Forró tea hidegebb időkben
A hosszan elhúzódó kánikula eddig nem igazán kedvezett a teaeladásoknak, ám e forró ital szezonja még csak most következik, és úgy tűnik, a prémium márkák erősen tartják pozícióikat. A piaci szereplők bíznak a márkaépítésben, ehhez pedig minden eddiginél jobban támaszkodnak a fogyasztói visszajelzésekre és a piackutatásra.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Hol van már a COVID időszaka, amikor a teaeladások szárnyaltak… A piac jelenleg visszaesést mutat, amelynek hátterét Rádi Balázs, a Herbária Zrt. vezérigazgatója így elemzi:
– Ennek két alapvető okát abban látjuk, hogy egyfelől az időjárás teaértékesítés szempontjából még az előző évhez képest is romlott. Kevesebb a hűvös csapadékos időszak, és nagy melegben nem a forró tea az elsődlegesen keresett termék a fogyasztók részéről. Másfelől a kiskereskedelemben általánosan tapasztalt visszaesés a vásárlási kedv vonatkozásában sajnos, a teapiacra is érvényes.
A jövedelmezőséget sajnos tovább rontja a költségek emelkedése, teszi hozzá. A munkabérek, az alap- és csomagolóanyagok árának emelkedése mellé olyan új szabályozások miatti extrakiadások is megjelentek, mint a hulladékszállítás vagy a NIS2. Ebben a piaci környezetben a cégeknek muszáj növelni a hatékonyságukat, hogy versenyben tudjanak maradni.
A piac márkák szempontjából picit kétfelé vált. Az élvezeti kategóriában a saját márkák térnyerése töretlen. A vásárlók ebben a szegmensben árban lefele váltanak, és rendkívül akcióérzékenyek.
A gyógyhatású termékek esetén viszont fontosabb a bizalmi faktor. Ebben a szegmensben a vásárlók nem szívesen cserélik le az ismert jó minőségű brandet ismeretlen, olcsóbb termékekre.
Visszajelzések a szakbolthálózatból
A Herbária mindkét szegmensben jelen van – a gyógyhatású teák fogyasztóinak márkahűsége számára erős alap, amelyre a cég építkezhet.
– Gyógytea vonalon egyértelműen a funkcionalitás a meghatározó. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Herbária franchise-szakbolthálózatból folyamatosan kapjuk a visszajelzéseket a vásárlói elvárosokról. Ez segít meghatározni a termékfejlesztési irányokat, különösen gyógynövény vonalon– árulja el Rádi Balázs. – Élvezeti teák vonatkozásában készülünk egy új, prémium csomagolású családdal, ahol a dizájnon kívül az ízekkel szeretnénk megszólítani a vevőket.
A Herbária idén 75 éves. Ezt az évfordulót igyekeznek méltóképpen megünnepelni. A legfontosabb eladásösztönző aktivitás egy nyereményjáték lesz. Két Herbária-termék vásárlása esetén a blokkon szereplő AP-kód feltöltésével értékes napi és heti nyereményekhez juthatnak a szerencsés nyertesek. A fődíj 1 millió forint lesz. Ez az aktivitás in-store marketing tevékenység keretein belül valósul meg, de jelentős online támogatást is kapni fog.
– A születésnap kapcsán jelentős hangsúlyt helyezünk olyan tevékenységekre is, amelyek közelebb viszik cégünket és küldetésünket a helyi kisközösségekhez – egészíti ki a képet a Herbária vezérigazgatója. – Óvodákban gyógynövényeket ültetünk, gyógynövénytúrákat szervezünk felnőtteknek és támogatjuk a helyi kosárlabda egyesületet. Mind a nyereményjátékot, mind a PR-aktivitásainkat online felületeinken, honlapunkon és social media oldalainkon kommunikáljuk. Újdonság lesz cégünk életében, hogy brandépítésünket TikTok videók gyártásával is erősítjük.
Prémium márka árban elérhetőbben
A hűvösebbre fordult időjárással kezdődik a jó forró, gyógyító teák szezonja. Már egyre többen tudják, hogy a fekete és zöld teák magas antioxidánstartalmuk miatt egészségvédő hatásúak, megelőzésként is sokan fogyasztanak valódi tealevelekből készült teát.
– Ezen dolgozunk idén is, hogy eljusson a fogyasztókhoz a Dilmah tea üzenete: kézzel szedett, friss tealevelekből készült zamatos fekete, zöld és gyümölcsös ízesítésű fekete és zöld teákat kínálunk széles választékban – mondja Somlai Zsófia, a G.I.F.T. Kft. brand managere. – A tea nyersanyagár-emelkedése és a logisztikai költségek újbóli növekedése megnehezíti a helyzetünket, de az emelkedő költségek ellenére sem fogjuk változtatni a fogyasztói árainkat. A fogyasztóink hűségesek a márkához, aki megkóstolja a Dilmah teákat, érezni fogja a minőségi friss tea valódi ízét.
Az elmúlt években csökkent a Dilmah prémium teái és a középszerűbb termékek közötti árkülönbség, ma könnyebb vásárlói döntés a Dilmah minőséget választani kicsit magasabb árért, mint volt 2-3 évvel ezelőtt, teszi hozzá Somlai Zsófia.
Idén megújult a Dilmah gyümölcsös ízesített fekete teáinak csomagolása és receptúrája is.
– Izgalmas ízkombinációkat kóstolhat meg a vásárló, ha az elegáns megjelenésű és hívogatóan gyümölcsös fekete teáinkat választja – ígéri a brand manager. – A korábbi évekhez hasonlóan az előttünk álló teaszezonban is lesz TV-reklámunk, kiemelve az új, extrán gyümölcsös receptúrát, hangsúlyozva, hogy kizárólag természetes aromákkal ízesítik a Dilmah teáit. Emellett futtatunk egy online kampányt is, ami plusz megjelenést biztosít a márkának. Ezek a médiaeszközök a korábbi évekhez hasonlóan sikeresen támogatják mind a márkaépítést, mind a közvetlen értékesítést. A téli hónapokra pedig egy országos, vásárláshoz kötött fogyasztói promóciót is tervezünk, amelynek keretében a fogyasztókat színes kerámia-bögrékkel ajándékozzuk meg.
Az idei teaszezonban is együttműködünk az ALDI-val: először ayurvédikus herba és rooibos alapú gyümölcsteákból álló exkluzív választék lesz az újdonságok polcán, majd displayn 11-féle ízesített fekete és zöld teát kínálunk.
Piackutatásra alapozott aktivitások
A Twinings márkának sikerült bővítenie az értékesítési csatornáit: már a tavalyi évben is megtalálhatóak voltak Twinings termékek a diszkontokban.
– Az in/out aktivitás annyira sikeres volt, hogy másnapra már szinte egyik diszkont üzletben sem volt található kihelyezett display, a beszállított volument 24 óra leforgása alatt kiárusították – mondja büszkén Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere. – Az idei téli szezonban is bízunk a sikeres együttműködésben.
A céget nyáron a Twinings vezetősége is felkereste annak apropóján, az idei évben néhány kiválasztott országban, köztük Magyarországon is végeztek egy fogyasztó piackutatást a tea kategóriára.
– A fókuszcsoportos kutatás során megvizsgáltuk a teafogyasztási szokásokat: milyen gyakran és milyen alkalomból fogyasztanak teát, milyen típusú teákat választanak mind a vásárlás, mind a fogyasztás során, mi befolyásolja őket a választásnál, s mely teákat miért szeretik vagy utasítják el. A saját termékek mellett a konkurens termékekre való reakciókat is figyeltük, ezáltal rendkívül érdekes és a jövőbeni aktivitások szempontjából fontos információkat kaptunk – újságolja Monori Anett. – A Twinings teák egyértelműen összeforrtak a fogyasztók szemében a szuperprémium minőséggel, valamint az eredeti fekete tea márkájával. A portfóliónkban lévő termékek közül egyértelműen ez a legerősebb, de feltörekvő a zöld tea, valamint a herbal infusion szegmens is.
A tavalyi évben először jelentkezett a márka limitált kiadású karácsonyi teákkal. Az idei szezonra további új termékekkel készülnek, árulta el a brand manager. //
A gyártói márkák felé billent a teapiac
Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2023 szeptembere és 2024 augusztusa között 19 és fél milliárd forint értékben került több mint 1000 tonna tea a bevásárlókosarakba, amely értékben csupán 1%-os gyarapodás az előző időszakhoz képest. Volumenben mérve 7%-os visszaeséssel nézett szembe a piac.
A saját márkák mennyiségbeli eladása két számjegyű csökkenést mutatott, emellett értékbeli eladásuk is megcsappant 6%-kal. Ezzel szemben a gyártói márkák volumen-visszaesése moderáltabb volt, értékben pedig 3%-kal növekedtek, így piaci részarányuk 80-ról 82%-ra kúszott.
Ha a formátumokat nézzük, kirajzolódik, hogy a forgalom 91%-át a filteres teák dominálják. Azonban ezek forinteladása stagnált, volumenben pedig 8%-kal visszaestek. A piac maradék 9%-át felölelő szálas teák ezzel ellentétben nemcsak értékben, hanem volumenben mérve is növekedtek.
Teatípusok tekintetében a gyümölcsteák adták az eladások közel kétötödét, további egynegyednyi piacrésszel a gyógyteák bírtak, a forgalom fennálló részét pedig az egyéb teák adták. Az összes típus volumenbeli visszaesést produkált.
Ezen kategóriát inkább a kisebb kiszerelések uralják: az 50 grammos és annál kisebb termékek az eladások 86%-áért feleltek. Ezeken belül egyedül a 41–50 grammos teák tudtak volumenben is növekedni. A forgalom maradék részét adó 50 grammnál nagyobb termékek forintforgalma kis mértékben nőtt, de mennyiségbeli eladásuk 9%-kal csökkent.
Az ízesítés nélküli teák birtokolták a piac legnagyobb részét, 57%-át. Utánuk következtek a többízű variánsok és a citromos termékek 5-5%-nyi részaránnyal. Ezek közül csak a többízű teák növekedtek volumenben. A piac fennálló részét adó ízek közül az erdei gyümölcsös és barackos variánsok bonyolították le a legnagyobb forgalmat. //
Kapcsolódó cikkeink
Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >