Franchise híradó
Franchise híradóMégis válság van?
Bár a Trade magazin áprilisi számában alapvetően optimista felhanggal nyilatkoztak a magyarországi franchise láncok és hálózatok képviselői, az elmúlt hetekben kevésbé kedvező hírek érkeztek a piacról. Március második felében bezárta valamennyi budapesti egységét a Gloria Jean’s kávézólánc. A hónap elején a cég honlapján elhelyezett búcsúüzenet szerint a gazdasági válság és a magyar vendéglátást terhelő elviselhetetlen költségek kényszerítették ki ezt a lépést. Mindenképpen figyelemre méltó, hogy a Gloria Jean’s néhány hónappal ezelőtt nyitotta meg legújabb egységét a Teréz körúton. Szakemberek szerint az objektív okok mellett az ellehetetlenülésben szerepet játszhatott az is, hogy a tulajdonosok – vélhetően – rosszul mérték fel a hazai piac fizetőképességét, és árszínvonalukat nem próbálták a magyar vásárlóerőnek megfelelő mértékűre korrigálni. Hiába kínáltak minőségi terméket, a szegmensben legmagasabb árakat – úgy tűnik – nem tolerálta a piac. Március utolsó napjaiban már nem volt elérhető a cég honlapja, az utolsóként bezárt egység helyét a Mammut I.-ben azonnal átvette a szomszédos vendéglátóegység. A hírek szerint a gazdasági válság miatt bekövetkező forgalomkiesés és a növekvő kiadások miatt a cég más európai országokban is kénytelen megszüntetni több kávézóját. Miközben a télen újabb combo üzletet nyitott az orosz tulajdonban lévő Rosinter a belvárosi Fashion streeten, március második felében meglepő gyorsasággal bezárta a tavaly nyáron átadott egységét az IL Patio/Planet Sushi Veneziat. Kérdésünkre Tóth Mihály, a Rosinter kommunikációs feladatait ellátó Kerkom munkatársa elmondta, hogy a nehezedő gazdasági helyzetben a tulajdonosok úgy döntöttek, hogy a hálózat jól működő egységeinek védelmében nem erőltetik tovább a József körúti étterem működtetését. Álláspontjuk szerint a jelenlegi gazdasági környezet nem teszi lehetővé, hogy indokolatlanul hosszúra nyúljon az új egységekkel kapcsolatos türelmi időszak, sőt, indokolt ennek a periódusnak rövidebbé tétele. Egyidejűleg Tóth Mihály jelezte, hogy a történtek nem jelentik a Rosinter terjeszkedésének leállását, várhatóan az idei esztendőben végre megvalósulhat az egykori Hadik kávéház helyén tervezett új étterem, melynek engedélyeztetése húzódott a tervezettnél jóval hosszabbra. A kommunikációs szakember elmondta, nincs tudomása arról, hogy a nemzetközi lánc tulajdonosai zártak-e be további egységeket más országokban. Mindenképpen érdekes jelenség, hogy a nemzetközi hálózatok esetében országonként különböző módon alakul a jövedelmezőség. A Coffeheavennél Lengyelországban felfutást, míg Lettországban erőteljes visszaesést regisztráltak, ami miatt több egységük bezárására kényszerültek. A lánc kivonult Szlovákiából és Romániából is. Közben Romániában mind a Starbucks, mind a Gloria Jean’s Coffees számára jövedelmezőnek bizonyul a kávézók üzemeltetése.
Elégedett a Nordsee
A több év elteltével ismét a magyar piacon dolgozó Nordsee üzemeltetői elégedetten nyilatkoztak a Westend City Centerben tavaly átadott első egységük üzleti eredményeivel kapcsolatban. A mesterfranchise-jogokat tulajdonló Mafish Kft. szerint „várakozáson felüli érdeklődés és egyre növekvő forgalom jellemzi a Nordsee első hazai éttermének első félévét”. A sikeres indulás megteremtette a továbblépés alapjait, a tervek szerint év végén a budai Skála helyén megnyíló Allé bevásárlóközpontban nyílik majd meg a második egység, amely szintén a külföldön megszokotthoz képest szűkített kínálatot forgalmaz majd. Az első, teljes Nordsee-étlapot kínáló étterem megnyitását jövő év elejére prognosztizálják.
Sajátos magyar franchise?
Márciusban a Magyar Gazdák Országos Szövetsége (MAGOSZ) szervezésében Miskolcon is megnyitott az első, úgynevezett szociális bolt. A csak magyar árukat forgalmazó üzlet kínálata jóval olcsóbb, mint például a hipermarketeké. A szociális boltban kizárólag magyar termékek találhatók, az áru közvetlenül a termelőtől érkezik, így azokat akár 50 százalékkal olcsóbban tudják kínálni. A szociális boltokba a beszállítói termelői kört a MAGOSZ állítja össze, ennek alapján a gazdaköri tagok elsőbbséget élveznek. A MAGOSZ határozza meg, egyeztetve a termelőkkel, a beszállítási árat és azt a maximált árat, amelynél többért nem lehet értékesíteni a terméket. Mint a MAGOSZ igazgatója elmondta, már mintegy 600 üzlettulajdonos jelezte csatlakozási szándékát. A szervezet honlapja szerint jelenleg Budapesten kilenc, vidéken 17 helyszínen találhatók meg a sajátos „kvázi-franchise” lánc egységei.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >