Friss kutatás: az olaszrizling a legnépszerűbb balatoni bor
Az olaszrizling, a szürkebarát és a kéknyelű a legkedveltebb balatoni bor egy friss kutatás alapján. Úgy tűnik, a balatoni nyaraláshoz egyre inkább hozzátartoznak a „boros programok”: az online kérdőívet kitöltők kétharmada nyaralás közben legalább egy borkóstolóra, pincelátogatásra, bortúrára vagy -fesztiválra elmegy.

A balatoni nyaralásnak már-már „kötelező” eleme a pincelátogatás vagy a bortúra
Könnyed íz és frissesség – a legtöbb embernek ez a két jelző jut eszébe a balatoni borokról a Veszprémi Érseki Pincészet friss kutatása alapján. A kérdőívet – amelyben a balatoni borok, szőlőfajták és borvidékek ismertségéről, a borválasztás szempontjairól is szerepeltek kérdések – több mint 1200-an töltötték ki. 52 százalékuk egyértelműen a száraz borok hazájaként tekint a Balaton környékére, és körülbelül ugyanennyien említették a balatoni borok jellegzetességeként a vulkanikus ízvilágot.
A balatoni régió hat borvidéke – a badacsonyi, a balatonboglári, a Balaton-felvidéki, a balatonfüred–csopaki, a somlói és a zalai – közül a badacsonyi a legnépszerűbb, a kutatás résztvevőinek 41 százaléka az ottani pincészetek borait kedveli a legjobban. 23 százalék voksolt a Balatonfüred–Csopaki borvidékről származókra, 15 százalék pedig a Balaton-felvidék boraira.
A legkedveltebb balatoni fajtaborok „rangsorát” magasan az olaszrizling vezeti – a kitöltők majdnem 70 százaléka fogyasztja szívesen –, amelyet a szürkebarát, a kéknyelű és a sauvignon blanc követ. A válaszadók többsége nemcsak vásárol balatoni borokat, de ismeri is a régióban termesztett szőlőfajtákat: 92 százalékuk (helyesen) az olaszrizlinget tartja a legjellemzőbb balatoni szőlőfajtának, de a szintén nagy területen termesztett rajnai rizlinget és a sauvignon blanc-t is sokan jelölték meg.
Mi alapján választunk a balatoni borok közül?
Az online kutatás készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy a vásárlók mi alapján választanak a balatoni borok közül. Az eredmények alapján a legfontosabb szempont a bor jellege – vagyis hogy fehér-, rozé- vagy vörösborról van-e szó. Minden második kitöltő a számára szimpatikus pincészetek borai közül választ a legszívesebben, 45 százaléknak a szárazsági fok (édes, félédes, félszáraz, száraz), 42 százaléknak pedig a borvidék is lényeges szempont vásárláskor.
Arra a kérdésre, hogy milyen alkalomhoz illenek leginkább a balatoni borok, a válaszadók többsége a baráti és családi összejöveteket, a közös grillezést említette. A legtöbben egyébként tisztán isszák a balatoni borokat, tízből csak négyen szoktak fröccsöt készíteni. A külföldön egyre népszerűbb borkoktéloknak itthon még nincs nagy rajongótáboruk, a válaszadók alig 1 százaléka fogyaszt ilyen italokat.
Nincs balatoni nyaralás borkóstoló nélkül?
Úgy tűnik, a balatoni nyaraláshoz egyre inkább hozzátartoznak a „boros programok”: a válaszadók kétharmada nyaraláskor szívesen részt vesz borkóstolókon, pincelátogatáson, bortúrákon vagy -fesztiválokon, 33 százalékuk több ilyen programra is elmegy. A balatoni borfesztiválok közül a legtöbben a Balatonfüredi Borheteken, a Badacsonyi Borhéten, valamint a balatonfüredi Balatoni Hal- és Borünnepen jártak már.
A Balaton környéki borászatok számára jó hír, hogy a kitöltők 94 százaléka nemcsak nyaraláskor, hanem az év többi időszakában is szívesen iszik balatoni borokat.
Kapcsolódó cikkeink
Megkezdődött a 44. Országos Borverseny, mintegy 2700 palack bor versenyez
A kedden kezdődött 44. Országos Borversenyen 239 pincészet 890 bormintája,…
Tovább olvasom >A magyar bor történetei: királyok kedvencétől a bikavérig – történelmi est Egerben
2025. május 15-én különleges történelmi-gasztronómiai eseménynek ad otthont a Juhász…
Tovább olvasom >A Lidl Magyarország a hazai borászatok sikeréért is dolgozik
A Lidl Magyarország 2024-ben mintegy 17,5 milliárd forinttal, az elmúlt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Növekszik a 3D-nyomtatott hús elfogadottsága Németországban
Németországban egyre nyitottabbak a fogyasztók a 3D-nyomtatott, laboratóriumi körülmények között…
Tovább olvasom >Jön a III. Employer Branding Konferencia – A jövő már jelen?
Az Employer Branding ma már nem csupán HR-eszköz, hanem stratégiai kérdés.…
Tovább olvasom >42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatású gázkibocsátásunk 1990-hez képest
Hazánk az európai viszonylatban jelenleg elért hetedik legjobb eredményével a…
Tovább olvasom >