket, csemegeárut, frissen vágott gyümölcsöt és gyümölcsleveket kínálnak. Ezzel a friss élelmiszerek előállítására és forgalmazására vonatkozó vertikálisan integrált képességgel az ICA Maxi már más ligában játszik, mint az ár tekintetében domináló Willys és a Lidl, amelyek választékának mélysége és változatossága meg sem közelíti az ICA által kínáltat.
Bár az ICA Gruppen nem törekszik árvezető szerepre, komolyan invesztál annak érdekében, hogy a vásárlók által megfelelőnek érzékelt ár-érték arányt biztosítson. 2024-ben az alapvető választékban folytatta a széles körű árcsökkentést, és továbbfejlesztette hűségprogramját, a Stammis-t, amely jelenleg több mint 5 millió tagot számlál. A 2024-ben 26,8%-os részesedéssel rendelkező sajátmárkás termékek továbbra is stratégiai fontosságúak.
Az ICA Maxi esete jól mutatja, hogyan fejlődhetnek a nagy alapterületű üzletformátumok Európában – ahelyett, hogy a diszkontokkal folytatott versenybe beleállva zsugorodnának, kibővíthetik az értékkínálatot mind működésben, mind a vásárlói élmény szintjén, mind pedig a vállalkozói szemlélet terén.

A svédországi Nacka körzetben található ICA Maxi a Saluhall feliratú transzparenssel fogadja a vásárlókat – felidézve a svédországi prémium élelmiszercsarnokok hagyományát, amelyek a minőségről, a változatosságról és a kézművességről ismertek. „Ön foglalkozzon a vendégekkel – a többiről mi gondoskodunk konyhánkban”.

Az ICA Maxi Scan & Go rendszere a nagy alapterületű üzletekben történő vásárlást gyors, zökkenőmentes élménnyé változtatja

Számít az árpercepció: közvetlenül a bejáratnál emlékezteti a vásárlókat egy merész „MaxiKlipp” promóciós zóna az ICA Maxi által kínált ár-érték arányra

Az üzlet hátsó részében, közvetlenül a gyártási területekhez kapcsolódva, kiszolgáló pultokban és önkiszolgáló szigeteken a házon belül előállított készételek, csemegáruk és saláták széles választéka elérhető

Az üzlet pékségében az ICA Maxi a teljes gyártási folyamatot végigkíséri, és a kézműves cukrásztermékek pedig tovább erősítik a kereskedő a friss élelmiszerek terén meglévő hitelességét

Egy hipermarket, amely főz Önre: a vásárlók közvetlenül egy digitális önkiszolgáló terminálon keresztül rendelhetnek – akár csak süteményt, de teljes étkezést is

Mint egy hagyományos hentesüzlet: a száraz érlelésű marhahús és a különleges hússzeletek jól mutatják, mennyire elkötelezett az ICA Maxi a friss élelmiszerek kiváló minősége iránt

Az üzlet elrendezése frissáru-zónák során vezeti végig a vásárlót, amelyeket kategóriákon átívelő kínálat egészít ki – mindez a hagyományos piacok hangulatát idézi

A „Matinspiration” táblák QR-kóddal ellátott recepteket kínálnak valamennyi önkiszolgáló részleg bejáratánál, a gyors választást támogató inspirációként

A frissáru zóna központjában található Fruktbar gyümölcsbár a kiváló minőségű, frissen elkészített gyümölcstálakban az egészséget és a kényelmet ötvözi

Az ICA Maxi házon belül készített gyümölcstálai egyértelműen a kézműves gondosságról és minőségről tanúskodnak

A frissáru részlegen tükrök fokozzák a bőség látványát, míg a helyi személyzet nagyméretű portréi az ismerősség érzését hivatottak kelteni

A Saluhall szellemisége a zöldségrészlegen is érvényesül: a letisztult vonalak és a piaci stílusú kihelyezés, amit a bolt saját márkája, a „Nackas Egna” tesz teljessé

A Maxi Lokalt márka alatt a közeli termelőktől származó friss fűszernövények kézzelfogható módon a helyi beszerzésről tanúskodnak

A dedikált dizájnnal ellátott hűtött részleg a növényi alapú választások felé tereli a vásárlókat

Tehenek és mosolygós személyzet látványa adja meg az alaphangot a tejes részlegen. A polcok több mint felét a laktózmentes termékek foglalják el, az üzenet egyértelmű: helyi, megbízható, befogadó

A Maxi Lokalt történetmesélésével érvel az ICA Maxi termékei mellett a regionális beszerzést kiemelve – itt éppen a tojás esetében

A kiváló ár-érték arányra vonatkozó üzenettől „hangos” a hűtést nem igénylő áruk részlege: a merész pirossal és sárgával jelölt „MaxiKlipp!” promóciók gondoskodnak arról, hogy egyetlen ajánlat se maradjon észrevétlen

A széles sorok és az egyértelmű feliratok gyorssá és egyértelművé teszik a tájékozódást a nagy alapterületen végzett vásárlás során

Az ICA Maxi egyértelműen tagolt és vizuálisan keretezett organikus részlege a speciális és ökomárkákat a zöld üzenetekkel ötvözi

Kimérős édesség skandináv stílusban: a végtelennek tűnő pick & mix édességfal önkényeztetésre invitál

Önkiszolgáló pénztár: a világos feliratok és elrendezés egyszerűvé és gyorsabbá teszi a kasszánál történő fizetési folyamatot – 15 tétel esetén csak kártyás fizetés
Kapcsolódó cikkeink
A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >Közép-Európa a non-food diszkontok célkeresztjében
Az Action, a Woolworth és a Tedi Közép- és Délkelet-Európában…
Tovább olvasom >Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >