Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 07. 01. 08:00

Franchise híradóBolthálózatok „frencsájzban”
A hazai vendéglátás egyik legégetőbb problémája az állandó, jó minőségű alapanyag-ellátás. Az élvonalbeli vendéglátóhelyek egy része nyugati határainkon túlról szerzi be az első osztályú árukat, a nagy tömeg pedig a globalizáció előnyeit kínáló bevásárlóközpontokat részesíti előnyben. Az elmúlt időszakban azonban két olyan kezdeményezés bontogatta szárnyait, amely hosszú távon nem csak a prémium minőségű hazai termékek beszerzését könnyítheti meg, de komoly támogatást jelent a magyar termelők piacra jutásában is.
Januárban a MAGOSZ indította el franchise-rendszerű bolthálózatát, melybe a beszállítói-termelői kört a szövetség alakítja ki. Ennek alapján a gazdaköri tagok előnyöket élveznek, de külsős résztvevők felvétele elől sem zárkóznak el. A MAGOSZ határozza meg – egyeztetve a termelőkkel – a beszállítási árat, valamint azt a maximált árat is, amelynél többért nem lehet értékesíteni a terméket. Folyamatos egyeztetés folyik a termelő és az üzlettulajdonos között az ár tekintetében, lényegében a MAGOSZ közvetíti a jelentkezőket a hálózat tagjai felé, és biztosítja az üzletek folyamatos, jó minőségű termékekkel való ellátását. Jelen pillanatban 30 bolt működik Budapesten, 21 Pest megyében, vidéken pedig 9. Országosan 200 üzlet megnyitását tervezik.
Májusban több éves előkészítő munka végére került pont a „Magyar Termékek Boltja” üzletlánc franchise-rendszerben történő elindulásával. A magyar áruk piacra jutását segítendő kezdeményezés sikere az agráriumban és kereskedelemben érintettek összefogásával válhatott mára bárki számára elérhetővé. A rendszer külön figyelmet fordít arra, hogy csak szigorú minőségi követelményeknek megfelelő termékeket forgalmazzon. Erről külön védjegyszabályzat rendelkezik, tehát a vásárlók számára komoly garanciát nyújt a megfelelő minőségre a védjegyes magyar termékek forgalmazása (Premium Hungaricum Védjegy). A boltok különlegessége – nevükben is jelzett módon – abban rejlik, hogy árukészletük zöme magyar termékekből tevődik össze. A hálózat egyelőre tizenöt taggal üzemel.

Magyar pizza-lánc
Áprilisában Pizza Oscar néven nyitotta meg első éttermét a legújabb hazai étteremlánc. A hálózat teljesen azonos arculatú, termékpalettájú és azonos ízvilágot kínáló egységekből valósul meg, a helyszíni fogyasztáson túl az üzletek mindegyike házhoz szállítást is ellát, egyedülálló módon Budapest teljes területét lefedve. A teljes hálózat (amely a nyilvánosságra került tervek szerint 8-10 egységből áll majd az első ütemben) kiépítése várhatóan 12-18 hónap alatt valósul meg. A második ütemben a budapesti helyszíneken túl vidéki franchise-egységek megnyitására is sor kerül.  Az új franchise-lánc egyedi gazdasági és kommunikációs stratégiával jelenik meg a piacon. Létrehozták az első hazai Pizza Oscar-díjat, amelyet szakmájukban kiemelkedő teljesítményt nyújtó, ismert pizzasütők vehetnek majd át. A díjazottak listáját háromfős kuratórium állítja össze, a vendégek szavazatai alapján közülük kerül ki a győztes. A díjazottak névadói lesznek az általuk kedvelt alapanyagokból összeállított pizzának.

Az egyiknek sikerül…
Vélhetően a válság miatt elhalasztja a már régóta ígért budapesti nyitást a Starbucks, bár már van Magyarországra vonatkozó franchise-szerződése a Burger King, Pizza Hut és KFC-éttermeket is üzemeltető AmResttel. Az egy ideje nehézségekkel küzdő cég több üzletét bezárta, és korlátozza új egységek nyitását is. Eközben a Relay és Inmedio hírlapboltokat üzemeltető Lapker megnyitotta az első Costát – a találgatások ellenére az első kávézó viszont az Astoriánál nyílt meg a tervezett (és gyakorlatilag majdnem kész) oktogoni helyett.

Siker minden fronton
Aki eddig kételkedett benne, hogy a válságból a legbiztosabban a gyorséttermek profitálhatnak, talán még azokat is meggyőzik a McDonald’s májusi eredményei: a gigacég 2009. májusi forgalma a világ átlagában 5,1 százalékkal haladta meg a tavaly májusit (USA – 2,8%, Európa 7,6%). Az étteremlánc itthon 79 milliós vendégszámmal, 12 százalékos növekedés után 38,7 milliárd forintos forgalommal, és 1,54 milliárd forint üzemi eredménnyel zárta 2008-at. Öt új éttermet és nyolc McCafét nyitottak.

Kapcsolódó cikkeink