Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

Franchise híradóÚj étterem, furcsa marketing
Májusban megnyitotta huszonnegyedik magyarországi egységét a Burger King. A Kerepesi úton létesített gyorsétterem a huszadik a fővárosban. A világ második legnagyobb gyorsétterem-hálózata több mint 11 000 étteremmel, és naponta több mint 15 millió vásárlóval büszkélkedhet 61 országban.
Az utóbbi évben több alkalommal is erős kritika érte a vállalat marketingstratégiáját. Tavaly nyáron például az Albannach Skót Kulturális Egyesület élt panasszal a helyi illetékes reklámtestületnél, mivel szerinte a „skót menü” elnevezés visszás, mert az – a kelta nép nevét a fukarsággal összekötve – egy hamis sztereotípiára épít.
Decemberben a vállalat Amerikában futó, „Szűz szájak” szlogenű kampánya verte ki a biztosítékot. „Elutaztunk a világ legelszigeteltebb népeihez a legtisztább ízteszt érdekében” – hangzik el a reklámban. Mint a BK globális marketing- és innovációs igazgatója elmondta: „Meg akartuk nézni, hogyan teljesít a whopper egy olyan világban, ahol nincsenek reklámok, marketing vagy érzelmi kötődés.” A lánc reklámcége közölte, olyan helyekre mentek el, ahol az emberek nem ismerik a Burger King vagy a McDonald’s márkát, de még arról sincs fogalmuk, mi az a hamburger. A reklám szerint az erdélyi, izlandi és thaiföldi őslakosoknak jobban ízlett a Whopper. A Burger King reklámjában egy hagyományos helyi téli ruhát viselő erdélyi pár falja az amerikai szendvicseket, és az asszony anyanyelvén közli, hogy a whopper a jobb. A kritikusok szerint a marketingkampány ízléstelen és kizsákmányoló érzetet kelt.
Az idén aztán folytatódott a rossz széria: Mexikó hivatalosan is tiltakozott a Burger King legújabb, Nagy-Britanniában és Spanyolországban futó kampánya ellen. A texasi és mexikói ízeket vegyítő Texican szendvics reklámanyagaiban két sztereotipnak szánt figura: egy cowboy és egy mexikói zászlóba bugyolált, apró termetű birkózó költözik közös háztartásba. A Burger King szerint a kampány nem ütközik jogi problémákba – ennek ellenére az óriáscég nem kockáztatott, és levette a műsorról a reklámfilmet.

Terjeszkedik a Belfrit
Az idei esztendőben legalább három új egység nyitását tervezi a belga gyorsétteremlánc, a Belfrit. Jelenleg három budapesti és négy vidéki üzlettel rendelkező hálózat a cég honlapja szerint áprilisban Újpesten, május első napjaiban pedig Győrben nyitotta meg egységét. A Belfrit 2009-ben újabb budapesti és tatabányai taggal bővül majd, és már 2010-re is prognosztizálnak további nyitásokat. A gyakorlatilag kizárólag burgonyát és burgonya alapú ételeket kínáló gyorsétteremláncnak 166 egysége üzemel Belgiumban.

Újabb „magyar termék hálózat”
Májusban sajtótájékoztatón jelentették be, hogy több éves előkészítő munka után Szigetszentmiklóson megnyílik az első „Magyar Termékek Boltja”. Az induló üzletlánc franchise-rendszerben működik, fő célja a magyar áruk piacra jutásának elősegítése, a minősített magyar termékek termelőinek támogatása, és ezzel együtt a hazai alapanyagok minél egyszerűbb és költségkímélőbb eljuttatása a végfelhasználókhoz. Ennek és a hasonló jellegű kezdeményezéseknek alapelve: a magyar termékek versenyképessége és a fogyasztókhoz történő közvetlen eljuttatása több érdekcsoport közös érdeke kell legyen.

Nyitott konyhák a McDonald’s-nál
A közelmúltban első alkalommal rendezte meg a McDonald’s Magyarország Nyílt Napok rendezvényét. Ennek során vezetett túrákon keresztül nyerhettek betekintést a látogatók a színfalak mögé a hálózat 99 éttermében. A nagy sikerű akció során emberközelbe kerültek az eddig háttérben zajló munkafolyamatok, bárki saját szemével győződhetett meg róla, hogyan is készülnek az általa nap mint nap fogyasztott hamburgerek. Nyomon követhették az egész folyamatot, az alapanyagok felhasználásától egészen a hulladékok tárolásáig. A McDonald’s ezután rendszeresen szervezett Nyílt Napjairól az éttermekben kaphatnak felvilágosítást az érdeklődők.

Kapcsolódó cikkeink